Czym jeżdżą Polacy? ...i czym będa jeździć?
Firma Eurotax Polska przedstawiła najnowsze dane dotyczące rynku samochodów osobowych w Polsce. Które auta najszybciej tracą na wartości, które opłaca się importować? Co się zmieni po wejściu Polski do UE? Wszystkiego tego można się dowiedzieć z prezentacji Eurotaxu – lidera w dziedzinie wycen wartości samochodów, oraz obserwacji, analiz i prognoz dotyczących motoryzacji.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1355/eurotax-prezentacja-wiek.jpg',494,398) ) |
| --- | Po Polsce jeździ 15,5 miliona pojazdów samochodowych, w tym aut osobowych jest aż 11 milionów. Blisko 60% wszystkich samochodów osobowych to auta o najmniejszej pojemności skokowej ujętej w spisie, to jest do 1400 cm3. Aut o pojemności powyżej 2000 cm3 jest zaledwie 4,1 %.
Ciekawie przedstawiają się dane o wieku samochodów, którymi jeżdżą Polacy. Zaledwie 23% samochodów ma do 5 lat, zaś 54% jest starsza niż 10 lat. Na użytek rozmów o ograniczeniach prędkości warto zapamiętać, że większość samochodów w Polsce ma kilkanaście lat.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1355/eurotax-prezentacja-importpryw.jpg',556,451) ) |
| --- | Większość kierowców preferuje kupno używanych samochodów, a najczęściej poszukiwane są auta o wieku nie przekraczającym 7 lat i cenie pomiędzy 20 tys, a 30 tys zł. W ubiegłym roku administracyjnie ograniczono opłacalności importu używanych aut – wprowadzono wysoką akcyzę ma samochody powyżej 2 lat oraz obowiązek przedstawienia zaświadczenia o spełnianiu normy emisji spalin Euro II dla pojazdów po raz pierwszy rejestrowanych na terenie Polski. Wobec znacznego zahamowania importu aut używanych o wieku powyżej 2 lat, znacznie wzrosło zainteresowanie autami używanymi kupionymi w kraju. Dealerzy autoryzowani, którzy powoli przejmują rolę komisów odnotowują niedobór aut używanych.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1355/eurotax-prezentacja-uzywaneceny.jpg',535,450) ) |
| --- | Ze względu na popyt przewyższający podaż, ceny aut używanych wzrosły o 10%-15%. Wzrosło również znacznie zainteresowanie autami eksploatowanymi przez firmy. O ile parę lat temu klienci byli o nich złego zdania, teraz zdają się doceniać fakt ich potwierdzonego pochodzenia i serwisowania w autoryzowanych stacjach.
Ceny aut używanych w Polsce nie odbiegają znacząco od cen notowanych na te same samochody w krajach Unii Europejskiej. Podobnie rzecz ma się z cenami aut nowych. Choć tu sytuacja jest bardziej złożona. Samochody tańsze są w Polsce na ogół nieznacznie gorzej wyposażone i tańsze, niż w UE. Samochody luksusowe są zaś nieznacznie droższe.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1355/eurotax-prezentacja-noweceny.jpg',588,461) ) |
| --- | Największą zmianą, jaka dla polskiego rynku wyniknie z akcesji do Unii Europejskiej, będzie obniżenie stawek celnych na auta importowane spoza UE. O ile teraz płacimy od nich 35% cła, od maja cło będzie takie, jak w całej Unii, to jest 10%. Może to bardzo poprawić konkurencyjność samochodów importowanych z Korei, Japonii i USA. Najbardziej prawdopodobny jest wzrost sprzedaży aut koreańskich, gdyż to one mieszczą się w przedziale cenowym najczęściej akceptowanym przez Polaków.
Nadzieje, że wstąpienie do Unii ułatwi znacząco import samochodów starszych niż 2 lata mogą okazać się przedwczesne. O ile bowiem uczestnictwo w Unii eliminuje płacenie cła, to w żadnym stopniu nie znosi obowiązku płacenia akcyzy. ...a to właśnie podatek akcyzowy jest największym ograniczeniem zyskownego sprowadzania używanych samochodów. Stawki akcyzy i VAT w Polsce zostaną opracowane w oparciu o ustawę unijną wyznaczającą zarówno minimalne jak i maksymalne jego stawki. Sytuacja może się pogorszyć o tyle, że analitycy przewidują wynikający przystąpienia do UE wzrost cen pojazdów nowych. Jeśli zaś wzrosną ceny aut nowych, to analogicznie wzrosną ceny aut używanych.