Chińskie szyby w Volvo
To nie pomyłka, ani fotomontaż. Chińczycy już od przeszło dwóch lat są w posiadaniu szwedzkiej, luksusowej marki. Koncern Geely za 1,8 mld dolarów przejął Volvo z rąk Forda. Spekulowano, że produkcja samochodów zostanie przeniesiona do Chin. Tak się nie stało, ale dziś możemy zaobserwować pierwsze efekty działań nowego właściciela.
Okazuje się, że szyby można wyprodukować taniej... oczywiście w Chinach.
Zadania podjął się, założony w 1997 roku, koncern Fuyao Glass Group Industries, zajmujący się produkcją różnego rodzaju szkła bezpiecznego. To jeden z największych producentów szkła na świecie, specjalizujący się w wyrobach, przeznaczonych dla przemysłu motoryzacyjnego. Dla pełnej jasności dodajmy, że chińskie szyby z Fuyao znajdziemy również w samochodach Forda, General Motors i Volkswagena. Produkowane są też dla Audi, Bentleya, Toyoty, Hondy, Nissana, Peugeota i Citroena oraz Hyundaia.
Fuyao, założona w 1987 roku w mieście Fuzhou, zajmuje się również produkcją architektonicznego szkła typu float, szkła bezpiecznego, kuloodpornego i luster. Fuyao Group debiutował na Giełdzie Papierów Wartościowych w Szanghaju w 1993 roku. Grupa ma ponad 10.000 pracowników i jedenaście dużych fabryk, m. in. w Szanghaju i Pekinie. Łączne aktywa firmy są szacowane na 9 mld juanów. Już w 2006 roku obroty koncernu przekraczały 370 mln euro. Ma swoje oddziały w Ameryce, Japonii, Korei, Australii, Rosji, Niemczech, Europie Zachodniej i Wschodniej. Fuyao Group jest największym producentem i eksporterem szkła samochodowego w Chinach. W 2000 roku otrzymał „World Gold Excellence Award” za jakość i cenę szyb, dostarczanych dla Ford Motor Company w USA.
Koncern Geely Automobile założono rok wcześniej, niż Fuyao. Koncern z Taizhou zajmował się na początku swojej działalności produkcją chłodziarek. W 1992 roku rozpoczął produkcję części do motocykli, a dwa lata później – całych jednośladów. Od 1998 roku produkuje samochody osobowe. W połowie 2008 roku zaczęły się spekulacje na temat możliwości przejęcia przez tą firmę szwedzkiego koncernu Volvo. Negocjacje prowadzono z ówczesnym właścicielem skandynawskiej marki, Ford Motor Company. Ostatecznie, 29 marca 2010 roku, Geely Automobile za 1,8 mln dolarów stało się właścicielem Volvo. Umowę podpisano w fabryce pod Goeteborgiem.
Szef Geely, Li Shufu stwierdził, że Volvo skorzysta z "ogromnej wiedzy Geely na temat chińskiego rynku". Obiecał, że produkcja w Europie nie zostanie zmieniona przez długi czas, nie podał jednak konkretów. Przejęciu Volvo przez Chińczyków sprzeciwiały się związki zawodowe. Ostatecznie jednak, wyraziły zgodę na przeprowadzenie transakcji. - Niezależnie kto będzie właścicielem marki, Volvo pozostanie szwedzkie - przekonywała wicepremier Szwecji, Maud Olofsson.
mw/