Ponad 170 mln zł na przebudowę krajowej 12 w Chełmie, blisko 125 mln na zakup nowych tramwajów w Krakowie - to część inwestycji, na dofinansowanie których podpisano we wtorek umowy z samorządami. Koszt wszystkich inwestycji to 880 mln zł, z czego ok. 600 mln stanowią fundusze z UE.
W siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych w obecności m.in. wiceszefa resortu infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita przedstawiciele pięciu samorządów podpisali umowy o dofinansowanie lokalnych inwestycji.
Jak podkreślił Szmit, łączna wartość umów to 880 mln zł. Ponad 596,5 mln zł pochodzić będzie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.
"Miejmy nadzieję, że następne pieniądze popłyną do polskich samorządów, na polską infrastrukturę transportową. Życzę, żeby wszystkie zadania, które dzisiaj będą rozpoczynane umowami, były możliwie szybko zrealizowane, by nie było problemów" - powiedział wiceminister.
Dyrektor departamentu programów infrastrukturalnych resortu rozwoju Jarosław Orliński dodał, że podpisane umowy z samorządami oznaczają zakontraktowanie jednej czwartej środków z POIiŚ.
"Jest to bardzo ważne z punktu widzenia refundacji środków, które otrzymujemy z KE. Jeśli chodzi o nasz program operacyjny (POIiŚ - PAP) w zeszłym miesiącu otrzymaliśmy ponad 665 mln euro refundacji, w tym tygodniu prawie 140 mln euro refundacji z KE. Prawdopodobnie pod koniec tego tygodnia otrzymamy prawie 240 mln euro, które wpłyną do budżetu" - dodał przedstawiciel MR.
Najdroższą inwestycją będzie zakup 35 niskopodłogowych tramwajów dla Krakowa. Całkowity koszt projektu to ponad 314 mln zł, z czego ponad 124 mln zł pochodzić będzie z UE. W ramach inwestycji przewiduje się też integrację komunikacji tramwajowej z autobusową. Pierwsza dostawa tramwajów planowana jest w pierwszej połowie 2019 r.
Blisko 234 mln zł będzie kosztowała z kolei inna inwestycja w transport miejski. Chodzi o budowę nowych odcinków tras tramwajowych w Warszawie, wraz zakupem taboru. Dofinansowanie unijne to ponad 114 mln zł. Nowe linie powstaną na Białołęce i na Woli, oba odcinki będą połączone z metrem. Inwestycja na Białołęce może być gotowa w 2019 r. Z kolei budowa na Woli zależeć będzie od budowy drugiej linii metra - może ruszyć w 2018 r. W ramach inwestycji zakupionych zostanie też 10 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych, oraz nowe elektroniczne tablice informacyjne, które będą zainstalowane na nowych odcinkach tramwajowych.
Dwieście milionów złotych kosztować ma przebudowa krajowej 12 w granicach administracyjnych miasta Chełm (170 mln zł to dofinansowanie z UE). Chodzi o przebudowę 8 km odcinka tej trasy wraz z budową skrzyżowań, mostów, ścieżek rowerowych, czy oświetlenia. Inwestycja poprawi nośność drogi i ustawni połączenie w korytarzu Niemcy-Polska-Ukraina. Ma być zakończona w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.
Ponad 193 mln zł będzie za to kosztować kolejna inwestycja drogowa, w Częstochowie (z UE 164 mln zł). Chodzi o przebudowę części krajowej jedynki w tym mieście. Podobnie jak w Chełmie, po remoncie droga ma mieć większą nośność i zwiększyć przepustowość. Inwestycja ma być realizowana w latach 2017-2019
Łącznie 30 mln zł ma kosztować przebudowa drogi krajowej nr. 11 w Koszalinie (23 mln zł z UE). Ma się ona przyczynić m.in. do poprawy warunków ruchu w obszarze śródmiejskim Koszalina i być zakończona w grudniu 2017 r.