Corvette znowu na Nurburgringu
Od pewnego czasu jednym z głównych wyznaczników osiągów samochodu stał się czas w jakim pokonuje on północną pętlę toru Nurburgring (Nordschleife). Kolejni producenci sprawdzają swoje samochody sportowe na tym najbardziej wymagającym torze i co jakiś czas informują o uzyskanym wyniku.
Swoje próby na niemiecki torze miały różne modele Porsche, Nissan GT-R, Dodge Viper, czy wreszcie Chevrolet Corvette. Niektóre firmy nawet przygotowują wersje specjalnie tworzone na Nurburgringu, tak jak Lexus z modelem LFA. Corvette ZR1 rok modelowy 2012 pobił rekord okrążenia osiągając czas 7:19.63, co zostało szczegółowo zaprezentowane w nagraniu wideo. Uzyskany czas jest lepszy o ponad sześć sekund od poprzedniego najlepszego wyniku, osiągniętego przez model Corvette w 2008 roku.
- Testowanie na torze Nurburgring to jedna z najważniejszych wykorzystywanych przez nas metod, którą stosujemy do potwierdzenia niezawodności naszych samochodów na torze o najtrudniejszych warunkach - powiedział Tadge Juechter, dyrektor linii modelowej i główny inżynier Corvette.
Mierzący 20,8 km (12,9 mil) i obejmujący około 154 zakrętów tor testowy Nurburgring Nordschleife ("północna pętla") jest powszechnie uznawany za najbardziej wymagającą trasę na świecie. Tak jak w przypadku ostatniego testu Corvetty w 2008 roku, samochód poprowadził inżynier modelu Corvette, Jim Mero, przy czym był to w 100 proc. model produkcyjny, bez żadnych modyfikacji. Test ten miał sprawdzić nowe technologie, które wejdą do produkcji latem tego roku dla roku modelowego 2012.
Udoskonalone osiągi Corvette z roku modelowego 2012 to również zasługa nowych, oferowanych opcjonalnie opon Michelin Pilot Sport Cup Zero Pressure, które są dostępne dla dwóch modeli o najwyższych osiągach: dla Z06 o mocy 505 KM (377 kW) oraz dla najszybszej wersji ZR1 o mocy 638 KM (476 kW). To opony stworzone dla jak najlepszych osiągów, zoptymalizowane z myślą o ciepłych i suchych warunkach, zaprojektowane w celu poprawienia właściwości jezdnych oraz umożliwienia jeszcze szybszego pokonywania zakrętów.
Model Corvette testowany na Nurburgringu jest wyposażony w technologię Performance Traction Management (PTM), która zarządza dostarczaniem momentu obrotowego dla uzyskania maksymalnych osiągów. Inżynierowie szacują 8-procentowy wzrost maksymalnego przyśpieszenia poprzecznego do ponad 1,1g i krótszą drogę hamowania, niż w przypadku wcześniejszego modelu.
Amerykanie po raz kolejny udowodnili, że produkowane teraz przez nich samochody potrafią sobie bardzo dobrze radzić w zakrętach. Za wyjątkową mocą z wielkiego silnika idzie też bardzo sprawnie pracujące zawieszenie. Choć czasem ciężko to zweryfikować, to z informacji podawanych przez producentów wynika, że Corvette nadal nie jest produkcyjnym rekordzistą toru. Porsche jakiś czas temu podało, że model 911 GT2 RS pokonuje północną pętlę w czasie 7:18. Oprócz tego nie należy zapominać o niesamowitym Gumpercie Apollo, który uzyskał czas 7:11,5 oraz dopuszczonym do ruchu drogowego Radicalu SR8LM (6:48) - choć na wynik tego ostatniego należy patrzyć z przymrużeniem oka.
sj