Chiński samochód przed sądem?
Europejski debiut koncernu BYD Auto odbędzie się na najbliższym salonie Genewskim. Już dziś wiadomo, że chińska firma zaprezentuje tam przynajmniej trzy modele, a wśród nich jeden z napędem hybrydowym. Najbardziej kontrowersyjnym autem będzie niewątpliwie F1 należący do klasy mini. Pojazd ten do złudzenia przypomina konstrukcje "trojaczków z Kolina", jest więc wysoce prawdopodobne, że koncerny PSA i Toyota będą próbowały zablokować jego pokaz, tak jak Chrysler wstrzymał prezentację chińskiego Smarta (Bubble) we Frankfurcie.
BYD F1 miał swoją oficjalną premierę pod koniec 2007 roku na salonie w Guangzhou, gdzie producent zaprezentował także nowe logo koncernu, zastępujące kontrowersyjny znaczek a’la BMW. Kilka dni temu producent ujawnił dane specyfikacyjne F1 oraz zdjęcia wnętrza, których komentować nie trzeba. Wymiary auta są następujące - 3460x1618x1465. Dla porównania Toyota Aygo jest krótsza o 50 mm i węższa o 3 mm. Wysokość i rozstaw osi (2 340 mm) są identyczne. Parametry silnika też są podobne, choć Chińczycy nie zastosowali systemu VVT-i.
Nowa jednostka (BYD371QA) ma poj. 988 cm3, trzy cylindry i 12-zaworową głowicę z dwoma wałkami rozrządu (DOHC). Uzyskuje ona maksymalną moc 68 KM przy 6 000 obr/min i 90 Nm momentu obrotowego w przedziale 4 000 - 4 500 obr/min. Tak wyposażony samochód, ważący 870 kg, rozwija maksymalną prędkość 151 km/h. Producent zapowiada, że BYD F1 będzie jednym z najtańszych pojazdów na świecie, a cena na rynku lokalnym nie przekroczy 3 000 USD.
Kolejnym kontrowersyjnym modelem, który jest na rynku lokalnym już od prawie roku, będzie kompaktowy F3-R. Samochód nawiązuje stylistyką do Chevroleta Lacetti, ale jego wnętrze jest identyczne jak w Corolli dziewiątej generacji. Samochód w najmocniejszej specyfikacji będzie napędzany silnikiem Mitsubishi o poj. 1.5 litra z systemem wtrysku firmy Delphi. Rozstaw osi także jest identyczny jak w Toyocie (2 600 mm), a jego pozostałe wymiary to: długość 4 325 mm, szerokość 1 460 mm, wysokość 1 490
mm. Najbardziej zaawansowanym autem z Kraju Środka na salonie Genewskim będzie model F6 z napędem hybrydowym oznaczony jako F6DM.
Portugalska grupa dilerów Hipogest podpisała umowę z BYD Auto, nabywając prawa do dystrybucji importowanych aut w Portugalii i Angoli (południowo-zachodnia Afryka). Sprzedaż w obydwu krajach rozpocznie się na przełomie lat 2008/2009, poprzez 30 koncesjonowanych dilerów. BYD Auto należy do BYD Corp., czołowego producenta akumulatorów na rynku globalnym.
Źródło: Autochiny.pl, Byd Auto