Czy autobusy będą wzywane na telefon?
Od połowy lipca po Krakowie zaczną kursować autobusy miejskie wzywane przez pasażerów na telefon, tzw. tele- busy. Usługę wprowadza Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w ramach unijnego programu Caravel/Civitas.
Jak poinformowała we wtorek rzecznik MPK Bożena Pękala, na początek tele-busy będą dostępne dla mieszkańców dwóch krakowskich osiedli peryferyjnych - Rybitwy i Podwierzbie. Pasażerowie będą mogli wzywać pojazdy przez telefon, a trasa ich przejazdu nie będzie sztywno określona. Rozwiązanie, oparte na technologii i doświadczeniach włoskich partnerów z Genui, będzie testowane przez rok.
Nowa usługa będzie dostępna od poniedziałku do piątku, w godz. od 8.00 do 23.00, a w sobotę i niedzielę - w godz. od 6.00 do 23.00. Jednocześnie, wraz z wprowadzeniem tele-busa, zostaną zlikwidowane regularne linie autobusowe - 158 i 157 - obecnie kursujące na tym obszarze. W tele-busach będą obowiązywały standardowe bilety MPK.
Wcześniej, w pierwszych dniach lipca, na terenie zajezdni w Płaszowie zostanie uruchomiona dyspozytornia, w której odpowiednio przeszkoleni pracownicy będą przyjmować zgłoszenia telefoniczne od pasażerów i na bieżąco planować trasy przejazdu. Planuje się, że po wybudowaniu nowego pomieszczenia, w dyspozytorni będą pracowały osoby niepełnosprawne.
Tele-bus jest elementem unijnego projektu w dziedzinie transportu publicznego Caravel/Civitas, w którym Kraków uczestniczy wraz z Genuą (Włochy), Burgos (Hiszpania)
i Stuttgartem (Niemcy). Tego rodzaju usługi od lat funkcjonują w wielu krajach europejskich, m.in. we Włoszech, Szkocji i Finlandii. (PAP)