Czy opłaca się kupować nowe opony zimowe w naszym klimacie?
Z każdym rokiem zima zdaje się odsuwać w czasie i atakować nas z coraz mniejszą siłą, co z kolei rodzi coraz więcej pytań kierowców o zasadność przywiązywania uwagi do stanu swoich zimowych opon. Przeprowadzamy więc nietypowy sprawdzian dla opon zimowych przy niskiej temperaturze, ale bez obecności śniegu.
Mamy piękny słoneczny dzień, ale n… Rozwiń
Transkrypcja:
Mamy piękny słoneczny dzień, ale nie możemy zapominać o tym,
że jest zima!
Pora roku, podczas której szczególnie ważny jest
odpowiedni dobór opon.
Aby przekonać się, jak ważny, dzisiaj wykonamy profesjonalne testy
dwóch różnych
opon zimowych.
Na tym samochodzie mamy nowe opony zimowe.
Na tym - używane.
Najpierw zobaczmy, co się stanie z używanymi. Testy opon zimowych zaczniemy wbrew pozorom
na suchej nawierzchni, ponieważ
to właśnie w takich warunkach
bardzo często kierowcy jeżdżą na oponach zimowych.
Zobaczmy zatem,
jak zachowają się opony używane.
Dojeżdżamy do pierwszej nawrotki i tu już jest problem,
ponieważ trochę się spóźniliśmy, ale większy problem niż w hamowaniu jest tutaj - w skręcaniu. Zobaczcie!
Przegapiam właściwie każdy zakręt!
Przy tym poziomie osiągów tutaj taka różnica opon już naprawdę wiele zmienia.
Ten samochód w ogóle się mnie nie słucha. Przez cały czas
wyjeżdża przodem.
Ojej, to nie było ani bezpieczne ani przyjemne doświadczenie!
Czy zmiana opon zimowych na nowe
przy
takich warunkach coś zmieni? Przekonajmy się!
Przed nami hamowanie do pierwszego nawrotu... Wow! Już jest sporo lepiej!
Zobaczcie, tutaj na tych ciasnych zakrętach, jak nieporównywalnie lepszą mam przyczepność. Oczywiście samochód trochę wyjeżdża,
no ale każdy samochód by w tych warunkach trochę wyjeżdżał. Jadę naprawdę dynamicznie, a przez cały czas mam
sytuację pod kontrolą.
To była naprawdę dynamiczna, intensywna próba, ale pokazała wiele rzeczy, które mają także dla was znaczenie.
Nowe opony zimowe wykazują lepszą charakterystykę pracy przy hamowaniu i przy dużych obciążeniach.
Ok, teraz czas na drugą, bardziej wymagającą próbę.
Przede mną jest mata poślizgowa, na której moim zadaniem
będzie ominięcie
przeszkody
na mokrej nawierzchni.
Ta sama prędkość, te same warunki,
dwie różne opony.
Najpierw używane.
Zobaczmy, co z tego wyniknie!
Przejadę z prędkością 50 km na godzinę, przed oczami pojawia mi się pierwsza przeszkoda, pojawia się już poślizg...
I nie mam szans, żeby ominąć... drugą przeszkodę!
W realnych warunkach to doprowadziłoby
do wypadku. Opony nie poradziły sobie z odprowadzeniem
takiej ilości wody.
Zobaczmy, co stanie się z nowymi oponami.
Ta sama prędkość - jedziemy 50 km na godzinę, pojawia się pierwsza przeszkoda.
Zobaczcie, tutaj właściwie nawet nic się nie stało. Mimo że są zimowe warunki, mokre nawierzchnia.
Właściwie jechałem tak jak po suchym.
Niesamowite, jaką różnicę robią nowe opony zimowe!
Wyniki naszych testów są jednoznaczne.
Nowa opona zimowa zachowuje się lepiej nie tylko na śniegu,
ale także w takich warunkach,
z jakimi mamy do czynienia dzisiaj,
czyli na suchej
i na mokrej nawierzchni
przy obniżonej temperaturze.
Wynika to nie tylko
z głębszego bieżnika, ale także
z nowocześniejszej konstrukcji, to ona
właśnie daje lepszą przyczepność,
a także
mniejsze opory toczenia.
A to wszystko ma bezpośredni
wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy!