Co to jest ESP?
Elektronika tak zawładnęła samochodem. Przy tak dużej ilości różnych systemów trudno zapamiętać, jak wpływają one na funkcjonowanie pojazdu. Dziś postaramy się wyjaśnić, co oznacza i jak działa system ESP.
Rozszyfrowanie skrótu jest proste: ESP to elektroniczny program stabilizacji jazdy. Nazwa pochodzi od angielskiego określenia Electronic Stability Program. System ma za zadanie nie dopuścić do wpadnięcia auta w poślizg na zakręcie.
|
|
| --- | W każdym z kół umieszczone są czujniki, które badają jaka jest prędkość obrotowa danego koła i porównują je z prędkościami obrotowymi innych kół. Dzięki temu system rozpoznaje wszelkie odchylenia od toru jazdy i wyhamowuje poszczególne koła stabilizując (wyprostowując) tor jazdy samochodu.
Prześledźmy to na przykładzie. Załóżmy, że podczas pokonywania prawego łuku tył naszego samochodu zarzuciło tak mocno, że prawe tylne koło złapało pobocze. Koło to zaczyna się zdecydowanie szybciej kręcić niż pozostałe. Nie ma bowiem siły tarcia między oponą a asfaltem. System przekazuje informację do komputera, który wyhamowuje prawe przednie koło. Szybciej od niego zaczyna się z kolei kręcić lewe przednie koło. Zatem samochód zacznie skręcać w prawo, czyli powracać na swój pierwotny tor jazdy. Gdy wszystkie koła złapią przyczepność, znów system nadaje każdemu z nich właściwą prędkość obrotową. Działanie systemu sygnalizowane jest kierowcy poprzez zapalenie się kontrolki z napisem ESP.
Po raz pierwszy system ten zastosowano w 1995 r. w mercedesie klasy S. Od razu zdobył zaufanie kierowców. Przez pierwsze 4 lata zamontowano go w ponad milionie samochodów różnych marek, najczęściej tych z wyższej półki, choć ostatnio można go spotkać nawet w samochodach klasy niższej. Z badań wynika, że stosowanie systemu pozwoliło o 25 proc. zmniejszyć liczbę wypadków śmiertelnych i ciężkich. System został opracowany przez firmę Bosch.
Autor: (sz)