Sztuczna inteligencja (AI) zawładnie samochodami?
Jednym z bardziej miarodajnych i uznanych sprawdzianów dla tego typu projektów był "DARPA Grand Challenge" - organizowana (przez agencję departamentu obrony USA) od 2004 roku próba, dla pojazdów samodzielnie pokonujących wskazaną trasę. Pierwsza edycja w 2004 roku odbyła się na pustyni Mojave, a pojazdy miały za zadanie przejechanie 240 km trasy (głównie autostradą międzystanową) w okolicach miejscowości Barstow. Żadnemu ze zgłoszonych prototypów nie udało się jednak dotrzeć do celu. W 2007 roku zmodyfikowano regulamin ustanawiając "Urban Challenge", czyli miejskie wyzwanie. Tym razem na trasie pojazdów znalazł się niemal 100 km odcinek jazdy ulicami jednego z miast, a próbę trzeba było zaliczyć w mniej niż 6 godzin. Zwycięsko wyszedł z niej pojazd ekipy Carnegie Mellon University "Boss" zbudowany na bazie Chevroleta Tahoe, który ukończył zadanie w 4h i 10 min.
Obecnie, powszechnie znanym projektem w tej dziedzinie, są Google Self-Driving Cars, czyli autonomiczne samochody wykorzystywane przez korporację Google, m.in. do zbierania danych na potrzeby map i Google Street View. Od 2011 roku w czterech stanach USA - Kalifornii, Newadzie, Michigan i na Florydzie przepisy ruchu drogowego dopuszczają poruszanie się po drogach publicznych pojazdów bez kierowcy. Niebawem podobne regulacje mogą wejść w życie w Idaho i Teksasie. Od dwóch lat wprowadzono podobne przepisy na wyspach Brytyjskich, w tym roku planował pójść tym śladem rząd Francji. Nowe regulacje są m.in. wynikiem silnego lobbowania Google za ich prowadzeniem.