Trwa ładowanie...
12-03-2009 20:44

Crazy Soldier - chiński Hummer dla cywili

Crazy Soldier - chiński Hummer dla cywili
d494w8p
d494w8p

Hummer H1 produkowany był na podstawie umowy pomiędzy firmami AM General i General Motors. Jednak spadek popytu przyczynił się do podjęcia decyzji o wycofaniu z rynku cywilnej wersji auta, co ostatecznie nastąpiło w czerwcu 2006 roku. Entuzjaści legendarnej terenówki będą jednak mogli kupić chińską wersję modelu, wytwarzaną przez spółkę Dongfeng (model EQ 2050). Samochód trafi na rynek w pierwszej połowie 2008 roku pod nazwą Crazy Soldier.

W jaki sposób "kapitalistyczne" Hummery dotarły do komunistycznych Chin? W połowie lat 90-tych chiński przemysł naftowy kupił niewielką liczbę oryginalnych cywilnych Hummerów, poprzez komercyjne źródła sprzedaży. Następnie trafiły do chińskich producentów samochodów, którzy mogli bliżej przyjrzeć się zastosowanej technologii. W 2003 roku pojawił się produkt firmy Shenyang Aircraft Industry Corporation (SAC) - model SFQ2040 LieYing (sokół). Rok później firma Dongfeng Motor (DFM) wyprodukowała model EQ2050. Oba modele stały się potencjalnymi kandydatami do zastąpienia w chińskiej armii (PLA - People's Liberation Army) wysłużonych sowieckich jeepów BJ2020S.

Obydwa modele są w dużym stopniu uzależnione od General Motors, który sprzedaje do Chin kompletne podwozia, silniki diesla oraz skrzynie biegów. DFM nawiązała już otwartą współpracę z koncernem General Motors i razem z nim chce zwiększyć swój udział w armii. Model DFM EQ2050 zdał już testy w armii chińskiej, głównie w operacjach przemieszczenia i rozpoznania. Tymczasem SAC próbuje wejść do chińskiej armii wspólnie z firmą Norinco - jednym z głównych producentów broni w Chinach. Model z wyrzutnią rakiet typu ziemia-powietrze odpowiada amerykańskiemu Hummerowi z wyrzutnią AIM-120 SLAMRAAM. Producent auta akcentuje także, że cena jego produktu to tylko 1/3 ceny oryginału.

Jak już wspomniano, obydwa modele korzystają z importowanego zawieszenia Hummera H1 i oryginalnych silników diesla V8. Dodatkowo model DFM EQ2050 może być wyposażony w produkowany na licencji turbodoładowany silnik EQB150-20 o mocy 110 kW. Także w każdym z nich montowana jest pięciobiegowa manualna przekładnia z dwustopniowym reduktorem, napęd na cztery koła, niezależne zawieszenie i centralny system pompowania kół. Podobnie jak w przypadku oryginalnego Hummera, chińskie modele występują w kilku odmianach nadwozia.

d494w8p

Jednak DFM EQ2050 ma inny kształt atrapy chłodnicy i lamp przednich, dzięki czemu różni się od oryginału. Z kolei SAC SFQ2040 wyróżnia się zastosowaniem aluminiowego nadwozia, przez co jest znacznie lżejszy od konkurenta, w którym zastosowano tradycyjną stalową konstrukcję. Wyposażeniem dodatkowym obydwu modeli jest klimatyzacja, system GPS, urządzenia umożliwiające jazdę nocą oraz szereg elementów z zakresu dodatkowego uzbrojenia.

d494w8p
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d494w8p
Więcej tematów