Dacia Lodgy Glace: wyścigowa zapowiedź
Dacia wybrała bardzo nietypowy sposób, aby pokazać jak w przybliżeniu będzie wyglądał jej nowy model. Na kilka miesięcy przed oficjalną premierą samochód pojawi się w wersji wyścigowej. Dacia Lodgy będzie startowała we francuskiej serii wyścigów na lodzie.
Dacia Lodgy Glace to siostrzana, wyczynowa wersja nowego seryjnego samochodu rodzinnego, który zostanie zaprezentowany podczas Salonu Genewskiego w marcu 2012 roku. Równie nietypowe, jak sam sposób "zapowiedzi" nowego modelu jest wystawienie takiego do zmagań na lodowych torach. Po raz pierwszy w historii Trophée Andros do wyścigów stanie samochód typu MPV.
Można jednak być pewnym, że specjaliści z Dacii (a raczej z Renault)
wiedzą co robią. Trophée Andros to zawody bardzo popularne we Francji. Wystarczy wspomnieć, że startują w nich byli kierowcy Formuły 1 z Alainem Prostem na czele, a wielokrotnym mistrzem był Yvan Muller - dwukrotny triumfator i aktualny lider serii WTCC.
Samochód Lodgy Glace został skonstruowany specjalnie do udziału w tych nietypowych wyścigach uznawanych za jedne z trudniejszych w sporcie samochodowym. Regulamin techniczny Trophée Andros jest bardzo surowy i stawia ograniczenia dotyczące wszystkich elementów samochodu (wymiary podwozia, skrzynia biegów, opony), w tym materiałów użytych do jego budowy. Do maksimum ogranicza skomplikowane i kosztowne rozwiązania technologiczne. Są to wyścigi, w których ceni się poszukiwanie prostych i pomysłowych rozwiązań. Są to także zawody, w których trzeba wykazać się niezawodnością samochodów jak i skutecznością w ich prowadzeniu.
W samochodzie Lodgy Glace przygotowanym według ścisłej specyfikacji przez firmę Tork Engineering (projekt, produkcja, montaż) i firmę Sodemo (silnik), wykorzystano całe know-how Renault Sport Technologies (RST). W trakcie realizacji projektu, firma RST służyła swym doświadczeniem technicznym i sportowym. Spełniła rolę koordynatora prac partnerów technicznych projektu, specjalistów z różnych dziedzin (design, inżynieria), marki Dacia i kierowców jej zespołu.
Pod maską wyścigowej Lodgy Glace znajdzie się 3-litrowy silnik V6 o mocy 355 KM i maksymalnym momencie obrotowym 360 Nm. Jednostka ma współpracować z sześciobiegową skrzynią sekwencyjną. Samochód będzie wyposażony w niezbędny do wyścigów na lodzie napęd na obie osie, a wszystkie cztery koła będą skrętne. Wyścigowa Dacia mierzy 4 m długości, ma 1,9 m szerokości i waży 950 kg.
Na starcie każdego wyścigu kolejnego sezonu pojawią się dwa samochody Lodgy Glace: jeden z nich poprowadzi Alain Prost, który wyróżnił się zdobywając tytuł wice-mistrza Trophée Andros sezonu 2010 i 2011 za kierownicą Dacii Duster Glace. W drugim Lodgy Glace zasiądzie jego syn Nicolas Prost oraz Evens Stievenart, kolega z zespołu Alaina Prosta i współzwycięzca finału na Stade de France.
Po zdobyciu dwóch tytułów wicemistrza w sezonach 2010 i 2011 było zupełnie naturalne, że Alain Prost i marka Dacia ponownie zdecydowali o wspólnym udziale w kolejnym sezonie decydując się na szersze zaangażowanie. Zaowocowało to wystawieniem drugiego samochodu prowadzonego przez syna Alana Prosta, Nicolasa oraz przez Evensa Stievenarta.
Zarówno Nicolas jak i Evens uczestniczyli już w wyścigach Trophée Andros i obaj są pasjonatami tych zawodów - mówi Alain Prost. - Z niecierpliwością oczekujemy na rozpoczęcie sezonu. Pomysł uczestniczenia w Trophée Andros jednocześnie w charakterze sportowych rywali i partnerów tego samego zespołu to zarówno dla nich, jak i dla mnie wielkie, sportowe wyzwanie.
Wyścigi Trophée Andros powstały w 1990 roku. Zgodnie z regulaminem, nadwozie samochodu musi odzwierciedlać pojazd seryjny lub być do niego maksymalnie zbliżone. Większość elementów samochodu wyczynowego jest określona regulaminem: podwozie rurowe, napęd na cztery koła skrętne, 3-litrowy silnik V6 o mocy około 340 KM, 6-biegowa skrzynia i opony Continental Racing Contact 3.
sj