Trwa ładowanie...
12-07-2011 12:14

Części będą droższe

Części będą droższeŹródło: PAP/Tomasz Wojtasik
dx6ja5q
dx6ja5q

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje zmiany w przepisach dotyczących produkcji części zamiennych do samochodów. Ma być bezpieczniej. Z pewnością będzie drożej. Wszystko przez nadgorliwość urzędników.

(fot. sxc.hu)
Źródło: (fot. sxc.hu)

W niektórych krajach rządy ułatwiają życie swoim obywatelom i dbając o ich bezpieczeństwo nie zapominają o względach ekonomicznych. W Polsce jest inaczej. Projekt nowej ustawy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego przygotowywany przez Ministerstwo Infrastruktury przewiduje zmianę obowiązujących przepisów w zakresie homologacji części zamiennych do aut, czyli potwierdzenia spełnienia przez nie norm. Nowe przepisy przewidują możliwość podwyższenia przez rząd opłat za uzyskanie homologacji nawet o 1000 proc.

Nowa ustawa tworzona jest w związku z koniecznością wprowadzenia w Polsce przepisów unijnych. Jak się jednak okazuje, propozycja Ministerstwa Infrastruktury zdecydowanie wykracza poza ramy wymogów UE.

- Przepisy unijne mówią, że trzeba homologować tylko te części, które mają wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym i te części, które mają znaczący wpływ na ochronę środowiska - mówi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). - Projekt rządowy zakłada natomiast homologowanie wszystkich części.

(fot. sxc.hu)
Źródło: (fot. sxc.hu)

Zdaniem Franke, skutkiem wejścia w życie nowej ustawy może być wzrost cen części zamiennych i kosztów użytkowania samochodów. Nowe przepisy uderzą w ogromną grupę kierowców. Jak w ubiegłym roku informował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, średni wiek samochodu w naszym kraju to 14 lat, a aż 68 proc. aut w Polsce liczy sobie 10 lub więcej lat. Ich właściciele na własnych portfelach odczują zmiany w ustawie.

dx6ja5q

Wprowadzenie nowej regulacji podniesie koszty produkcji części. Oczywiście, zostaną one przerzucone na nabywców. Wzrost cen części może wynieść nawet 5 proc.

(fot. PAP/ITAR-TASS/Ryumin Alexander )
Źródło: (fot. PAP/ITAR-TASS/Ryumin Alexander )

- Trudności w uzyskaniu homologacji na niektóre typy części mogą skutkować "śmiercią technologiczną" wielu sprawnych i ekologicznych pojazdów - mówi ekspert prawny, Andrzej Krupa. W opinii prawnika, wadą projektu ustawy jest również możliwość zastosowania przepisów ordynacji podatkowej do nakładania kar na niezależnych producentów i dystrybutorów części za sprzedaż produktów niezgodnych ze świadectwami homologacji.

- Będzie można zastosować np. hipotekę przymusową na nieruchomościach należących do producenta lub dystrybutora. Jest to zabezpieczenie zdecydowanie ponad miarę, które nie ma zastosowania nawet do wykroczeń i przestępstw skarbowych - uznał Krupa.

dx6ja5q

Czy nowe przepisy zwiększą chociaż przychody wpływające do budżetu państwa? Zdaniem szefa Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, nie. - Spowoduje to znaczący wzrost kosztów działalności firm i doprowadzi do tego, że części motoryzacyjne wytwarzane w Polsce będą nieatrakcyjne cenowo w stosunku do części produkowanych w innych krajach - wyjaśnia Franke. - W konsekwencji tego zmniejszy się produkcja i wartość eksportu, co odczuje budżet państwa

Z danych SDCM wynika, że z usług warsztatów nieautoryzowanych korzysta 16 mln polskich kierowców (90 proc.). Jednak ze względu na niższe ceny części i robocizny, udział tych warsztatów w rynku sięga 50 proc. 27,5 tys. firm związanych z niezależnym rynkiem części samochodowych (nie obejmującym warsztatów autoryzowanych, stosujących części od producentów aut) tworzy 220 tys. miejsc pracy.

Źródło: PAP

tb/mw/mw

dx6ja5q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dx6ja5q
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj