Daimler otworzy w Polsce fabrykę silników
Koncern Daimler AG chce zainwestować około 500 mln euro w nową fabrykę silników w Polsce i stworzyć tam kilkaset nowych miejsc pracy. Pierwszy w Polsce zakład produkcyjny Mercedes-Benz Cars ma być zlokalizowany w Jaworze, około 70 km na zachód od Wrocławia. Będą w nim wytwarzane czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych Mercedesa.
Niemiecki koncern motoryzacyjny poinformował, że planuje wybudowanie w Polsce fabryki silników. Ma ona być zlokalizowana w Jaworze, na zachód od Wrocławia. Rozpoczęcie produkcji jest planowane na rok 2019. Zakład, który ma powstać w naszym kraju, ma być pierwszym poza granicami Niemiec, w którym będą powstawać tak nowoczesne silniki. Będzie to też druga zagraniczna fabryka silników tego koncernu.
W Polsce ma być produkowana szeroka gama czterocylindrowych jednostek napędowych - zarówno benzynowych, jak i diesli. Silniki te będą trafiać do niemal wszystkich modeli Mercedesa - od najmniejszej, kompaktowej Klasy A po najbardziej luksusową limuzynę, czyli Klasę S.
Decyzja o lokalizacji i realizacja projektu zależą od ostatecznych zobowiązań dotyczących warunków inwestycyjnych, między innymi od przyznania pomocy państwa. W pierwszej fazie koncern planuje zainwestować w nową fabrykę silników około 500 mln euro.
- Planowana budowa nowej fabryki silników w Polsce to kolejny krok w ramach naszej globalnej strategii wzrostu. Zwiększenie zdolności produkcyjnych w Europie Wschodniej odzwierciedla coraz bardziej międzynarodową orientację naszego zespołu zakładów produkujących układy napędowe. W ten sposób zwiększymy elastyczność i efektywność naszej globalnej sieci produkcyjnej - powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za zarządzanie produkcją i łańcuchem dostaw.
W nowym zakładzie ma znaleźć zatrudnienie kilkaset osób. Przyszli pracownicy fabryki silników w Polsce zostaną przygotowani do wykonywania swoich nowych zadań poprzez udział w rozbudowanych kursach szkoleniowych. Polska fabryka, podobnie jak inne należące do niemieckiego koncernu, będzie podlegała głównemu zakładowi w Untertürkheim, który zarządza siecią fabryk układów napędowych.
- Planowana przez Daimler AG budowa nowej fabryki silników w Polsce świadczy o dobrej kondycji naszej gospodarki. Jesteśmy otwarci na międzynarodowe inwestycje i będziemy konsekwentnie realizować nasz plan zrównoważonego rozwoju w taki sposób, aby być krajem atrakcyjnym dla kolejnych inwestycji. Mercedes-Benz chce produkować w Jaworze nowoczesne silniki wysokoprężne i benzynowe. Mam nadzieję, że nowy zakład będzie katalizatorem dla następnych projektów, wykorzystujących zaawansowane technologicznie produkty i sprawi, że polska gospodarka będzie bardziej innowacyjna i konkurencyjna. Ta inwestycja wzmacnia polsko-niemiecką współpracę i ma symboliczne znaczenie w kontekście zbliżającej się 25. rocznicy Traktatu o dobrym sąsiedztwie między naszymi krajami z 17 czerwca 1991 roku - powiedział Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister gospodarki RP.
Resort podkreślił, że zamiarem inwestora jest długofalowa współpraca, a nowa fabryka jest jednym z elementów realizacji planu Daimlera odzyskania pierwszego miejsca w rankingu producentów samochodów luksusowych.
Niemiecka agencja prasowa DPA zwraca uwagę, że w marcu pojawiły się też doniesienia, iż Daimler planuje wybudowanie do 2020 roku w Europie nowej fabryki samochodów osobowych. - Do końca tego roku chcemy podjąć decyzję w tej sprawie - powiedział wtedy szef produkcji Mercedesa Markus Schaefer tygodnikowi "Automobilwoche". Dodał, że popyt zdecyduje, czy będą w tej fabryce produkowane pojazdy z napędem na przednie, czy na tylne koła. Pod koniec kwietnia natomiast poinformowano o nowych inwestycjach w węgierską fabrykę Mercedesa.
W 2015 r. na obrzeżach ponad 20-tysięcznego Jawora powstała Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej - S3 Jawor (DSAG-S3), która jest częścią Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Teren przeznaczony pod inwestycje liczy ponad 460 hektarów.
W 2015 r. wybudowaniem fabryki na terenie DSAG-S3 Jawor zainteresowana była indyjska grupa TATA produkująca brytyjskie marki samochodów Jaguar i Land Rover. Polska przegrała rywalizację o inwestycję wartą około miliarda funtów ze Słowacją. Ówczesny wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński mówił wtedy, że oczekiwania inwestora dotyczące pomocy publicznej dla tej inwestycji były zbyt wygórowane.
źródło: moto.wp.pl, PAP
sj