Chorzów/ Rozstrzygnięto konkurs na koncepcję zagospodarowania rynku
Konkurs na koncepcję zagospodarowania rynku w Chorzowie rozstrzygnął tamtejszy magistrat. Zwyciężyła praca, która - zdaniem sądu konkursowego - najlepiej uwzględnia zakładaną przebudowę rynku w kilku etapach, m.in. po ew. wyburzeniu przecinającej go estakady.
Autorami zwycięskiej koncepcji jest zespół architektów z Puław, Karpnik, Poznania i Ostrowa Wielkopolskiego. Sąd konkursowy zaakcentował m.in., że ich praca w pierwszym etapie przebudowy daje możliwość wykorzystania konstrukcji estakady, a docelowo przewiduje utworzenie rozległego placu, którego różne funkcje można kształtować w zaplanowanych i odwzorowanych na jego powierzchni kwadratach. Sąd zasugerował, by pracę tę uzupełnić elementami innych koncepcji, które w konkursie zdobyły II oraz III miejsce.
Podczas wtorkowej uroczystości prezydent Chorzowa Andrzej Kotala przypominał, że temat przebudowy rynku ciągnie się od kilku lat. Rozpoczął się jeszcze przed przeprowadzonym w latach 2012-2013 remontem estakady, którą ponad rynkiem wiedzie dwupasmowa droga krajowa nr 79. Dyskutowano wówczas m.in. czy zniszczoną i zabierającą przestrzeń rynku estakadę odnowić czy wyburzyć.
"Dla nas było oczywiste, że nie możemy sobie pozwolić, żeby estakadę na tym etapie wyburzyć w związku z tym, że nie mamy jeszcze drogi alternatywnej dla tej, którą () dzisiaj przejeżdża ok. 30 tys. pojazdów. () Dlatego też doszliśmy do wniosku, że wobec takich faktów musi estakada pozostać. Aczkolwiek już też wiedząc, jak wygląda komunikacja publiczna w innych miastach europejskich (...), wiedzieliśmy, że powinniśmy też coś zrobić z tym tematem. Aby zachęcić pasażerów do przemieszczania się komunikacją publiczną, trzeba poprawić komfort (...)" - wyjaśniał Kotala.
Związany z tym pierwszy etap modernizacji chorzowskiego rynku właśnie się rozpoczyna. W ub. tygodniu przedstawiciele Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Chorzowie i Tramwajów Śląskich podpisali umowę ze spółką Balzola Polska, która przebuduje na rynku układ torów tramwajowych.
Prace te są początkiem projektu budowy przy wschodniej pierzei rynku zintegrowanego przystanku autobusowo-tramwajowego. Mają się tam spotkać wszystkie przejeżdżające przez rynek i jego okolice linie tramwajowe (obecnie 10) i autobusowe (obecnie ok. 20). Budowa docelowego układu torów tramwajowych umożliwi miastu prace związane z siecią dróg na rynku i w okolicy. Zwolnienie przez tramwaje np. fragmentu rynku przed urzędem miasta pozwoli na stworzenie tam w przyszłości reprezentacyjnej miejskiej przestrzeni np. z fontanną.
Projekt centrum przesiadkowego Chorzów miał już w ub. roku. Z końcem czerwca br. ogłosił konkurs na koncepcję przebudowy całego rynku. Napłynęło ponad 60 zgłoszeń, zakwalifikowano 6 z tych propozycji. 30 września upłynął czas na dostarczenie gotowych prac. Analizował je sąd konkursowy, w składzie którego znaleźli się architekci, planiści i urbaniści, przedstawiciele samorządu oraz przedstawiciel Stowarzyszenia Moje Miasto.
Według konkursowych założeń prace powinny były brać pod uwagę zaprojektowane już centrum przesiadkowe, a także przewidywać kolejne etapy planowanej przebudowy rynku. Pierwszy miał uwzględnić zagospodarowanie m.in. części rynku pod istniejącą estakadą. Drugi - zaplanować urządzenie tego miejsca po ewentualnym wyburzeniu estakady po 2020 r. Być może stanie się to możliwe dzięki przygotowywanemu przez miasto unijnemu projektowi budowy obwodnicy - nowego przebiegu drogi nr 79 - o szacunkowej wartości ok. miliarda złotych.
Budowy centrum przesiadkowego oraz pierwszego etapu nowego zagospodarowania rynku mają być prowadzone w ramach dwóch osobnych projektów - według zamierzeń miasta współfinansowanych w 85 proc. nowymi środkami unijnymi. Centrum przesiadkowe (m.in. z czterema torami tramwajowymi wraz z peronami oraz dwoma pasami drogowymi tylko dla autobusów) ma łącznie kosztować ok. 20 mln zł, podobną kwotę - pierwszy etap pozostałych prac na rynku.