Trwa ładowanie...
10-12-2014 12:43

Czterdzieści lat minęło: Rajd Škoda świętuje!

Czterdzieści lat minęło: Rajd Škoda świętuje!Źródło: Materiały prasowe
d4cibn4
d4cibn4

Legenda czeskich, a wcześniej czechosłowackich rajdów liczy sobie już 40 lat. Obecnie zwykle zapomina się o tym, że znany i powszechnie ceniony Rajd Bohemia wywodzi się bezpośrednio z prestiżowej konkurencji firmowanej marką Škoda.

W sezonach 1974-85 impreza nosiła nazwę Rally Škoda i była powołana przez wytwórnię nie tylko do celów propagandowych. Niemniej ważnym zadaniem rajdu było wykorzystanie go jako poligonu doświadczalnego dla nowych rozwiązań, wdrażanych następnie w różnym zakresie do modeli wielkoseryjnych. Już folder pierwszej edycji imprezy z premierowego sezonu 1974 informował o „poddawaniu próbom jakości i trwałości podzespołów samochodów marki Škoda w warunkach ekstremalnych”.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Od początku Rajd Škoda zajmował istotne miejsce na mapie europejskiego motosportu. W pierwszym roczniku rajdu udział wzięły 152 załogi, w tym 72 zagraniczne. Taka frekwencja jest obecnie marzeniem organizatorów najpoważniejszych imprez tego typu. Wsparcie fabryki i zapał organizatorów sprawiły, że debiut okazał się jednocześnie potężnym sukcesem, który odbił się głośnym echem daleko poza granicami Czechosłowacji.

Pierwsza edycja Rally Škoda liczyła łącznie 1800 km i składała się z różnorodnych konkurencji. Rajd posiadał formułę tzw. zlotu gwiaździstego, z wyznaczonymi punktami początkowymi: Pragą, Bratysławą, Budapesztem, Berlinem lub Warszawą. Próby prędkości były przeprowadzane w najróżniejszych zakątkach ówczesnej Czechosłowacji, jednak macierzystym regionem imprezy były od zawsze okolice miejscowości Mladá Boleslav.

d4cibn4

Jednym z impulsów, skutkujących powołaniem imprezy w sezonie 1974, były uroczystości 1000-lecia miasta-matecznika marki Škoda. W pierwszych dwóch rocznikach zmagań, barw fabrycznych marki broniły prototypy 200RS, a od sezonu 1976 - nieprzerwanie przez pięć kolejnych - na trasie imprezy królowały niepokonane 130-ki RS. Z pięciu zwycięstw tego modelu trzy (1977, 1979 oraz 1980) zostały wywalczone przez Norwega Johna Haughlanda, wybitnego kierowcę fabrycznego marki. W pozostałych rocznikach triumfowały narodowe załogi Blahna – Hlávka (1976) oraz Šedivy – Janeček (1979). Od roku 1978 rajd stał się częścią kalendarza Rajdowych Mistrzostw Europy, co automatycznie wzmocniło jego prestiż.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

W latach 80. i 90. okrzepłą już pod względem znaczenia imprezę zdominowały załogi korzystające z pojazdów zachodnioeuropejskich oraz japońskich wytwórni. Wielki powrót marki Škoda na odcinki specjalne zawodów, firmowanych już szyldem Rajdu Bohemia, nastąpił w sezonie 1999. Debiutowała w nim Octavia WRC, która w obsadzie Triner – Hůlka, rozgromiła konkurencję. Kolejne sezony 2000-2002 padły również łupem tej konstrukcji, tym razem z ekipą Kresta – Tománek.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

W 2006 roku formułę zawodów rozbudowano o entuzjastycznie przyjętą przez kibiców formułę – przejazd pojazdów historycznych Bohemia Historic Show. Od roku 2009 monopol na zwycięstwo przejęła Fabia S2000, zdobywając najwyższe podium imprezy z załogami Hänninen – Markkula (2009 oraz 2010) i Loix – Miclotte (2011). W edycji 2010 Rajd Bohemia został włączony do kalendarza Mistrzostw Polski, a tablica startowa imprezy powróciła do tradycyjnej szaty graficznej, zmienionej w roku 2000. W roku 2012, po tragicznym wypadku jednej z załóg, imprezę przerwano, nie ogłaszając jej wyników. W sezonach 2013 oraz bieżącym najwyższe trofeum rajdu trafiło w ręce duetu Kopecký – Dresler. Potwierdzeniem tego sukcesu są kolejne dwa miejsca podium Bohemia 2014 obsadzone również przez załogi Fabii S2000: Scandola – D’Amore oraz Wiegand – Christian. Tegoroczny, 41. Rajd Bohemia był pełen odwołań do przeszłości. Dwie współczesne,
wyczynowe Fabie S2000 otrzymały historyczne, czerwono-białe malowanie, typowe dla legendarnych modeli 180RS i 200RS. Metę wyznaczono równie symbolicznie – dokładnie przed budynkiem Škoda Muzeum. Rajd liczył niespełna 151 km, podzielonych na 12 prób – zatem znacznie mniej niż 40 lat temu.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Równocześnie, na trasie imprezy testowano prototyp Fabii R 5 napędzanej doładowanym silnikiem o objętości 1,6 litra, której homologacja, już z nadwoziem modelu nowej generacji, spodziewana jest w połowie sezonu 2015. Trasę rajdu wyznaczono blisko ważnych atrakcji Czeskiego Raju: zamków Bezděz, Frýdštejn i Valečov, ruin skalnej twierdzy Drábske světničky czy też pałacu Sychrov, w którego otoczeniu przebiega chyba najbardziej widowiskowy odcinek. Dzięki niepowtarzalnym plenerom, świetnej organizacji i modyfikacjom programu, wprowadzanym w zasadzie podczas każdej, kolejnej edycji, nieustannie wspierany przez markę ŠKODA rajd zalicza się do najbardziej renomowanych w tym rejonie Europy.

MAK/moto.wp.pl

d4cibn4
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4cibn4
Więcej tematów