Trwa ładowanie...

Chińczycy ruszają na podbój Europy

Chińczycy ruszają na podbój EuropyŹródło: zdjęcie producenta
d2ytmk1
d2ytmk1

W Bułgarii rozpoczęła się oficjalna sprzedaż marki Great Wall Motor (GWM). W chwili debiutu, na rynek trafiły trzy modele - miejski Voleex C10, terenowy Hover H5 (nazywany też Haval H5) i pickup Steed 5. Każdy z nich spełnia normę czystości EURO 5 i dzięki pełnej homologacji może być sprzedawany w całej Unii Europejskiej.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Bez wątpienia największym zainteresowaniem będzie się cieszył kontrowersyjny Voleex C10, miejski hatchback, który został stworzony do rywalizacji z takimi modelami jak Dacia Sandero i Tata Indica Vista. To pierwszy chiński samochód osobowy, który ma realne szanse powalczyć o europejskiego klienta. W Polsce nie ma jeszcze przedstawiciela tej marki.

W momencie debiutu klientom z Bułgarii zaoferowana została tylko topowa wersja pojazdu "Great Edition", wyceniona na 15 990 BGN, czyli około 35 000 PLN. Warto w tym momencie podkreślić, że na stosunkowo wysoką "polską" cenę wpływa spadający kurs złotego (1 BGN = 2,2 PLN), który w ciągu dwóch miesięcy zwiększył koszt pojazdu, o ok. 3 000 PLN. Według wcześniejszych zapowiedzi, bazowa wersja auta ma kosztować 12 500 BGN, tj. 27 500 PLN, ale nie została opublikowana jeszcze lista wyposażenia takiego wariantu.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Pojazd ma długość 3,8 metra, a jego sylwetka jest niemal identyczna ze schodzącą z rynku Toyotą Yaris. Choć wnętrza obydwu pojazdów znacznie się różnią, to nikt nie ma wątpliwości na kim wzorowali się chińscy projektanci. Ciekawostką jest możliwość wyboru przedniej części pojazdu. Ta z pionowymi "żeberkami" została przygotowana dla wariantu Sport. Dla wybrednych dodatkowa informacja jest taka, że Voleex będzie także oferowany w eleganckiej wersji sedan (kod C30).

d2ytmk1

Wyposażenie standardowe wersji "Great Edition" obejmuje klimatyzację manualną, radio MP3 z wyjściem USB i AUX + 6 głośników, elektrykę szyb i lusterek (także składane), centralny zamek z pilotem, 15" felgi aluminiowe i lampy przeciwmgielne. O bezpieczeństwo dbają dwie poduszki powietrzne, systemy ABS, EBD, BA, czujniki cofania, a także 4 hamulce tarczowe. Zgodnie z nowym prawem UE, w przyszłym roku uzupełni je system ESP. Na liście opcji pojawią się także boczne i kurtynowe poduszki powietrzne. Obecnie do wyboru są tylko - lakier metalik i fabryczna instalacja LPG.

O ile wyposażenie pojazdu jest tylko dobrą średnią w klasie, o tyle zastosowana w nim jednostka napędowa znacznie przewyższa obowiązujące standardy. Do napędu wykorzystano silnik benzynowy DOHC z ze zmiennymi fazami rozrządu o poj. 1,5 litra, mocy 97 KM i momencie obrotowym 138 Nm. Tak wyposażony pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 11,1 sek. i rozpędza się maksymalnie do 175 km/h.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Główną kartą przetargową GWM, która może przechylić w przyszłości szalę zwycięstwa na jego korzyść, będzie gwarancja. Standardowo Voleex C10 - podobnie jak wszystkie inne modele tej marki - będzie oferowany w Europie z 5 letnią gwarancją, ograniczoną przebiegiem 100 000 kilometrów. W Polsce podobne lub lepsze warunki gwarancyjne oferują w tej klasie tylko Koreańczycy.

d2ytmk1

Przykłady marek Landwind czy Brilliance pokazały, że słaby wynik testu zderzeniowego może pogrzebać ambitne plany ekspansji w Europie. Tym razem ma być lepiej, o czym zapewniają przedstawiciele GWM. Dowodem jest test zderzeniowy sedana C30 jaki przeprowadzono w Chinach przez C-NCAP. Wyniki zaskoczyły obserwatorów - uzyskany wynik 46,4 punktów dał miejskiemu sedanowi pięć gwiazdek, co jest jak do tej pory najlepszym wynikiem w historii tej chińskiej marki.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Największą notę - 16 punktów - pojazd otrzymał za symulację uderzenia bokiem w słup. Testujący bardzo dobrze ocenili też najczęściej komentowaną próbę zderzenia czołowego z barierą odkształcalną, przyznając mu 15,16 punktów, a najsłabiej zderzenie czołowe ze ścianą - 13.19 punktów. Bonusowe dwa punkty samochód otrzymał za kontrolkę przypominająca o zapięciu pasów oraz mocowania ISOFIX.

d2ytmk1

Pomimo, że w Chinach nadal obowiązują inne kryteria (np. prędkość 56 km/h, zamiast 64 km/h), to można je porównać do innych modeli oferowanych w Europie i rozbitych w Kraju Środka. Według chińskiej organizacji, wynik pojazdu jest lepszy od tego jaki uzyskały modele Skody Fabii pierwszej generacji (45,6 pkt) i Peugeota 307 (45,5 pkt). Dla przypomnienia, w 2000 roku europejski Euro NCAP ocenił je na 4 gwiazdki.

Nie wiadomo jeszcze jak na europejski debiut zareaguje Toyota. Być może spróbuje zablokować dystrybucję pojazdu w Unii Europejskiej, tak jak Fiat zablokował sprzedaż GWM Peri, czyli kopii produkowanej w Polsce Pandy.

Samochody oferowane w Bułgarii pochodzą z importu, ale przed końcem 2011 roku będą już wytwarzane w lokalnej fabryce w Lovech. Za ich montaż odpowiadać będzie bułgarska spółka Litex Motors, która trzy lata temu podpisała umowę o współpracy z GWM.

sj/mw/mw

d2ytmk1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2ytmk1
Więcej tematów