Trwa ładowanie...
15-02-2011 13:25

Czy warto kupić: Audi A6 C5 (1997-2004)

Czy warto kupić: Audi A6 C5 (1997-2004)
d3r2evt
d3r2evt

Na polskim rynku samochodów używanych bardzo dużą popularnością cieszą się modele z segmentu premium. Wraz z upływem lat i spadkiem cen coraz więcej Polaków może sobie na nie pozwolić. W tej promocji tkwi jednak jeden poważny szkopuł - koszty eksploatacji.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Nie ma wątpliwości, że Audi A6 to jeden z najbardziej popularnych modeli na rynku wtórnym, a jego generacja zwana C5 bije od paru lat rekordy popularności. To wszystko przez to, że samochód ten można dostać w bardzo przystępnej cenie.

Audi A6 C5 zostało zaprezentowane w 1997 roku. Nad projektem czuwało włoskie studio Pininfarina. Efekty ich pracy cieszą oko nawet po przeszło dekadzie od momentu prezentacji. Pod względem aerodynamiki auto zostało dopracowane w najdrobniejszych szczegółach.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Karoseria tego modelu została zabezpieczona poprzez cynkowanie. Stąd też zadbane egzemplarze z początków produkcji nie mają rdzawych nalotów. Jednak gdy się pojawia, możemy być niemal w stu procentach pewni, że samochód miał w przeszłości wypadek.

d3r2evt

W 2001 roku Audi A6 C5 doczekało się face-liftingu. Kilka kosmetycznych zmian zaserwowano stylistyce zewnętrznej, a także poprawiono jakość materiałów w środku i wzmocniono silniki. Audi A6 w wersji sedan zmieści w sobie 551 litrów bagażu. Wersja Avant (kombi) dysponuje nieco mniejszą przestrzenią, która może zostać zwiększona do 1 590 litrów.

Audi, jak na markę premium przystało, zostało dobrze dopracowane. Dlatego usterki elektroniki zdarzają się rzadko. Czasami użytkownicy narzekają na problemy ze sterowaniem Climatronikiem. Częstszy problem stanowią podnośniki tylnych szyb, które ulegają awarii. Pomaga na to zestaw naprawczy za kilkadziesiąt złotych.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Szeroka gama jednostek napędowych to główny atut Audi. Do wyboru było aż dziewięć jednostek benzynowych (1.8, 1.8T, 2.0, 2.4, 2.4 30V, 2.7T, 2.8 30V, 3.0 V6, 4.2 40V) i dwie wysokoprężne (1.9 TDI i 2.5TDI). W zależności od silnika, auto było dostępne także z napędem quattro.

d3r2evt

Podstawowa jednostka to benzyniak pojemności 1,8 litra (125KM). Silnik bardzo słabo radzi sobie z gabarytami pojazdu, więc na oszczędności nie ma tutaj co liczyć. Podobnie z wersją dwulitrową (130KM), która często jest wspomagana LPG. Silniki te są jednak bardzo rzadkimi gośćmi serwisów.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Większą popularność i oceny zdobywa jednostka o pojemności 1,8 litra wyposażona w turbodoładowanie. Dostępna jest w wariantach: 150 lub 180KM. Tutaj zdarzają się wycieki oleju oraz awarie turbosprężarki. Eksploatacja tego silnika nie jest kosztowna. Za kilkaset złotych wymienimy w nim rozrząd.

d3r2evt

Kolejnym w rankingu popularności jest silnik o pojemności 2,4 litra (165/170KM). Trzeba mieć jednak na uwadze, że jest on prawie dwa razy droższy w obsłudze niż wspomniane wcześniej jednostki. Lubi wypić olej i wymaga platynowych świec zapłonowych. Pozwalają na dłuższą jazdę bez problemów. Jego apetyt na paliwo wynosi powyżej 10l/100km. Jednak rekompensuje to miły dźwięk V6.

Na rynku wtórnym największym zainteresowaniem cieszą się diesle TDI. Mniejszy silnik 1,9 był dostępny w trzech wariantach: 110, 115, 130KM. Te jednostki trapią najczęściej awarie turbosprężarek. Kolejnym mankamentem są przepływomierze, które często bez większych powodów przestają współpracować. Pompowtryskiwacze potrafią pracować bez awarii przez długie lata.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Alternatywą dla małych diesli jest TDI w układzie V6. Dwuipółlitrowa jednostka w zależności od wersji dysponowała mocą od 150 lub 180 koni mechanicznych. Jednak tutaj naprawy potrafią drenować kieszeń. Najczęściej awarii ulega pompa paliwa lub wtryskowa. Ich regeneracja to już koszt liczony w tysiącach złotych. Skomplikowana konstrukcja i nietypowe ułożenie silnika sprawia, że nawet wymiana rozrządu jest dość poważnym kosztem dla budżetu domowego (około 4-5 tysięcy złotych).

d3r2evt

Ze względu na sportowo zestrojone zawieszenie aluminiowe wahacze i ich wymianę można doliczyć do napraw eksploatacyjnych. Poza tym trzeba dbać o regularną wymianę filtrów i oleju.

Prestiż zawsze kosztował i bez względu na upływający czas, nadal będzie kosztował. Audi A6 można już kupić za małe pieniądze, jednak części cen i napraw często sięgają wysokich kwot. W zamian za to Audi A6 odwdzięczy się wysokim komfortem podróżowania.

Sebastian Kościółek

mz/mz

d3r2evt
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3r2evt
Więcej tematów