Citroen Pluriel - auto na dobrą pogodę?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/954/pluriel-01.jpg',600,365) ) |
| --- | Citroen przez wiele lat udowadniał, że postępująca w motoryzacyjnym świecie unifikacja techniczna i stylistyczna nie dotyczy francuskiej firmy. Samochody z chevronem na masce miały szokować stylizacją i rozwiązaniami technicznymi. Jednak na początku lat 90 Citroeny stały się “grzeczniejsze”, linie nadwozia przestały nawiązywać do estetyki urządzeń kosmicznych a skomplikowane zawieszenia hydropneumatyczne zarezerwowano tylko dla największych i najdroższych modeli. Być może sukces, jaki inni producenci francuscy odnieśli na rynku niemieckim stał się inspiracją dla stworzenia nowej linii produktów, które mogłyby utrafić w mniej wysublimowane gusta naszych zachodnich sąsiadów. Na szczęście duch innowacji nie opuścił do końca stylistów i inżynierów Citroena, czego przykładem są nowe konstrukcje tej firmy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/954/pluriel-02.jpg',452,301) ) |
| --- | Pluriel to jedyny w swoim rodzaju samochód, którego nadwozie wymyka się wszelkim próbom klasyfikacji – hatchback, kabriolet i pick-up w jednym. Wydawałoby się, że nowy Citroen stanowi wzór pojazdu wielofunkcyjnego i niezwykle praktycznego. My odnieśliśmy jednak wrażenie, że C3 Pluriel to w dużej mierze pokaz możliwości stylistycznych i technicznych firmy. Niewielkie nadwozie nie pozwala uznać nowego Citroena za auto rodzinne ani też szczególnie przestronne. Wygodnie mogą podróżować Plurielem jedynie dwie dorosłe osoby. Tylni rząd siedzeń spełnia w zasadzie funkcję dekoracyjną ze względu na całkowity niemal brak przestrzeni na nogi dla pasażerów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/954/pluriel-03.jpg',600,347) ) |
| --- | Citroen nie byłby sobą gdyby jego inwencja ograniczyła się jedynie do niekonwencjonalnej stylistyki nadwozia. Nowością techniczną jest w tym przypadku system półautomatycznej zmiany biegów Sensodrive. Co prawda podobne rozwiązania konkurencja stosuje już od lat, jednak żaden z układów nie działa tak sprawnie i szybko jak citroenowski sensodrive. W połączeniu z mocnym – jak na tę klasę auta – silnikiem o pojemności 1,6 l. i mocy 110 KM półautomat spisuje się znakomicie. Zawsze istnieje możliwość wyboru trybu automatycznego, co oznacza rezygnację z zabawy dźwigienkami zmiany biegów a la Formuła 1, umieszczonymi przy kierownicy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/954/pluriel-04.jpg',600,387) ) |
| --- | Spora zaleta tego autka jest wysoki poziom bezpieczeństwa. Pomimo składanego dachu, Pluriel uzyskał cztery gwiazdki w testach Euro NCAP – to najlepszy wynik w swojej klasie. Pluriel oferowany jest w dwóch wersjach silnikowych: z silnikiem 1,4 o mocy 75 KM, który zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13,4 sek, oraz z silnikiem 1,6 o mocy 110 KM, który zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,6 sek. Prędkość maksymalna słabszej wersji wynosi 166 km/h i to wydaje się i tak nazbyt dużo, jak na to małe przecież autko. Pluriel 1,4 kosztuje od 58 800 zł, zaś wersja 1,6 jest o 8400 droższa. Wydaje się, że warto zapłacić więcej, bo różnica mocy silników zasadniczo zmiana możliwości aut. Poza tym, wersja z mocniejszym silnikiem jest lepiej wyposażona. Ma na przykład hamulce tarczowe we wszystkich kołach, nie tylko przednich, co powinno być istotne dla młodych kierowców, chcących poszaleć studziesieciokonnym Plurielem.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/955/pluriel-05.jpg',600,390) ) |
| --- | Samochodzik dostarcza niezwykłej radości z jazdy. Szczególnie podróż z całkowicie zdemontowanym dachem. Dużą zaletą C3 Pluriel jest dopracowanie aerodynamiczne nadwozia – jazda z dużą prędkością po autostradzie może się odbywać bez gogli i czapki pilotki co w przypadku większości kabrioletów nie jest możliwe. Dla młodych indywidualistów nie pozbawionych fantazji, lubiących korzystać z uroków lata C3 Pluriel jest być może idealnym rozwiązaniem. Ze względu na ograniczoną ilość miejsca na tylnich siedzeniach sprawdzi się jako drugi bądź trzeci samochód w rodzinie.