Czym jeżdżą Polacy?
W maju 2010 sprzedano 25 647 nowych samochodów, czyli zaledwie o 1,27 proc. (+ 321 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 1,32 proc. (+ 333 sztuki) więcej niż w ubiegłym miesiącu. Łącznie od początku roku nabywców znalazło 130 077 aut, czyli o 8,41 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 r. - informuje instytut Samar.
Spośród 10 najpopularniejszych na polskim rynku marek aż 9 odnotowało spadek sumarycznej sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku, a 4 z nich miały spadki dwucyfrowe - Fiat, Toyota, Volkswagen i Opel.
W maju liderem sprzedaży nadal była Skoda. Uzyskany wynik na poziomie 2 897 sztuk jest tylko o 4,01 proc. mniejszy niż rok wcześniej, natomiast skumulowana sprzedaż wyniosła 15 114 sztuk, czyli o 6,08 proc. mniej niż w 2009 r.
Na drugim miejscu rankingu najczęściej kupowanych aut uplasował się Fiat, który na koniec kwietnia zajmował 3. miejsce. Skumulowany wynik 10 927 sztuk jest jednak aż o 27,16 proc. (4 074 sztuki) mniejszy niż w 2009 r.
Na trzecim miejscu znajduje się Toyota (spadek o 1 pozycję w porównaniu do wyników z kwietnia), której skumulowany wynik na koniec maja wyniósł 10 558 sztuk, o 18,52 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Kolejne miejsca zajmują Volkswagen, Ford, Opel, Renault, Kia, Peugeot i Hyundai.
O ile największą miesięczną sprzedaż w maju osiągnęły kolejno Skoda, Ford, Fiat, VW i Toyota, najdynamiczniejszy wzrost miesięcznej sprzedaży wykazał Renault - o 29,47 proc. rok do roku.
Renault notuje duży popyt przede wszystkim na modele Megane, nowe Clio oraz Fluence. Dwucyfrowe wskaźniki wzrostu sprzedaży w maju zanotowały również Peugeot i Hyundai.
Z marek luksusowych w maju wyniki istotnie poprawiły m. in. Porsche (+131,82 proc.), Land Rover (+87,23 proc.), Jaguar (+60,0 proc.) oraz Audi (+20,78 proc.). Sprzedaż od początku roku większości producentów aut z segmentu premium jest nadal wyższa niż rok temu, głównie dzięki dobrej sprzedaży "kratek".
W przypadku BMW już co drugie sprzedane w tym roku auto ma homologację ciężarową, a sprzedaż "nakręcają" głównie modele X5 i X6. Podobnie jest w przypadku Porsche, gdzie sporą popularnością cieszy się Cayenne w wersji ciężarowej.
"Kratka" i diesel w segmencie luksusowych SUVów to gwarancja dobrej sprzedaży, o czym świadczy ostatni debiut modeli Infiniti FX i EX z silnikiem diesla, które można od razu zamawiać w wersji z homologacją ciężarową.
Zakładając utrzymanie się obecnie notowanego spadku sprzedaży na poziomie 8,4 proc. cały 2010 rok powinien zamknąć się sprzedażą nowych aut na poziomie nieco ponad 293 tys. sztuk. Natomiast jeśli chodzi o poziom rejestracji, w 2010 r. powinno zostać zarejestrowanych ok. 281 tys. samochodów osobowych, wliczając w to "kratki". Będzie to wynik o ok. 10 tys. sztuk większy niż w 2009 r.