Chevrolet Mi-ray: koncepcyjny roadster
Na Salonie Samochodowym w Seulu koreański oddział General Motors zaprezentował koncepcyjny model Chevroleta o nazwie Mi-ray. Prezentacja roadstera uświetnia 100-lecie amerykańskiej marki.
Model Mi-ray powstał w GM Advanced Design Studio w Seulu. Na swoje setne urodziny Chevrolet przedstawia auto o nowoczesnej konstrukcji, wyposażone w najnowszą hybrydową jednostkę napędową. Samochód łączy charakterystyczne cechy stylu marki Chevrolet z futurystycznymi nowinkami w zakresie designu. Jak tłumaczą przedstawiciele firmy, prezentowany koncept ma ukazywać nowoczesną stylistykę, której detale mają nawiązywać do historycznych modeli. Mi-ray jest niewielki i otwarty jak Monza SS z 1963 roku, a także lekki jak Corvair Super Spyder z 1962. Jego agresywna, aerodynamiczna sylwetka natomiast ma nasuwać na myśl nowoczesne myśliwce odrzutowe.
Nadwozie jest wykonane z włókien węglowych oraz CFRP (tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym). Bok rozdziela charakterystyczna, wznosząca się ku tyłowi podświetlana, akcentująca kształt sylwetki. Zapożyczone z Monzy Le Mans, otwierające się do góry i do tyłu drzwi, zapewniają wygodny dostęp do wnętrza.
Z przodu dwudzielna krata wlotu powietrza jest obramowana diodowymi reflektorami oraz światłami dziennymi nowej konstrukcji. Zarówno przedni, jak i tylny zderzak przywołują na myśl dawne Chevrolety Corvette i uosabiają sportowego ducha nowego koncepcyjnego auta. Umieszczone z tyłu spojlery z włókien węglowych, podczas jazdy dociskają nadwozie do jezdni i ułatwiają opływ powietrza. Mi-ray porusza się na 20-calowych kołach z przodu i 21-calowych z tyłu, z obręczami wykonanymi z kompozytów aluminiowo-węglowych.
Rozwiązanie wnętrza Mi-ray to nawiązanie do doświadczeń konstrukcyjnych w dziedzinie aut wyścigowych. Podobnie jak sylwetka, wnętrze wygląda jak zainspirowane konstrukcjami myśliwców. Znajdziemy tutaj mieszankę elementów ze szczotkowanego aluminium, naturalnej skóry, białej tkaniny i powierzchni przypominającej ciekły metal.
Wnętrze jest chronione przez skorupę z włókien węglowych, która zapewnia wytrzymałą, ale lekką konstrukcję. Opływowa, ale w miarę sztywna, dwumiejscowa kabina otacza kierowcę i pasażera. Chociaż jej konstrukcję opracowano pod kątem kierowcy, to jednak również pasażera nie pozbawiono przyjemności z jazdy. Oparcia i zagłówki są ze sobą połączone wewnętrzną skorupą z włókien węglowych i osadzone na pojedynczej szynie aluminiowej. Dopasowana do kształtu nadwozia strefa zagłówków jest płynnie zintegrowana z owiewką powietrza.
Tradycyjne boczne lusterka zastąpiono elektrycznie chowanymi kamerami. Podczas jazdy po mieście, dzięki umieszczonej z przodu kamerze, współpracującej z systemem GPS, na ekranie w czasie rzeczywistym wyświetlane są dodatkowe informacje.
W Mi-ray zastosowano napęd hybrydowy, który umieszczony pod i za fotelem kierowcy, zapewniając dobre osiągi i nieduże zużycie paliwa. Samochód napędzają dwa zamontowane z przodu 15-kilowatowe silniki elektryczne, zapewniające wysokie przyspieszenia i zerową emisję spalin podczas jazdy miejskiej. Silniki są zasilane z litowo-jonowego akumulatora 1,6kWh, w którym gromadzona jest także energia odzyskiwana podczas hamowania. Napęd może być przekazywany na przednią lub tylną oś.
Przy sportowym trybie jazdy Mi-ray korzysta dodatkowo z 1,5-litrowego, 4-cylindrowego silnika turbo, współpracującego z silnikami elektrycznymi. Posiada on z precyzyjne sterowanie momentu obrotowego podawanego na lewe lub prawe koło tylnej osi. Dzięki zastosowaniu dwusprzęgłowej przekładni eliminującej przetwornik momentu, jednostka napędowa odznacza się niewielkimi rozmiarami. Przełożenia dobrano w taki sposób, aby uzyskać jak najwyższą prędkość w trybie sportowym. Dodatkowo samochód wyposażono w system start-stop.
sj