Co rozprasza uwagę kierowcy?
Jednym z częściej poruszanych ostatnio zagadnień dotyczących bezpieczeństwa jest rozpraszanie uwagi kierowcy. Coraz bardziej zaawansowane smartfony, ale też systemy multimedialne w samochodach odwracają uwagę kierującego od tego, co dzieje się na drodze. Jest to coraz częstsza przyczyna wypadków, co oznacza, że również producenci samochodów muszą coraz większą uwagę przykładać do tego zagadnienia. Idealnym przykładem jest nowy Ford Focus z przeprojektowaną konsolą środkową.
Jazda samochodem, szczególnie w dużym ruchu, albo z wyższymi prędkościami, w 100 procentach absorbuje uwagę kierowcy – tak przynajmniej powinno być. Kierujący niestety nie zawsze w pełni skupia się na drodze i jej otoczeniu. Choć to niezgodne z przepisami, wiele osób rozmawia przez telefon trzymając słuchawkę w ręce, odczytuje SMS-y, a nawet przegląda internet podczas prowadzenia samochodu. Takiemu zachowaniu mają przeciwdziałać kampanie społeczne edukujące kierowców, ale bardzo ważne jest też odpowiednie konstruowanie samochodów przez producentów.
Projektanci wnętrz samochodów nie tylko muszą stworzyć produkt ciekawy wizualnie, ale też ergonomiczny. Dzisiaj oznacza to w dużym stopniu samochód, który będzie możliwie mało rozpraszał kierowcę. Efekt takich prac widać w nowym Fordzie Focusie, który otrzymał nie tylko przeprojektowaną deskę rozdzielczą i system multimedialny SYNC 2 z ekranem dotykowym, ale też zarządzanie głosowe.
O rozwiązaniach takich jak wielofunkcyjna kierownica, czy odpowiednie umieszczenie przycisków i przełączników na konsoli środkowej patrzymy jako na poprawę wygody. Oczywiście wpływają one na komfort podróżowania i prowadzenia samochodu, ale mają też kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy, gdyż pozwalają korzystać z urządzeń pokładowych dużo mniej rozpraszając kierowcę. Szybsza obsługa i możliwość trzymania rąk na kierownicy jest kluczowa.
W dzisiejszych czasach samochody posiadają coraz więcej możliwości i dodatków z zakresu informacji i rozrywki. Jeszcze więcej oferują telefony komórkowe i z oczywistych względów kierowcy nie chcą rezygnować z tych zdobyczy techniki. Niestety zawsze dodatkowe elementy oznaczają, że uwaga kierowcy odwracana jest od drogi. Z tego powodu inżynierowie muszą nie tylko pracować nad implementacją nowych rozwiązań, ale też nad tym, aby w jak najmniejszym stopniu absorbowały one kierowcę.
Dlatego nowy Ford Focus otrzymał nowy system multimedialny z nowym panelem sterowania. Na konsoli środkowej znalazło się teraz mniej przycisków, które są wygodniejsze w obsłudze, a cały system multimedialny stał się bardziej intuicyjny. Ford zdecydował się na wykorzystanie wyświetlacza dotykowego o wysokiej rozdzielczości i przekątnej równej 8 cali. Dzięki takiemu rozwiązaniu sterowanie podstawowymi funkcjami radia pozostawiono przyciskom i pokrętłu na konsoli centralnej, ale większa liczba bardziej zaawansowanych opcji dostępna jest już z poziomu dotykowego wyświetlacza.
Dzięki temu mimo zwiększeniu możliwości systemu SYNC 2, jego obsługa jest prostsza i szybsza niż dotychczas. Warto również zauważyć, że uproszczenie konsoli centralnej ma też drugą bardzo dużą zaletę – wnętrze nowego Focusa wygląda ładniej i bardziej nowocześnie. Pulpit jest bardziej uporządkowany, co wpływa nie tylko na ergonomię, ale też na przyjemniejszy dla oka wygląd.
Jazda samochodem często zajmuje sporo czasu, w którym kierowca potrzebuje porozmawiać przez telefon. W takim przypadku z pomocą przychodzi możliwość połączenia telefonu z pokładowym systemem audio za pomocą Bluetootha. W ten sposób system głośniki samochodu zamieniają się w system głośnomówiący, a opcjami telefonu można zarządzać wykorzystując duży ekran dotykowy na konsoli centralnej. Jest to zarówno wygodniejsze jak i bezpieczniejsze niż korzystanie z telefonu.
Na tym jednak nie koniec udogodnień, które znajdziemy w nowym Fordzie Focusie, a które pomagają kierowcy podczas jazdy. Najlepiej, jeśli podczas prowadzenia samochodu kierowca w ogóle nie ma potrzeby odwracania wzroku od drogi, ani zdejmowania rąk z kierownicy. W takiej sytuacji przydaje sterowanie głosowego nowego systemu SYNC 2, które pozwala kierowcy wydawać komendy uruchamiające poszczególne opcje komputera pokładowego. Zaawansowany system rozpoznawania mowy pozwala nie tylko korzystać z telefonu lub nawigacji, ale też np. sterować klimatyzacją.
Ulepszono również nawigację nowego Focusa. Podstawowym sposobem wprowadzenia celu jest podanie adresu, ale wystarczy wypowiedzieć nazwę POI, aby system wskazał trasę. Przykładowo, gdy jesteśmy na wycieczce i chcemy znaleźć znany zabytek, to podanie jego nazwy ustawi nawigację, która doprowadzi nas do celu. Ciekawą funkcją jest wyszukiwanie restauracji na podstawie przewodnika Michelin, który zaproponuje najbliższe lokale, a system Forda umożliwia szybkie zadzwonienie i zarezerwowanie stolika. Na koniec nawigacja zaprowadzi nas na miejsce.
Rozwiązania te nie tylko poprawiają wygodę prowadzenia i obsługi systemu multimedialnego, ale przede wszystkim zwiększają bezpieczeństwo. Kierowca może korzystać z szerokiego wachlarza opcji bez potrzeby dekoncentracji. Pozwala to na zachowanie uwagi na drodze, co jest kluczowe niezależnie od tego, czy podróżujemy przez znane miasto, czy udaliśmy się w dalszą podróż.