Trwa ładowanie...
10-10-2005 13:56

Czym jeżdżą Polacy? ...i czym będa jeździć?

Czym jeżdżą Polacy? ...i czym będa jeździć?
d4chpks
d4chpks

Firma Eurotax Polska przedstawiła najnowsze dane dotyczące rynku samochodów osobowych w Polsce. Które auta najszybciej tracą na wartości, które opłaca się importować? Co się zmieni po wejściu Polski do UE? Wszystkiego tego można się dowiedzieć z prezentacji Eurotaxu – lidera w dziedzinie wycen wartości samochodów, oraz obserwacji, analiz i prognoz dotyczących motoryzacji.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1355/eurotax-prezentacja-wiek.jpg',494,398) ) |
| --- | Po Polsce jeździ 15,5 miliona pojazdów samochodowych, w tym aut osobowych jest aż 11 milionów. Blisko 60% wszystkich samochodów osobowych to auta o najmniejszej pojemności skokowej ujętej w spisie, to jest do 1400 cm3. Aut o pojemności powyżej 2000 cm3 jest zaledwie 4,1 %.
Ciekawie przedstawiają się dane o wieku samochodów, którymi jeżdżą Polacy. Zaledwie 23% samochodów ma do 5 lat, zaś 54% jest starsza niż 10 lat. Na użytek rozmów o ograniczeniach prędkości warto zapamiętać, że większość samochodów w Polsce ma kilkanaście lat.

d4chpks

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1355/eurotax-prezentacja-importpryw.jpg',556,451) ) |
| --- | Większość kierowców preferuje kupno używanych samochodów, a najczęściej poszukiwane są auta o wieku nie przekraczającym 7 lat i cenie pomiędzy 20 tys, a 30 tys zł. W ubiegłym roku administracyjnie ograniczono opłacalności importu używanych aut – wprowadzono wysoką akcyzę ma samochody powyżej 2 lat oraz obowiązek przedstawienia zaświadczenia o spełnianiu normy emisji spalin Euro II dla pojazdów po raz pierwszy rejestrowanych na terenie Polski. Wobec znacznego zahamowania importu aut używanych o wieku powyżej 2 lat, znacznie wzrosło zainteresowanie autami używanymi kupionymi w kraju. Dealerzy autoryzowani, którzy powoli przejmują rolę komisów odnotowują niedobór aut używanych.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1355/eurotax-prezentacja-uzywaneceny.jpg',535,450) ) |
| --- | Ze względu na popyt przewyższający podaż, ceny aut używanych wzrosły o 10%-15%. Wzrosło również znacznie zainteresowanie autami eksploatowanymi przez firmy. O ile parę lat temu klienci byli o nich złego zdania, teraz zdają się doceniać fakt ich potwierdzonego pochodzenia i serwisowania w autoryzowanych stacjach.
Ceny aut używanych w Polsce nie odbiegają znacząco od cen notowanych na te same samochody w krajach Unii Europejskiej. Podobnie rzecz ma się z cenami aut nowych. Choć tu sytuacja jest bardziej złożona. Samochody tańsze są w Polsce na ogół nieznacznie gorzej wyposażone i tańsze, niż w UE. Samochody luksusowe są zaś nieznacznie droższe.

d4chpks

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1355/eurotax-prezentacja-noweceny.jpg',588,461) ) |
| --- | Największą zmianą, jaka dla polskiego rynku wyniknie z akcesji do Unii Europejskiej, będzie obniżenie stawek celnych na auta importowane spoza UE. O ile teraz płacimy od nich 35% cła, od maja cło będzie takie, jak w całej Unii, to jest 10%. Może to bardzo poprawić konkurencyjność samochodów importowanych z Korei, Japonii i USA. Najbardziej prawdopodobny jest wzrost sprzedaży aut koreańskich, gdyż to one mieszczą się w przedziale cenowym najczęściej akceptowanym przez Polaków.
Nadzieje, że wstąpienie do Unii ułatwi znacząco import samochodów starszych niż 2 lata mogą okazać się przedwczesne. O ile bowiem uczestnictwo w Unii eliminuje płacenie cła, to w żadnym stopniu nie znosi obowiązku płacenia akcyzy. ...a to właśnie podatek akcyzowy jest największym ograniczeniem zyskownego sprowadzania używanych samochodów. Stawki akcyzy i VAT w Polsce zostaną opracowane w oparciu o ustawę unijną wyznaczającą zarówno minimalne jak i maksymalne jego stawki. Sytuacja może się pogorszyć o tyle, że analitycy przewidują wynikający przystąpienia do UE wzrost cen pojazdów nowych. Jeśli zaś wzrosną ceny aut nowych, to analogicznie wzrosną ceny aut używanych.

d4chpks
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4chpks
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj