Części oryginalne czy zamienniki?
Oferta samochodowych części zamiennych jest bardzo duża. Przed podjęciem decyzji o ich zakupie powinniśmy się dowiedzieć czym się różnią od części oryginalnych i jak wpływają na eksploatację pojazdu.
Oryginalne części przeznaczone na pierwszy montaż fabryczny dostępne są w ASO. Niestety, ich wadą jest wysoka cena, na co receptą mogą być zamienniki. Istnieje powszechne przekonanie, że są to elementy gorszej jakości o skróconym czasie jakości, co niekoniecznie musi być jednak prawdą. Części zamienne sklasyfikowane są wedle kategorii i pierwszą z nich jest grupa części Premium. Są to te same części co tzw. oryginały, produkowane na tych samych liniach montażowych a zasadniczą różnicą pomiędzy nimi jest to, że nie są "obrandowane" konkretną marką samochodową. Cena takich części jest niższa nawet o 60 proc.
Następną grupę określa się jako te "tańszej jakości", produkowane przez wyspecjalizowane firmy mające mocną pozycję na rynku wtórnym od wielu lat, jednak nieaspirujących do grona dostawców na fabryczne wyposażenie. Oferowane przez nich elementy są wykonane z dobrych materiałów i najczęściej posiadają odpowiednie certyfikaty dopuszczające je do eksploatacji. Oferta jest szeroka i klient może wybrać produkt o odpowiedniej jakości w i niskiej cenie. - Sprzedawanie części tanich, niskiej jakości z naszego punktu widzenia zupełnie się nie opłaca. Przede wszystkim tracimy zaufanie klientów a koszta reklamacji czy też odszkodowań za awarie spowodowane stosowaniem złych jakościowo podzespołów, najczęściej przewyższają zyski. Dlatego dystrybutorzy powinni wiedzieć o swojej ofercie wszystko i mieć przez to pewność, że oferują produkty gwarantujące poprawną i bezpieczną eksploatację - mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl
Niewiele jest rzeczy, których obecnie nie dałoby się podrobić. Podróbki często do złudzenia przypominają oryginał, jednak ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Oferta takich części w niskiej cenie jest ogromna, jednak podróbki nie posiadają żadnych certyfikatów jakości a ich używanie może doprowadzić do poważnych i kosztownych awarii, np. paska rozrządu, którego żywotność jest kilkakrotnie niższa niż produktów oryginalnych a nieoczekiwane zerwanie najczęściej kończy się zniszczeniem wielu podzespołów silnika. Niska jakość podróbek może tez radykalnie obniżyć bezpieczeństwo, szczególnie gdy chodzi o elementy układu hamulcowego czy jezdnego.
Aby uniknąć kupna podrabianych części pierwszym sygnałem ostrzegawczym powinna być nienaturalnie niska cena. Najpewniejszym źródłem informacji są certyfikaty jakości udostępniane przez dystrybutorów, a wydawane np. przez Przemysłowy Instytut Motoryzacyjny. Najwięksi dostawcy części zamiennych często sami dodatkowo weryfikują ich jakość - zdarza się że dysponują własnym laboratorium, w którym testowany jest każdy nowy asortyment podzespołów.
Wiele elementów samochodowych poddawanych jest regeneracji pozwalającej na ponowne ich używanie, co jednak nie zawsze jest opłacalne czy wręcz możliwe. Usługi zakładów specjalizujących się w regeneracji części nie zawsze idą w parze z odpowiednią jakością. Ich trwałość niejednokrotnie jest wiele mniejsza, przez co ich stosowanie w ostatecznym rachunku może być bardziej kosztowne od tych nowych. Jest też grupa części fabrycznych poddawanych regeneracji, np. osprzęt elektryczny, alternatory, rozruszniki czy sprzęgła - zabieg ten dokonywany jest jednak przy zastosowaniu zaawansowanych technologii i w efekcie stają się one pełnowartościowymi podzespołami.
- W Grupie Inter Cars posiadamy markę LAUBER, która oprócz produkcji nowych elementów specjalizuje się także w regeneracji tych zużytych. Aby spełniały one normy produktu nowego poddawane są wieloetapowemu procesowi kontroli jakości po przejściu którego udzielamy na nie dwuletniej gwarancji - mówi Szydłowski. Części regenerowane to duża ulga dla portfela. Zwracając przy zakupie wymontowany z auta tzw. rdzeń, można zaoszczędzić nawet do 80 proc. ceny. Trzeba wiedzieć, że części fabrycznie regenerowane muszą być specjalnie oznakowane.
Dokonanie wyboru odpowiedniej części zamiennej nie jest zawsze proste i oczywiste. Zdarza się, że w jednym modelu samochodu stosowane są różne elementy i wówczas nie wystarcza wiedza o roczniku, pojemności czy też rodzaju nadwozia. Z pomocą przyjść może 17-znakowy numer VIN, zawierający wszelkie niezbędne informacje o producencie, cechach i roku produkcji pojazdu. Podczas zakupu części podanie tego kodu powinno skutkować dokładnym określeniem oryginalnego, fabrycznego numeru konkretnego elementu. Proces ten może trwać jednak nawet do jednego dnia. - Jeśli klient posiada już symbol oryginalnej części zdecydowanie łatwiej może odnaleźć odpowiedni zamiennik, na przykład wpisując go w wyszukiwarce na naszej platformie Motointegrator.pl. Otrzyma wówczas ofertę wszystkich, zróżnicowanych cenowo podzespołów - zaznacza Artur Szydłowski.
W ramach przepisów wychodzących naprzeciw oczekiwaniom konsumentów w Polsce od 1 listopada 2004 roku na mocy rozporządzenia UE obowiązują przepisy GVO. Pozwalają one na to, aby kierowcy sami mogli decydować o tym, jakie części mają być wymienione w ich pojeździe będącym na gwarancji bez jej utraty czy ograniczenia. Mogą być to elementy oryginalne dostarczone przez klienta lub części o tzw. standardzie "porównywalnej jakości". Nie mogą być to jednak elementy wadliwe i nieznanego pochodzenia.
Źródło: Motointegrator.pl
ll/moto.wp.pl