Trwa ładowanie...
21-01-2011 09:21

Chevrolet obchodzi setne urodziny

Chevrolet obchodzi setne urodzinyŹródło: zdjęcie producenta
d1u6y09
d1u6y09

W 2011 roku Chevrolet świętuje stulecie swojego istnienia, rozpoczynając na Północnoamerykańskim Międzynarodowym Salonie Samochodowym rocznicowe imprezy obejmujące m.in. światową premierę zupełnie nowego Chevroleta Aveo w wersji sedan (w USA znanego pod nazwą Sonic).

Luis Chevrolet (fot. zdjęcie producenta)
Źródło: Luis Chevrolet (fot. zdjęcie producenta)

Chevrolet Aveo to jeden z najlepiej sprzedających się na całym świecie modeli Chevrolet i jedna z siedmiu europejskich premier zaplanowanych na nadchodzących 12 miesięcy. Nowe modele obejmują rodzinnego vana o nazwie Orlando, Corvette Grand Sport w wersji coupe i convertible, Captivę nowej generacji, sportową, 5-drzwiową wersję hatchback kompaktowego Cruze'a, Camaro w wersji coupe i convertible, a przede wszystkim zdobywcę szeregu nagród - samochód elektryczny o rozszerzonym zasięgu Volt.

Chevrolet został założony w Detroit w listopadzie 1911 r. przez kierowcę wyścigowego i konstruktora Louisa Chevroleta oraz założyciela koncernu General Motors Williama C. "Billy'ego" Duranta, którzy stworzyli samochody szybko zdobywające sobie dobrą reputację ze względu na swoje osiągi, trwałość i wartość. Cechy te pozostają kluczowe dla Chevroleta, będącego czwartą z kolei największą marką motoryzacyjną na świecie.

d1u6y09

Wczesne lata
Urodzony w Szwajcarii Louis Chevrolet (1878-1941) był kierowcą wyścigowym, mechanikiem i pionierskim konstruktorem. William C. "Billy" Durant (1861-1947) był wizjonerem marketingu motoryzacyjnego. Durant założył koncern General Motors w roku 1908. W tym czasie rosła reputacja Chevroleta jako niezwykle odważnego kierowcy wyścigowego - w 1905 r. ustanowił on rekord prędkości na lądzie, rozwijając 111 mil na godzinę (ok. 178 km/h) w specjalnym, otwartym samochodzie wyścigowym. Durant wynajmował Chevroleta do udziału w najważniejszych wyścigach i jazdach promocyjnych.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W 1910 r. Durant zmuszony został do opuszczenia firmy, którą założył, nie odstraszyło go to jednak od rozkwitającej branży motoryzacyjnej. Nawiązał współpracę z innymi partnerami, w tym Chevroletem, i rozpoczął prace nad nowym samochodem. Durant wierzył, iż reputacja Chevroleta jako kierowcy wyścigowego pomoże w sprzedaży samochodu, dlatego też ochrzcił go jego imieniem. Spółka Chevrolet została założona w 1911 r., a pierwszy jej samochód, Classic Six serii C był dużym, doskonale wytworzonym samochodem osobowym. Zastosowany w nim duży, sześciocylindrowy silnik 4.9l (299 cali sześciennych) pozwalał na uzyskanie 40 KM i rozwinięcie maksymalnej prędkości rzędu ok. 65 mil na godz. (ok. 104 km/h). Sprzedawano go za cenę 2 150 USD - odpowiednik blisko 50 000 USD obecnie, jeśli uwzględnić inflację. Pomimo wysokiej ceny Chevrolet ceniony był za styl, precyzję i komfort. Durant wytwarzał również mniejszy,
bardziej przystępny cenowo samochód o nazwie Little. Sprzedaż obu modeli była wysoka, jednak Durant dostrzegł potencjał segmentu mniejszych aut i skierował swą spółkę w tym właśnie kierunku. Chevrolety serii C oraz Little wytwarzano do 1913 r. Rok później podstawowa wersja platformy Little przekształcona została w Chevroleta Model L, a nieco później tego samego roku zaprezentowano Model H.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Dzięki zmianie spojrzenia na rynek samochodów, Chevrolet odniósł natychmiastowy sukces. Pomimo początkowych sukcesów spółki, Durant i Chevrolet różnili się w postrzeganiu jej produktów. Rozbieżności między nimi doprowadziły to tego, że w 1915 r. Durant wykupił udziały wspólnika. Ostatecznie kupujący potwierdzili słuszność swojej wizji, a sprzedaż Chevroletów nie przestawała rosnąć. Powodzenie pozwoliło Durantowi na zakup pakietu kontrolnego General Motors w roku 1916. W zaledwie rok Durant ponownie znalazł się u sterów GM, a Chevrolet został oddziałem firmy.

d1u6y09

Podczas wielkiej depresji swą fortunę stracił nie tylko Durant, ale również Louis Chevrolet. Ten ostatni powrócił więc do wyuczonego zawodu, pracując jako mechanik w fabryce Chevroleta w Detroit. Zmarł w 1941 r., a pochowany został w Indianapolis w pobliżu słynnego toru wyścigowego, na którym wyrobił sobie markę nieustraszonego kierowcy wyścigowego i innowatora.

Od samego początku do oferty przystępnych cenowo samochodów osobowych i półciężarowych Chevrolet wprowadzał rozwiązania technologiczne i elementy zazwyczaj zarezerwowane dla samochodów droższych. Pierwszy Chevrolet - Classic Six serii C - oferował elektryczny rozrusznik i reflektory przednie w czasach, w których stanowiły one rarytas nawet w samochodach luksusowych. W kolejnych dziesięcioleciach wprowadzano w modelach Chevroleta, równolegle do droższych pojazdów, tak innowacyjne wówczas rozwiązania, jak szkło bezodpryskowe, wtrysk paliwa, nieblokujące się hamulce i elektroniczne układy stabilizacji toru jazdy.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Chevrolet sprawił również, że doskonałe osiągi stały się przystępne cenowo. Wczesne silniki cztero- i sześciocylindrowe znane były ze swej trwałości i mocy, jednak nowy etap doskonałych osiągów cenowo przystępnych rozpoczął się wraz z wprowadzeniem w 1955 r. silnika V8 small-block. W ciągu kolejnych 50 lat silnik ten napędzał miliony samochodów osobowych i półciężarowych, a jego spuścizna widoczna jest w nowej generacji silników V-8 small-block stosowanych obecnie w samochodach półciężarowych i SUVach, jak również w samochodach sportowych takich, jak Camaro i Corvette. Charakterystyka pracy silnika V-8 small-block pozwoliła na to, aby Chevrolet stał się jedną z wiodących sił w prawie wszystkich formach sportów motorowych. Napędzane tym motorem samochody wyścigowe były bezpośrednimi rywalami w raczkującym dopiero świecie wyścigów długodystansowych i na ćwierć mili lat 50. ubiegłego wieku. Chevrolet
jest zdobywcą największej liczby nagród w wyścigach NASCAR i zwycięzcą większej liczby pucharów NHRA Pro Stock Manufacturers Cups niż jakakolwiek inna marka.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W Europie Corvette potwierdziła swój status ikony, moc i stabilność, zdobywając 6 tytułów podczas 24-godzinnych wyścigów Le Mans we Francji. W roku 2010 r. marka świętowała podwójne zwycięstwo w Mistrzostwach WTCC, w których Chevrolet Cruze zdobył tytuł mistrzowski w kategorii kierowców WTCC, zaś sam model tytuł mistrzowski w kategorii konstruktorów.

d1u6y09

Dziedzictwo designu
Design zawsze stanowił jeden z najważniejszych elementów Chevroleta, a wiele jego modeli stało się ikonami amerykańskiej kultury. Unoszące się płetwy pochodzącego z 1957 r. Chevy Bel Air stanowiły odzwierciedlenie optymizmu charakterystycznego dla wieku odrzutowców, zaś elegancka Corvette Stingray z 1963 r. postrzegana jest przez wielu historyków motoryzacji za najlepiej zaprojektowany samochód w historii.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Design innych modeli Chevroleta miał wpływ na kulturę, a jego skutki widoczne były przez dziesięciolecia. Wprowadzony w 1967 roku model Camaro oferował młodym klientom doskonały design i przystępne cenowo doskonałe osiągi. Inspirowany dziedzictwem design modelu piątej generacji, wprowadzonego w 2010 roku, szybko stał się bestsellerem wśród głównej konkurencji.

d1u6y09

W świecie samochodów półciężarowych innowacyjne rozwiązania Chevroleta w kategoriach designu prowadzą do zmian i tworzą nowe segmenty. Suburban, pierwszy na świecie SUV, zaprezentowany został już w 1935 r. i pozostaje najdłużej funkcjonującą nazwą motoryzacyjną w historii tej branży. Leżąca u jego podstaw koncepcja zapewnienia większej przestrzeni pasażerskiej i bagażowej nie straciła nic na swej aktualności przez 76 lat. W pochodzącej z 1955 r. edycji specjalnej o nazwie Chevrolet Cameo po raz pierwszy wprowadzono w mainstreamowym pickupie gładkie zderzaki tylne. Stylistyka nadała tej półciężarówce płynnych, "ekskluzywnych" kształtów zasadniczo różniących się od tradycyjnego designu typowego dla współczesnych jej samochodów półciężarowych. Cała branża uległa przeobrażeniom w ciągu zaledwie kilku lat. Gładkie boki części bagażowej, których stylistyka znana była pod nazwą "fleetside", znaleźć można było w każdej półciężarówce dostępnej na rynku.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Kolejny wiek
Napędzany elektrycznie Volt wprowadza Chevroleta w kolejny wiek i na nowo definiuje, czym jest samochód. To pierwszy na świecie samochód elektryczny o rozszerzonym zasięgu produkowany na skalę masową, gwarantujący całkowity zasięg rzędu 379 mil (ok. 610 km). Oznacza to, iż Volt zapewnia korzyści płynące z napędu elektrycznego, eliminując przy tym ograniczenia kojarzone z innymi pojazdami elektrycznymi dostępnymi na rynku.

d1u6y09

Cruze, Aveo i Spark znajdują się wśród tych nowych samochodów, które podkreślają coraz silniejszą obecność Chevroleta na arenie międzynarodowej. Charakterystyczny dla Chevy'ego symbol "muszki" widoczny jest na samochodach w ponad 130 krajach świata, a Chevrolet potrafi wykorzystać międzynarodowe kontakty do opracowania produktów dostosowanych do lokalnych gustów i potrzeb, jednocześnie zachowując charakterystyczne dla siebie styl, wartość i osiągi. Procedury prac rozwojowych wspólne dla ośrodków konstrukcyjnych i designerskich na całym świecie również przyczyniają się do stworzenia lepiej sprawujących się, bezpieczniejszych i bardziej ekonomicznych pojazdów. Chevrolet wchodzi w nowe stulecie z ogromnym impetem.

Oprac. Lopez

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj