Trwa ładowanie...
17-02-2009 16:27

Citroen C4 Grand Picasso kontra VW Touran

Citroen C4 Grand Picasso kontra VW Touran
d39vxfq
d39vxfq

Francuzi od lat dowodzą, że konstruowanie samochodów rodzinnych może być nie tylko sposobem przyciągnięcia klienta do salonu, ale i zabawą formą. Najnowszym przykładem takiego podejścia jest Visiovan Citroena. Z kolei niemiecka solidność wciąż nakazuje tworzyć Volkswagenowi pojazdy proste w formie, ale użyteczne w codziennej eksploatacji.

Minivany to segment, który świetnie przyjął się na rynku. Cenią go sobie rodziny, dla których samochód typu kombi jest o numer za mały.

Kształty nadwozia mają w tym momencie znaczenie drugorzędne, choć na pewno lepiej jeździć samochodem o ładnej, nowoczesnej linii. Najważniejsze są jednak cechy użytkowe. Jak pod tym względem radzą sobie nasi konkurenci?

d39vxfq

Cechy szczególne

VW Touran nie jest piękny, ale nie o szlachetną linię nadwozia chodziło inżynierom z Wolfsburga. Touran ma pudełkowaty kształt, jest za to bardzo pojemny. W klasie minivanów niewielu jest konkurentów, którzy wygraliby z nim rywalizację na pojemność bagażnika.

Pod tym względem Citroen C4 Grand Picasso przegrywa, choć minimalnie. Ma za to inny argument – dwa dodatkowe miejsca siedzące chowane pod podłogą bagażnika. Ten patent, znany już choćby z Zafiry, konstruktorzy udoskonalili tak, że składanie i rozkładanie trzeciego rzędu foteli nie sprawia najmniejszych kłopotów.

Jest to jednak nadal tzw. wyjście awaryjne w sytuacji, gdy musimy przewieźć większą liczbę osób. Miejsca na nogi w trzecim rzędzie jest mało, dlatego powinny tu siadać raczej osoby niskie, albo dzieci.

d39vxfq

Ten sam problem występuje w Touranie, tyle, że za trzeci rząd siedzeń trzeba dopłacić ponad 3 tys. zł. niezależnie od wersji wyposażenia. Wnętrze niemieckiego minivana nie zaskakuje wyszukaną stylistyką, jest proste i funkcjonalne.

Za to Citroen mocno się napracował na miano Visiovana. Nie tylko przednia szyba kończy się nad głowami kierowcy i pasażera, ale i potężny, przeszklony dach powoduje, że do wnętrza dochodzi mnóstwo światła.

d39vxfq

Również rozplanowaniu poszczególnych elementów deski rozdzielczej towarzyszyła inna wizja, niż niemieckiemu rywalowi. Inaczej rozwiązano kwestie regulacji nawiewu i klimatyzacji, rozdzielając wyświetlacze na lewą i prawą stronę kabiny. Elektroniczne zegary umieszczono w panelu centralnym.

Wnętrze Tourana jest konserwatywne, sprawia wrażenie ascetycznego, choć deska rozdzielcza została rozplanowana ergonomicznie. Ilość przełączników i przycisków w Grand Picasso wręcz przytłacza, natomiast w Volkswagenie obsługa jest intuicyjna.

W rodzinnym minivanie liczy się również ilość schowków. Touran ma ich sporo, ale pod tym względem góruje jednak francuski konkurent.

d39vxfq

Plastiki deski rozdzielczej w obu autach zostały wykonane z przyzwoitego materiału, są dobrze spasowane i nie trzeszczą podczas jazdy.

Silniki

Oba modele prezentują szeroką paletę silników, ale ostatnio w tego rodzaju pojazdach najpopularniejsze są diesle. VW Touran ma pod maską znaną, dwulitrową jednostkę napędową TDi, zaś C4 Picasso porusza się za pomocą nieco słabszego, choć o podobnej pojemności silnika HDi.

Znaczące różnice w dynamice obu samochodów wynikają jednak nie z ilości koni mechanicznych, lecz z przekładni z jaką współpracują oba pojazdy. O ile w przypadku Tourana mamy do dyspozycji 6-biegową skrzynię manualną, to w przypadku C4 Grand Picasso producent zamontował zautomatyzowaną skrzynię MCP, nie dając jakiegokolwiek wyboru nabywcy.

Manualną skrzynię można natomiast zamówić do słabszej jednostki 1.6 HDi.

d39vxfq

Natomiast do dwulitrowego diesla Tourana zamiast precyzyjnie działającej 6-biegowej skrzyni manualnej można zamówić dwusprzęgłową, automatyczną skrzynię DSG.

Pod względem kultury pracy diesel Citroena góruje nieco nad silnikiem rywala. Przy większych prędkościach w Touranie wzmaga się hałas, podczas gdy w Grand Picasso powyżej 120 km/h można swobodnie rozmawiać. Pod względem zużycia paliwa oba auta należy uznać za oszczędne.

Wrażenia z jazdy

Gabaryty obu rywali nie są na tyle duże, by utrudniały codzienną eksploatację. Jedynie podczas parkowania trzeba bardziej uważać, albo zainwestować w czujniki parkowania. W obu autach siedzi się wygodnie, a kierowca ma dobrą widoczność do przodu i na boki.

d39vxfq

Komfortem pracy zawieszenia na dziurach i nierównościach może się poszczycić C4 Picasso, ale twarda charakterystyka układu jezdnego Tourana sprawia, że na szybko pokonywanych ciasnych łukach kierowca czuje się pewniej i bezpieczniej.

Także dynamika dwulitrowej jednostki Volkswagena powoduje, że wyprzedzanie trwa krótko. Pod tym względem Citroen wyraźnie ustępuje niemieckiej konkurencji. Skrzynia MCP nie radzi sobie dobrze z rozpędzaniem ważącego ponad 1,6 t C4 Grand Picasso. Wciskaniu pedału gazu towarzyszą jednocześnie nieprzyjemne szarpnięcia, które odczuwają wszyscy pasażerowie.

Podsumowanie

Citroen C4 Grand Picasso oraz VW Touran to dwa różne stylistycznie minivany. Francuskie auto charakteryzuje się wysoką funkcjonalnością przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań stylistycznych, niemiecki konkurent jest pod tym względem zachowawczy i trafia w gusta raczej konserwatywnych nabywców.

Pod względem bezpieczeństwa oba samochody są bez zarzutu – w testach zderzeniowych EuroNCAP otrzymały maksymalną notę pięciu gwiazdek. Aby nie było tak miło, trzeba dodać, że są to jednak samochody drogie, na które stać rodziny lepiej sytuowane.

Wybrane dane techniczne

| | Citroen C4 Grand Picasso 2.0 HDi | VW Touran 2.0 TDi |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/diesel | 4/16/diesel |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1997 | 1998 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 136/4000 | 140/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 270/2000 | 320/1750 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,7 | 10,3 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 200 |
| Pojemność bagażnika (l) | 670/1950 | 695/1990 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 60 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 6,1/7,9 | 6,5/8,3 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 459/183/171 | 439/179,5/164 |
| Rozstaw osi (cm) | 273 | 267,5 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 109 800 | 110 900 |

Wybrane wyposażenie seryjne

| | Citroen C4 Grand Picasso SX Pack | VW Touran Q-line |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 9 | 8 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ESP | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S/S | S/S |
| Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa | S | S |
| Radioodtwarzacz z CD | S | S |
S- wyposażenie standardowe

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)


Citroen C4 Grand Picasso VW Touran
Przestronność wnętrza +
Silnik +
Poziom hałasu (odczuwalny) +
Zużycie paliwa Remis
Wyposażenie Remis
Cena Remis

Autor: Jarosław Zgirski

d39vxfq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d39vxfq
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj