Czy Formuła 1 nie jest sportem głównie europejskim?
Motoryzacja być może jest wynalazkiem Francji z bazą przemysłową w Europie, jednak przez wiele ostatnich lat dziedzina ta nabiera iście międzynarodowego charakteru. Proszę spojrzeć na różnorodność marek na spoilerach bolidów owiewkach nowoczesnych bolidów Formuły 1.
Należy zauważyć, że Renault buduje swoje podwozia w Anglii, silniki we Francji, ma nowego tytularnego sponsora w międzynarodowej siedzibie w Holandii, a jeździ na oponach produkowanych przez japońską firmę Bridgestone. Ponadto, każde grand prix jest nadawane w salonach telewizyjnych w ponad 200 krajach.
To przepaść w porównaniu w nieśmiałymi początkami mistrzostw świata w 1950 roku, które cieszyły się miernym zainteresowaniem mediów, a kalendarz siedmiu wyścigów obejmował grand prix w Wielkiej Brytanii, Monako, Szwajcarii, Belgii, Francji i we Włoszech plus słynne Indianapolis 500 (które uświetniło serię wspaniałą amerykańską obecnością, pomimo że rywalizujące ze sobą samochody niewiele miały wspólnego z ich europejskimi odpowiednikami).
W tym czasie F1 konkurowała na sześciu kontynentach – rzecz jasna, z pominięciem Antarktyki – zataczając coraz szersze kręgi na całym świecie. A oto przełomowe wydarzenia w historii F1:
- 18 stycznia 1953 – Argentyna pełni funkcję gospodarza pierwszych mistrzostw świata - grand prix Ameryki Południowej w Buenos Aires
- 19 października 1958 – sport podbija Afrykę, kiedy to Maroko pojawia się w kalendarzu imprez sportowych po raz pierwszy i , jak dotąd, jedyny
- 12 grudnia 1959 – Ameryka Północna po raz pierwszy organizuje prawdziwe mistrzostwa świata - grand prix w Sebring (pomimo że Indy 500 pozostaje w kalendarzu aż do roku 1960)
- 29 grudnia 1962 – Ameryka Południowa organizuje wyścig we Wschodnim Londynie
- 3 listopada 1963 – w Meksyku odbywa się meksykańskie grand prix, pierwsze mistrzostwa świata w Ameryce Środkowej
- 27 sierpnia 1967 – Mosport Park zostaje wybrany na miejsce inauguracyjnego grand prix w Kanadzie
- 11 lutego 1973 – Brazylia pojawia się w harmonogramie po raz pierwszy. Od tamtej pory to wszechobecna impreza sportowa
- 17 czerwca 1973 – Anderstorp, Szwecja, staje się najbardziej wysuniętym na północ miejscem organizacji grand prix
- 24 października 1976 – pierwsze mistrzostwa świata w Azji mają miejsce w monsunowych warunkach na Fuji w Japonii
- 3 listopada 1985 – Adelaide organizuje pierwsze grand prix F1 w Australii
- 10 sierpnia 1986 – F1 po raz pierwszy wybiera się za byłą Żelazną Kurtynę. Budapeszt, Węgry to miejsce inauguracyjne mistrzostw świata Europy Wschodniej
- 17 października 1999 – Malezja dołącza do wyścigu w Sepang, niedaleko Kuala Lumpur
- 24 września 2000 – czas zatacza koło w Ameryce - F1 jeździ teraz na nowym torze, który wykorzystuje fragmenty klasycznego owalu z Indianapolis. To pierwsze amerykańskie grand prix od roku 1991
- 4 kwietnia 2004 – F1 wchodzi na Bliski Wschód wyścigiem na Międzynarodowym Torze Sakhir w Bahrajnie
- 26 września 2004 – Szanghaj gospodarzem chińskiego grand prix - to drugie nowe wydarzenie w tym sezonie
- 21 sierpnia 2005 – Istanbul Park został wyznaczony jako miejsce organizacji tureckiego grand prix
Do końca sezonu 2006, odbyło się 768 mistrzostw światowych -grand prix w 63 różnych miejscach – a inne walczą o miejsce w kalendarzu. Abu Dhabi ma nadzieję na zorganizowanie drugiego od roku 2009 wyścigu Bliskiego Wschodu, podczas gdy Meksyk (który zniknął z kalendarza po 1992 roku), Afryka Południowa (która po raz ostatni była gospodarzem wyścigu w 1993), Rosja i Indie - wszystkie te kraje były związane z potencjalnymi projektami Formuły 1.
Niektóre niezwykłe miejsca na krótko zaistniały w ciągu ostatnich 57 sezonów – w tym Caesars Palace car park w Las Vegas i 25,838-kilometrowy tor Pescara, najdłuższy tor w historii F1. Jednak kalendarz jest już w dużej mierze ustalony. Tegoroczne 17 wyścigów odbędzie się w Brazylii, Kanadzie i Ameryce - to na zachód, a na Wschód – w Bahrajnie, Malezji, Japonii, Chinach i Australii, w dziewięciu europejskich krajach i w Turcji, leżącej na granicy pomiędzy Azją i Europą - co stanowi równy podział pomiędzy tradycyjną ojczyzną sportu a pozostałymi regionami świata.