Coraz więcej starych aut
W czerwcu sprowadzono do Polski rekordową liczbę używanych samochodów osobowych - 107 181 sztuk. To oznacza niemal 30-procentowy wzrost w stosunku do ubiegłego roku. Co ciekawe - prawie dwukrotnie zwiększyła się ilość samochodów sprowadzonych spoza UE, głównie z USA.
Import aut używanych z krajów Unii, który przekroczył w czerwcu 103,5 tys. sztuk, jest o 5,4% większy niż w poprzednim miesiącu i o 27,2% większy niż przed rokiem. Spoza Unii sprowadzono w czerwcu 3 640 pojazdów, o 29,7% więcej niż w maju, o 94,8% więcej niż rok wcześniej. Dynamiczne tempo wzrostu importu w 2008 roku widać przy porównaniu wyników kwartalnych: w I kwartale sprowadzono do Polski 247,8 tys. aut, w II jest to prawie 315 tys. aut, o 27,1% więcej.
W ujęciu sumarycznym, licząc od początku br. sprowadzono łącznie Kliknij, aby powiększyć562 780 samochodów. To oznacza wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem o 20,8%.
Tradycyjnie najwięcej samochodów zgłoszono w izbach celnych województwa wielkopolskiego, mazowieckiego, śląskiego, małopolskiego i kujawsko-pomorskiego.
Utrzymuje się tendencja "odmładzania" sprowadzanych samochodów. Po I półroczu struktura wiekowa importu używanych aut przedstawia się następująco: samochody o okresie eksploatacji pow. 10 lat stanowią 46,5% (miesiąc wcześniej 47,3%); auta w wieku od 4 do 10 lat - 43,1% (w maju 42,8%), a najmłodsze, poniżej 4 lat stanowią 10,4% (miesiąc wcześniej 9,9%). Średni wiek sprowadzonego do Polski pojazdu wynosi 10 lat.
Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów, szacowana średnia wartość auta sprowadzonego do Polski w pierwszym półroczu bieżącego roku wyniosła 16,6 tys. złotych. W przypadku najczęściej sprowadzanych samochodów, z roczników produkcyjnych 1995 - 2000 cena ta wyniosła 3,1 tys. złotych, natomiast w przypadku samochodów wyprodukowanych w latach 2001 - 2008 - 22,1 tys. złotych.
Bez zmian najpopularniejszą marką wśród importerów pozostaje Volkswagen - od początku roku sprowadzono 113 148 aut tej marki. Kolejne pozycje w rankingu popularności zajmują ponownie Opel (76 669 sztuk), Ford (48 725 sztuk), Audi (45 283 sztuki), Renault (41 860 sztuk) i Mercedes, BMW, SEAT, Peugeot, Toyota.
Rosnący poziom importu zdaje się przeczyć tezom, że wzrost cen paliwa jest jednym z podstawowych czynników hamujących rozwój rynku. Czynnik ten odgrywa olbrzymią rolę na rynkach Europy Zachodniej, w przypadku rynków rozwijających się, jego znaczenie jest nieco inne. W Polsce, jak widać z aktualnie dostępnych danych, ceny paliw istotne z punktu widzenia bieżących kosztów, nie mają jeszcze wpływu na sprzedaż i import samochodów. Tu, o wiele większą rolę odgrywają koszty zakupu samochodu, w tym również koszty związane z kredytem i leasingiem, najczęściej wykorzystywanymi na polskim rynku narzędziami finansowymi.
Źródło: Samar.pl, Ministerstwo Finansów