Czy Mazda zdecyduje się na sportowy SUV?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8249/mx-crossport-mazda-01.jpg',600,399) ) |
| --- | Przyszłoroczną wystawę motoryzacyjną w Detroit zamierza Mazda wykorzystać dla rozpoznania reakcji publiczności na swój pomysł całkiem nowego modelu sportowo-rekreacyjnego SUV, oznaczonego jako MX-Crossport. Auto ma łączyć wszystkie zalety, którymi marka się szczyci, to jest sportowy duch modelu RX-8, z niezawodnością i funkcjonalnością swych modeli rodzinnych typu kombi. Na ile SUV Mazdy spodoba się w USA, które jest największym na świecie rynkiem samochodów 4x4? Czy ewentualne ciepłe przyjęcie zadecyduje o podjęciu masowej produkcji MX-Crossport?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8249/mx-crossport-mazda-02.jpg',600,400) ) |
| --- | Wygląd wnętrza Mazdy MX-Crossport przypomina projekty scenarzystów filmów SF. Głównie za sprawą efektownych zegarów i projektorów na konsoli centralnej, auto wygląda wewnątrz intrygująco, choć trudno mówić o szczególnym pięknie, czy finezji właściwej włoskim mistrzom.
Środkowy projektor służy jako ekran dotykowy, dzięki czemu można było zrezygnować z całej masy przełączników, które musiałyby się znaleźć w aucie naszpikowanym elektroniką.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8249/mx-crossport-mazda-03.jpg',600,401) ) |
| --- | Model MX-Crossport zaprojektowano w głównym studio projektowym Mazdy w Hiroszimie. Jego szef, pan Koizumi, spod którego ręki wyszła ostatnio Mazda6, określa MX-Crossport, jako model zdecydowanie ”graniczny” – to jest usytuowany pomiędzy różnymi kategoriami aut. Sama bryłą nadwozia ma od razu dać poczucie, że auto nie jest bulwarową terenówką z bajeranckimi, dużymi kołami, ale atletycznym i sportowym samochodem mogącym przemierzać bezdroża. Oczywiście, jakkolwiek te deklaracje brzmią jak natchnione plany marketingowców, to jednak przyznać trzeba, że MX-Crossport wygląda zdecydowanie dynamicznie. Jak na auto SUV, ma dość spory rozstaw osi (2,795mm) przy długości całkowitej 4,630mm. Szerokość wynosi 1,930mm przy wysokości 1,630mm. Takie proporcje zapewniają samochodowi nie tylko dynamiczny wygląd, ale budowę umożliwiająca szybkie pokonywanie zakrętów – z którymi miewają kłopoty stosunkowo wysokie SUV-y.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8249/mx-crossport-mazda-04.jpg',600,354) ) |
| --- | Co do funkcjonalności MX-Crossport, to projektanci dowodzą jej argumentem, że bagażnik mieści aż 3 torby na kije golfowe. …Cóż, na pewno niejedna rodzina marząca o samochodzie kategorii SUV da się przekonać bez reszty właśnie takim argumentem. Wszyscy pozostajemy pod wrażeniem tego faktu.
MX-Crossport, o którego seryjnej produkcji jeszcze nie przesądzono ma być kamieniem milowym w rozwoju Mazdy. Przyznać trzeba, że chyba istotnie, bo i podejście producenta do tego modelu jest inne, niż dotychczas. Rzadko bowiem, czy wręcz nigdy dotąd japońscy producenci nie przechodzili tak lekko, tak nonszalancko ponad zagadnieniami technicznymi, ponad rzeczywistą funkcjonalnością i zaletami dającymi się potwierdzić testami. Mada MX-Crossport – nie przesądzając o jej szansach na zdobycie serc kierowców – jest z całą pewnością zaprojektowana przede wszystkim z myślą o emocjach kierowców, a nie ich roztropności. Ten samochód ma uwodzić stylem, a nie przekonywać do siebie zaletami technicznymi. Jeśli tylko obranie takiego kierunku nie musi oznaczać pozbawienia aut Mazdy jej zwykłymi cechami, to jest bezawaryjnością, to koncepcja MX-Crossport może zaważyć o dynamicznym i emocjonującym rozwoju Mazdy.