Crash Test Fiata Stilo - maj 2002
Crash Test Fiata Stilo, maj 2002, ADAC motorwelt
Przedstawiamy wyniki prac specjalistów od testów zderzeniowych ADAC nad reakcjami Stilo na trzy typy zderzeń (czołowe, boczne i ze słupem).
Pierwszy test, któremu został poddany Fiat Stilo to zderzenie czołowe. Już na pierwszy rzut oka rzuca się w oczy siła kabiny, która po uderzeniu wykazuje pewne zniekształcenia jedynie tam , gdzie przedni słupek przechodzi w dach. Co do reszty, pomimo stosowania dużych nacisków, przestrzeń wokół kierowcy pozostaje niemal całkowicie nienaruszona. Nie dziwi więc fakt, że drzwi otwierają się z łatwością, co ułatwia pracę służbom ratowniczym. Jedynie całkowite otwarcie drzwi od strony kierowcy sprawia pewne trudności.
Doskonały jest czas aktywacji napinaczy (po 20 tysięcznych sekundy) i poduszek powietrznych (boczne od strony kierowcy: 29 tysięcznych sekundy; od strony pasażera 35 tysięcznych sekundy), które wypełniają się powietrzem w odpowiednim czasie. Prowadzący jest dobrze chroniony, w momencie czołowego zderzenia uderza jednak z pewną gwałtownością w centralny słupek. Nieco za wysoki nacisk na klatkę piersiową kierowcy i pasażera pokazuje, że współdziałanie pomiędzy poduszkami powietrznymi a pasami bezpieczeństwa mogłoby zostać dodatkowo usprawnione. Jeśli chodzi o wpływ zderzenia na kolana kierowcy, niektóre elementy systemu regulacji kierowniczej i blokady układu kierowniczego nie mają wystarczająco mocnego obicia, co powoduje odjęcie punktów z powodu zwiększonego ryzyka urazów. Testujący są natomiast zadowoleni z powodu niewielkiego przebicia pedałów w kierunku wnętrza i małego zniekształcenia obszaru przeznaczonego na stopy.
Foteliki dla dzieci polecane przez Fiata( Kiddy Life) są w stanie chronić małych pasażerów... dziwi więc , że grupa Fiat proponuje teraz foteliki uniwersalne, chociaż na wersje Stilo już są przewidziane łączenia Isofix. Przy zderzeniu bocznym przychodzi czas na sprawdzenie poduszek bocznych i poduszek chroniących głowę. Obie otwierają się natychmiast ( 15 tysięcznych sekundy) w celu złagodzenia zderzenia pasażera i kierowców z elementami dostającymi się do wnętrza. W tym bardzo wymagającym teście szczególnie dobrze wypada ochrona głowy. W teście bok samochodu deformuje się zazwyczaj równomiernie na dużej powierzchni. Jedynie w okolicach centralnego słupka, próg wygina się w taki sposób, że boczna poduszka powietrzna nie jest w stanie utrzymać się poniżej progu krytycznego ryzyka urazu żebra. Punkty zostały odjęte z powodu tylnych drzwi, które przy uderzeniu wychodzą z zawiasów wpływając ujemnie na funkcję ochronną wnętrza. Dwa foteliki dla dzieci mają dobre wyniki. Eksperci krytykują jednak fakt, że wykrój
fotelika nie jest w stanie wystarczająco ochronić głowy trzyletniego dziecka. Kończące crush-test zderzenie ze słupem potwierdza ?żywotną? funkcję, jaką pełnią poduszki powietrzne (kurtyna powietrzna na przedzie i z tyłu): 2 punkty więcej są na pewno zasłużone.
Podsumowując: Fiat Stilo za poszczególne wyniki otrzymane w czołowym zderzeniu otrzymuje 12 punktów na 16 , co daje mu miejsce w czołówce, w swojej kategorii. Za zderzenie boczne i za zderzenie ze słupem w sumie Stilo uzyskuje 16 punktów na 18. Całkowity wynik 28 pkt jest bardziej niż zadawalający jak na samochód czterogwiazdkowy: rezultat tak dobry, że pozwala myśleć nawet o 5 gwiazdkach - tylko w niektórych detalach potrzebne są udoskonalenia techniczne. Jest to wyzwanie, którego chętnie podejmie się Fiat; turyński zespól już intensywnie pracuje nad detalami w celu usprawnienia bezpieczeństwa Stilo. Jak tylko zakończy się ten etap udoskonaleń, zostanie ustalone spotkanie na następny crash-test ADAC w Landsbergu. Oczywiście , przedstawimy wyniki po "kuracji" i jeśli rzeczywiście Stilo zdobędzie 5 gwiazdek, byłby pierwszym samochodem w tej kategorii, który osiągnie tak sensacyjny wynik.
Uwagi: zderzenie ze słupem: samochód uderza bokiem w stalowy palu z prędkością 29 km/godz. Poduszka powietrzna "wbija się" się pomiędzy kierowcę i karoserię w odpowiednim czasie. Zderzenie boczne: wnętrze musi znieść uderzenie prostopadłe na bok z prędkością 50 km/h.