|
|
| --- |
Gran Turismo ze stajni Mercedesa uchodzi za idealne połączenie sportowych osiągów, komfortu jazdy oraz niebywałego prestiżu. SLR został okrzyknięty wzorem samochodu XXI wieku już w chwili premiery. Zaawansowania technicznego mógłby mu pozazdrościć niejeden wyścigowy bolid - topowy Mercedes posiada karbonowe nadwozie, elektrohydrauliczny układ hamulcowy z ceramicznymi tarczami, a nawet spojler wspomagający hamowanie. Czy jakiekolwiek unowocześnienie maszyny zbudowanej przy użyciu niemal kosmicznych technologii wchodzi w grę? Trudnego zadania mogłaby się podjąć jedynie firma doskonale znająca Mercedesy... I podjęła się!
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Brabus przygotował własną wizję jednego z najszybszych samochodów na zielonej planecie - bardziej elegancką, komfortową i... szybszą! Tuner nie miał wątpliwości, że praktycznie każda zmiana stylistyczna mogłaby zaburzyć wysmakowaną linię nadwozia. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11277/mb-brabus-slr-02.jpeg',550,388) ) |
| --- | Skupił się więc przede wszystkim na uszlachetnieniu wnętrza oraz podrasowaniu 24-zaworowego silnika.
Pod smukłą maską została skryta ośmiocylindrowa maszynownia, której konstrukcja jest zasługą ogromu doświadczeń zebranych przez koncern w trakcie wielu lat czynnego uczestnictwa w sporcie motorowym. Kunszt inżynierów Brabusa pozwolił na wyciśnięcie dodatkowych 34 KM, co oznacza aż 660 KM do dyspozycji kierowcy. Przyrost mocy jest wynikiem montażu ostrzejszych wałków rozrządu, systemu schładzania paliwa oraz przelotowego układu wydechowego. Ten ostatni nie spełnia wymogów kodeksu drogowego, więc nie otrzymał homologacji i oficjalnie nie jest dopuszczony do użytku na publicznych szosach. Jest jednak wielce prawdopodobne, że nawet przedstawiciele prawa ulegną czarowi świstu kompresora oraz bulgotu ośmiu cylindrów i przymkną oko na ponadnormatywny poziom hałasu...
Zdecydowane dociśnięcie lśniącego pedału gazu budzi tornado pod maską. Wskazówki prędkościomierza i obrotomierza przemieszczają się w niewiarygodnym tempie. Zupełnie jakby chciały rozbić się o obudowę... Pole oznaczone symbolem "100 km/h" zostaje przekroczone po zaledwie 3,6 sekundy od startu. Ciała pasażerów pozostaną brutalnie wtłoczone w oparcia aż do maksymalnych 340 km/h! Proces rozpędzania przebiega bez histerii. Kierowca nie uświadczy ani krępującego dymu palonych opon, ani zapachu smażonego sprzęgła, bo zaawansowane układy trakcji trzymają w ryzach piekielną moc. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11277/mb-brabus-slr-05.jpeg',550,365) ) |
| --- | Brabus zoptymalizował trakcję poprzez montaż mechanizmu różnicowego z 40% blokadą.
Poprawa zachowania maszyny jest także wyczuwalna podczas pokonywania zakrętów. Większa przyczepność jest zasługą kół o wymiarach 255/30/20 na przedniej i 305/25/20 na tylnej osi. Polerowane, trzyczęściowe obręcze ze stopu lekkiego pojawiły się w zastępstwie seryjnych "osiemnastek", by idealnie wypełnić nadkola. Na klientów pragnących sprawdzić możliwości maszyny na torze wyścigowym czeka również bardziej dopracowane zawieszenie.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Na zamkniętych dla ruchu odcinkach asfaltu można bez wyrzutów sumienia docisnąć gaz do oporu. Aby było to w pełni bezpieczne, Brabus zoptymalizował aerodynamikę SLR-a. Pod przednim zderzakiem pojawił się dyskretny spojler, który nadaje wyścigowego sznytu. Podczas opracowywania karbonowego elementu posiłkowano się tunelem aerodynamicznym, co pozwoliło wyprofilować go w sposób redukujący unoszenie przedniej osi. Dyfuzor umieszczony pod tylnym zderzakiem został także wytłoczony z karbonu. Poprzez optymalizację przepływu strugi powietrza poprawia stabilność maszyny.
Luksusowe wnętrze nie pozwala kierowcy zapomnieć, że prowadzi luksusowe Gran Turismo. Niezależnie od tego, czy na liczniku widnieje 30 km/h, czy dziesięć razy więcej w kabinie panuje niczym niezmącony spokój. Brabus pokrył siedzenia oraz część deski rozdzielczej tapicerką w ciepłym, czerwonym kolorze, który doskonale skomponował się z ciemną podłogą i podsufitką z alcantary. Przywiązanie do najdrobniejszego szczegółu widać po wykończeniu podłogi, progów oraz bocznych ścianek tunelu środkowego. Fachowcy z Brabusa pokryli je pikowaną skórą. Uzyskanie efektu w stylu samochodów retro wymagało dużego nakładu pracy oraz użycia... 7800 metrów nici najwyższej jakości! Przy specjale takiego kalibru blednie zamszowo-skórzana kierownica o rasowym kształcie, którą wyposażono w przyciski do sterowania pracą 5-stopniowej skrzyni biegów. Wrażenie prowadzenia wyścigowego bolidu stało się tym samym jeszcze pełniejsze... Clou stanowią karbonowe aplikacje na desce rozdzielczej, tunelu środkowym oraz drzwiach.
Mercedes-Benz SLR McLaren po kuracji wzmacniającej w stajni Brabusa byłby idealnym prezentem gwiazdkowym dla konesera motoryzacji. Firma bezpłatnie dostarczy gotową maszynę pod wskazany adres, niezależnie od tego, czy transport będzie musiał być zrealizowany drogą lotniczą, czy też morską. Mikołajowi przyjdzie jedynie wyłożyć okrągłą sumę... 600.000 euro...
Łukasz Szewczyk