Ciąża za pasem
Jeśli ciężarna kobieta ma prawidłowo zapięty pas bezpieczeństwa, znacząco spada ryzyko, że nienarodzone dziecko odniesie obrażenia w przypadku kolizji - wskazują najnowsze badania Volvo Cars. Volvo Car Corporation opracowała wirtualnego manekina do testów wypadkowych, którego wykorzystano w symulowanych zderzeniach czołowych z udziałem kobiet w ciąży.
Bezpieczeństwo nienarodzonych dzieci w samochodzie jest dziedziną mało poznaną, ponieważ obrażenia i śmierć płodu często nie są ujmowane w statystykach. Aby z wypadku samochodowego dziecko wyszło bez szwanku, należy odpowiednio zabezpieczyć jego matkę. Bez wątpienia, podstawową sprawą jest zapinanie pasów bezpieczeństwa.
Wirtualny manekin w ciąży do testów wypadkowych Celem Volvo Cars jest zwiększenie świadomości ludzi na temat bezpieczeństwa prowadzących kobiet w ciąży oraz rozpowszechnienie wiedzy o najlepszych metodach ochrony nienarodzonych dzieci. Jedną z innowacji w tej dziedzinie jest wirtualny manekin w ciąży, wykorzystywany do testów wypadkowych.
Dzięki niemu możliwa jest symulacja ruchów ciężarnej kobiety w trakcie wypadku oraz płodu w jej łonie. Proporcje manekina są wzorowane na proporcjach kobiety średniego wzrostu w ostatnim okresie cięży - około 36. tygodnia. Manekin bierze udział w symulacjach zderzeń czołowych.
- Model komputerowy umożliwia drobiazgowe zbadanie ruchów pasażera oraz wpływu pasów bezpieczeństwa i poduszki powietrznej na kobietę i płód - mówi Lotta Jakobsson, specjalistka ds. bezpieczeństwa dzieci w Volvo Cars. Oznacza to, że inżynierowie mogą symulować siły, jakie oddziałują na kobietę i nienarodzone dziecko w zderzeniach przy różnych prędkościach. Model komputerowy jest tu wykorzystywany między innymi do testowania nowych projektów pasów bezpieczeństwa.
Zawsze lepiej zapiąć pas bezpieczeństwa niż tego nie zrobić. Tej zasady - tak jak wszyscy inni - powinny przestrzegać także kobiety w ciąży.
Jak zapinać pas bezpieczeństwa w czasie ciąży?
- Odpowiednio ustawić siedzenie, aby wygodnie sięgać do pedałów, a jednocześnie zachować jak największy dystans pomiędzy brzuchem i kierownicą.
- Przeciągnąć pas biodrowy nad udami, zapiąć go i dociągnąć. Upewnić się, że nie biegnie na wysokości brzucha, lecz leży jak najbardziej płasko pod nim.
- Przeciągnąć pas piersiowy pomiędzy piersiami aż do boku brzucha, a następnie dociągnąć.
- Nigdy nie wsuwać pasa barkowego pod ramię lub za plecy - może mieć to fatalne skutki zarówno dla kobiety, jak i jej dziecka.
Ważne, aby pasy bezpieczeństwa przytrzymywały pasażera na wysokości miejsc, które są najmniej narażone na urazy - na przykład górna część tułowia i miednica. Tym sposobem chronione są bardziej wrażliwe części ciała, takie jak brzuch, w którym znajduje się płód. Badania przeprowadzone z udziałem wirtualnego manekina w ciąży dowodzą, że poduszka powietrzna kierowcy stanowi ochronę zarówno dla matki, jak i płodu.
[
]( http://www.moto-magazyn.pl )