Czy warto zakładać instalację gazową?
Lata 90. ubiegłego wieku w Polsce były czasem gwałtownego rozwoju rynku instalacji gazowych. Co spowodowało, że instalacje LPG stały się tak popularne w Polsce? Na pewno najważniejszą przyczyną jest aspekt ekonomiczny.
Ceny autogazu są około dwa razy niższe niż ceny benzyny bezołowiowej Pb95. Co prawda, średnie spalanie gazu jest do 20 proc. większe niż benzyny, ale różnica w cenie paliwa i tak daje wymierne korzyści. Przejazd 100 km samochodem z instalacją gazową wiąże się z kosztem niższym o ok. 40 proc. w porównaniu z samochodem o napędzie benzynowym. Oszczędności zauważalne są zarówno po pokonaniu długich tras jak i podczas jazdy miejskiej, kiedy spalanie rośnie.
Kolejnym atutem posiadania instalacji gazowej jest zdublowanie systemu zasilania paliwem i co się z tym wiąże, znacznie zwiększa odległość jazdy samochodem po jednym zatankowaniu benzyny i gazu. Ponadto, daje to niezawodny system zasilania, złożony z dwóch niezależnych układów, które mogą zastępować się wzajemnie – gdy wyczerpie się gaz, a w pobliżu nie będzie żadnej stacji tankowania gazu, można przełączyć samochód na zasilanie benzynowe i kontynuować jazdę.
W silnikach zasilanych benzyną, przedostaje się ona do miski olejowej, powodując pogorszenie właściwości smarnych oleju oraz spłukuje go ze ścianek cylindrów. W efekcie, ograniczona jest żywotność silnika. W przypadku zasilania gazem takie zjawiska nie mają miejsca. Zatem używanie go powoduje zwiększoną trwałość silnika. Ponadto, zasilanie gazem charakteryzuje się niższym hałasem niż w przypadku benzyny.
Rosnąca świadomość ekologiczna w społeczeństwie zwraca też uwagę kierowców na mniejszą emisję dwutlenku węgla przez samochody zasilane gazem.
Węglowodory, które powstają podczas spalania gazu są mniej szkodliwe dla środowiska. Przy tak dużej liczbie samochodów z instalacjami gazowymi w Polsce, wpływ na środowisko może być zauważalny. Daje to kierowcom satysfakcję, że przyczyniają się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i chronią swoje otoczenie. Niektóre z krajów europejskich, takie jak chociażby Francja czy Niemcy promują zastosowanie gazu do zasilania pojazdów np. w administracji publicznej, transporcie miejskim czy w prywatnych firmach.
- Warto wspomnieć również o tym, że w konstrukcji samochodowych instalacji gazowych dokonuje się ciągły postęp - mówi Anna Kaminik-Michalczak, z firmy Auto-Gaz Centrum z Radomia. - Obecnie na rynku dostępne są już instalacje IV generacji, które stosują wielopunktowy wtrysk gazu do cylindrów silnika. Instalacja taka zarządzana jest przez zaawansowany sterownik, który jednocześnie ściśle współpracuje z komputerem silnika, co pozwala na bardzo zbliżoną charakterystykę pracy silnika przy zasilaniu gazowym i benzynowym.
Przykładem takiego sterownika może być wprowadzony w ostatnim czasie nowoczesny ZENIT PRO OBD. Instalacje IV generacji pozwalają również na automatyczne przejście z zasilania benzynowego na gazowe po uzyskaniu przez silnik odpowiedniej temperatury, jak i na przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu.
Kolejną rekomendacją dla montażu systemu zasilania gazem LPG jest fakt, że instalacje gazowe zaczynają zyskiwać uznanie w oczach niektórych producentów samochodów, którzy stosują je w wybranych modelach produkowanych seryjnie. Również wielu autoryzowanych dealerów różnych marek oferuje montaż instalacji gazowych swoim klientom.
Istotną kwestią jest bezpieczeństwo zasilania gazem. Okazuje się, że benzyna jest bardziej wybuchowym paliwem niż propan-butan, a odpowiednio wykonana instalacja gazowa może charakteryzować się wyższym poziomem zabezpieczeń w porównaniu z układami benzynowymi. Można więc stwierdzić, że właściwie zamontowana i odpowiednia jakościowo instalacja gazowa jest bezpieczniejsza, niż klasyczna instalacja benzynowa.
Źródło: Abeonet
tb/mw/mw