Czym jeżdżą polskie firmy?
Przedstawiciele polskich mikro, małych i średnich firm najczęściej korzystają z samochodów osobowych o wartości do 50 000 zł netto. Ponadto większość firm używa do swojej działalności nie więcej niż 5 pojazdów.
Z danych Samar wynika, że w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2012 r. Polacy kupili nieco ponad 200 000 aut, co jest wynikiem o 2 proc. lepszym niż w roku ubiegłym. Spodziewane jest jednak pewne ożywienie, ze względu na liczne promocje u dealerów oraz firm leasingowych.
W zakresie pojazdów służbowych zachodzi zależność - im większe przedsiębiorstwo, tym większą posiada flotę. Aż 96 proc. mikrofirm używa maksymalnie 5 aut, podczas gdy wśród firm średnich aż 30 proc. dysponuje flotą liczącą 11-50 samochodów, natomiast 20 proc. - więcej niż 50 pojazdów.
Średnie firmy najczęściej wykorzystują samochody dostawcze (75 proc.), zaś przedsiębiorstwa mikro oraz małe w 74 proc. przypadków używają samochodów osobowych. Wielkość firmy ma duży wpływ nie tylko na rodzaj i wielkość floty, ale też i na sposób jej finansowania. W mikrofirmach wziętych w leasing są 44 proc. pojazdów zaś w średnich - już 79 proc.
73 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP posiada samochody o wartości o 50 000 zł netto, zaś auta o wartości do 100 000 zł są użytkowane jedynie przez 9 proc. firm. 64 proc. zakładów decyduje się na zakup z rynku pierwotnego, głównie ze względu na udzielaną gwarancję.
Wśród najpopularniejszych marek znajdują się Ford, Citroen, VW, Peugeot oraz Fiat. Co ciekawe, przedstawiciele jednej firmy bardzo często jeżdżą samochodami różnych producentów, szczególnie w przypadku najmniejszych przedsiębiorstw dla których budowa floty jest oparta raczej na pojedynczych i odrębnych zakupach.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie BZ WBK Leasing przez Instytut Badania Opinii Homo Homini w dniach 12-20 września 2012 r. Wielkość próby wyniosła 300 przedsiębiorstw.
Źródło: BZ WBK Leasing
ll/moto.wp.pl