Czy Łada Kalina podbije polski rynek?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8210/kalina-lada-06.jpg',600,453) ) |
| --- | Z dala od fleszy zachodnioeuropejskich fotoreporterów odbyła się premiera samochodu, który odegrać mógłby znaczną rolę na polskim rynku samochodowym. W Togliatti, w zakładach AvtoVAZ (AwtoWaz) odbyła się uroczystość z okazji rozpoczęcia produkcji całkiem nowej, długo oczekiwanej Łady Kalina, która zastąpi wysłużony model 2104-2107.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8210/2105-lada-01.jpg',600,301) ) |
| --- | Obecnie produkowany model 2104-2107 (sedan i kombi) był w latach 90., wraz z modelem Samara, eksportowym szlagierem Łady nawet na rynkach zachodnioeuropejskich. Kupowali go tam niezamożni kierowcy, którzy mogli za niewielkie pieniądze kupić samochód prosty, wręcz prymitywny - co stanowiło nie lada atrakcję. W Niemczech reklamowano Samarę jako samochód pozbawiony elektroniki, więc taki, w którym nie ma co się psuć. Łady były nielicznymi samochodami, które można było naprawiać pod chmurką, albo u fachowca znacznie tańszego, niż autoryzowane przez producentów serwisy. ...Rzeczywistość zachodnioeuropejska nie jest znowu tak całkiem odmienna od polskiej.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8209/kalina-lada-01.jpg',600,301) ) |
| --- | Tak, czy inaczej, czasy się zmieniają, co odczuły także zakłady AvtoVAZ (AwtoWaz). Wprawdzie pozostają nadal największym rosyjskim producentem samochodów (produkcja wynosi ok. 750 tys egzemplarzy rocznie), ale marka Łada wypadła z zachodnioeuropejskiego rynku. Modele 110 i 111 (sedan i kombi) sprzedają się praktycznie wyłącznie na terenach dawnego ZSRR. Jedynie Łada Niva wciąż jest eksportowana, ponieważ jest to na warunki zachodnie ultra tanim pojazdem terenowym. Sprzedawana jest pod marką Chevrolet, bo AvtoVAZ (AwtoWaz) jest powiązana strategicznym sojuszem z General Motors.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8209/kalina-lada-03.jpg',600,301) ) |
| --- | Debiutujący właśnie model Kalina jest zapowiadany jako samochód, którym Łada ma powrócić na rynki exportowe. Wspomina się przy tym o wybranych państwach europejskich, więc trudno sobie wyobrazić, by Kalina nie trafiła ostatecznie do Polski. Byłaby to ciekawa sytuacja, bo Łada jest przecież związana z GM, które jest już u nas obecne w postaci Opla i Chevroleta. Łada Kalina, by okazać się jakkolwiek konkurencyjna, musiałaby być tańsza od Chevroleta, a więc zwiększyłaby się konkurencja w najważniejszym dla polskiego rynku segmencie aut najtańszych. Kalina mogłaby zatem rywalizować przede wszystkim z Dacią Logan. Może być przy tym o tyle ciekawsza, że dostępna będzie również w wersji kombi.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8209/kalina-lada-04.jpg',600,301) ) |
| --- | Łada Kalina wyposażana będzie w silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra, rozwijający moc maksymalną 90 KM Rezultat ten świadczy, że do napędu Kaliny nie przeznaczono szczególnie nowoczesnej jednostki. Znacznie jednak ważniejsza od mocy maksymalnej, będzie cena, która póki co jest oczywiście nieznana. Producent zapowiada, ze pełną moc produkcyjną osiągnie w przyszłym roku, w którym zamierza sprzedać na wszystkich rynkach przynajmniej 220 tys egzemplarzy modelu Kalina