Czy BB zechce C3? - maj 2002
Czy BB zechce C3?, maj 2002, (laz)
Brigitte Bardot jeździła Citroenem 2CV. Czy zechce jeździć morganatycznym wnukiem legendarnej cytryny, debiutującym właśnie na rynku Citroenem C3? Czy spełnią się marzenia projektantów tego modelu i C3 zdobędzie szturmem serca klientów?
Legendarna cytrynka uwodziła swoim wdziękiem. C3 chce zasługiwać zarówno na miłość, jak i szacunek dla swoich rzeczywistych właściwości. Citroen C3 nie zastępuje żadnego z dotychczas produkowanych modeli i plasować się będzie pomiędzy Saxo i Xsarą. Ma 3850 mm długości, 1667 mm szerokości i 1529 mm wysokości. W praktyce auto robi wrażenie znacznie większego od Saxo, Clio, Polo czy Corsy i tylko troszkę mniejszego od Xsary, Megane czy Astry. To subiektywne wrażenie spotęgowane jest przez owalny kształt i wysoki dach. C3 jest foremne. Kształty ma ciekawe, ale proporcjonalne.
W środku troszkę futurystyki, ale tylko w detalach. Stylistyka kokpitu nie szokuje. Starano się chyba nadać wnętrzu przede wszystkim przyjemny, a nie nowatorski wygląd. Najbardziej śmiałym stylistycznie elementem jest ciekłokrystaliczny wyświetlacz tablicy przyrządów. Jego funkcjonalność ocenić przyjdzie dopiero w czasie jazdy. Spora wysokość sprawia, że wewnątrz jest dużo miejsca i nawet wysocy pasażerowie siedzący na tylnej kanapie nie zniweczą ondulacji o podsufitkę.
Bagażnik ma pojemność 305 litrów, która zwiększa się w miarę składania oparć tylnej kanapy dzielonych w układzie 40/60. Przy całkowicie złożonych oparciach uzyskujemy przestrzeń bagażową o pojemność 1155 litrów i płaskiej podłodze od progu bagażnika do oparć przednich foteli. Nowością jest system Moduboard, umożliwiający dowolne zagospodarowywanie bagażnika. Posługując się składanymi ściankami możemy zbudować kilka oddzielonych od siebie części bagażnika. To duże ułatwienie, jeśli przewozimy w bagażniku psa, zakupy i pościel od magla jednocześnie.
C3 może być napędzane jednym z trzech silników benzynowych albo dieslem. Silniki benzynowe to znane już jednostki 1,1 - 1,2 oraz 1,6 litra. Ich osiągi pozwalają odpowiednio: 1,1 - jeździć po mieście, 1,4 - jeździć po mieście i szosie, 1,6 - pędzić przez miasto i wyprzedzać na szosie.
Diesel to ośmiozaworowy silnik HDI będący wspólną konstrukcją Peugeota, Citroena i Forda. Przy mocy wynoszącej 70 KM, pozwala przyspieszać do setki w 13,4 sek. Ten silnik najnowocześniejszy z całej gamy. Bardzo oszczędny (średnio 4,2 litra/100km) i przyjemny w eksploatacji. Nie jeździliśmy jeszcze C3, ale w Peugeocie 206 ta jednostka sprawowała się znakomicie. W ciągu roku gama zostanie poszerzona o szesnastozaworowy diesel 1,4 HDI o mocy 90 KM.
Aby miłości towarzyszyło poczucie bezpieczeństwa, konstrukcję nadwozia wykonano z ze stali o wysokim współczynniku sprężystości i kontrolowane strefy zgniotu. C3 standardowo wyposażono w dwie przednie poduszki powietrzne. Dodatkowo można zamówić dwie poduszki boczne i nadmuchiwane kurtyny, ABS.
Czy C3 spodoba się Brigitte Bardot tak samo jak legendarne 2CV? Nie wiadomo, ale bardzo prawdopodobne, że spodoba się mniej popularnym i zasobnym klientom. Mając nowoczesną i bardzo przestronną konstrukcję kosztuje w wersji podstawowej 36 450 zł.