Trwa ładowanie...
d3h0d76

Czy wodór jako paliwo jest bezpieczny?

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Czy wodór jako paliwo jest bezpieczny?
(Materiały prasowe)
d3h0d76

Pomysł wykorzystania wodoru jako paliwa, budzi często obawy związane z możliwością pożaru lub wybuchu. Nie są one pozbawione podstaw, jednak w rzeczywistości wodór jest dużo bezpieczniejszy od stosowanego powszechnie gazu LPG.

Paliwa ciekłe, takie jak benzyna, w razie uszkodzenia zbiornika rozlewają się, tworząc kałużę. Jeśli dojdzie do zapłonu, pożar obejmuje wówczas znaczną powierzchnię, powodując zniszczenia i poważne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi. Podobnie jest przypadku autogazu, który będąc cięższym od powietrza rozpływa się niewidzialną warstwą po podłożu. Ewentualna eksplozja i pożar mają wówczas bardzo duży zasięg. Wodór zachowuje się inaczej - jest ponad 14-krotnie lżejszy od powietrza, więc uwolniony ze zbiornika natychmiast ulatuje w górę, co wyklucza możliwość gromadzenia się łatwopalnej czy wybuchowej mieszanki z powietrzem w pobliżu ziemi. W przypadku zapłonu wodoru ulatniającego się ze zbiornika, płomień ma postać wąskiej, wysokiej kolumny, nie rozprzestrzeniającej się na boki.

Poznaj nową Hondę CR-V. Ten samochód cię wyróżni

d3h0d76

Zagrożenie związane z pożarami węglowodorów, takich jak LPG, benzyna czy olej napędowy polega również na tym, że podczas pożaru nie spalają się one całkowicie – powstają wówczas tlenek węgla i sadza, której rozżarzone cząsteczki nadają płomieniom żółtoczerwony kolor. Cząsteczki te emitują duże ilości promieniowania cieplnego, które może powodować oparzenia i dalsze rozprzestrzenianie się pożaru. Zjawiska te nie występują podczas spalania wodoru. Produktem jego spalania jest para wodna, a błękitny płomień emituje bardzo mało promieniowania cieplnego – nie stwarza ono zagrożenia już w odległości około metra od słupa płonącego wodoru.

Zagrożenia związane z wyciekiem i pożarem paliwa w samochodzie z napędem wodorowym i benzynowym ilustruje eksperyment przeprowadzony przez dr. Michaela Swaina z Uniwersytetu w Miami. Wykorzystano w nim dwa pojazdy tego samego typu, jeden wyposażony w instalację wodorową, a drugi w konwencjonalny silnik benzynowy. W pierwszym spowodowano wyciek wodoru na zaworze bezpieczeństwa zbiornika, w drugim przebito przewód paliwowy biegnący pod podwoziem. Wodór z pierwszego samochodu wypalił się w ciągu ok. 1,5 minuty ponad tylną częścią pojazdu, nie powodując żadnych zniszczeń: temperatura na powierzchni tylnej szyby sięgnęła 47 stopni Celsjusza, tylnej półki – 19. Samochód z silnikiem benzynowym spłonął całkowicie: płomienie objęły wnętrze kabiny po 2 minutach i 20 sekundach.

Choć wodór jest bezpiecznym paliwem, to jednak jego zastosowaniu w samochodach towarzyszy szereg dodatkowych zabezpieczeń. Zbiorniki mają trójwarstwową konstrukcję z tworzywa sztucznego, kompozytu zbrojonego włóknem węglowym oraz włókna szklanego. Ponadto są one wyposażone w zawory bezpieczeństwa, zaś cała instalacja jest monitorowana przez czujniki.

ll

Zobacz bestsellery opon zimowych!

d3h0d76

Podziel się opinią

Share

d3h0d76

d3h0d76