Chevrolet Corvette - 6. generacja
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7434/corvette-01.jpg',600,400) ) |
| --- | Chevrolet Corvette stanowi w USA ucieleśnienie amerykańskiego samochodu sportowego i właściwie stanowi klasę samo dla siebie. O ile spierać się można o urodę poszczególnych aut sportowych, zestawiać ich parametry, to porównywać Corvette’y właściwie nie ma z czym, bo auto ma tak wyraźnie amerykański charakter, że ma się nijak do samochodów europejskich, czy tym bardziej azjatyckich. Z tym większa ostrożnością konstruktorzy przygotowali kolejną już, szóstą generację tego modelu. Zaprezentowana na początku tego roku wersja coupe będzie produkowana seryjnie od jesieni tego roku, a do salonów sprzedaży trafi dopiero na początku 2005 roku.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7434/corvette-02.jpg',600,400) ) |
| --- | Szef zespołu inżynierów projektujących C6 (Corvette 6. generacji) powiedział, że projektanci starali się nie tyle nawet ulepszyć poprzednią generację, co, posługując się terminologią komputerową, stworzyć jej „upgrade” – uaktualnioną wersję, przy której tworzeniu starali się pieczołowicie wyszukiwać i eliminować jakiekolwiek niedoskonałości. Taką pokorę tłumaczy fakt, że Corvette jest nie tyle nawet autem kultowym, ile ikoną kulturową amerykańskiej „dream way of life”. Nowa Corvette znaczy tyle dla Chevroleta, co Golf dla Volkswagena. C6 jest mocniejsza, szybsza... krótsza i węższa niż jej poprzedniczka.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7434/corvette-03.jpg',600,398) ) |
| --- | Corvette 6. jest o pięć cali krótsza i jeden węższa, niż poprzedniczka (1 cal=2,54 cm). Pomimo tego, zwiększono rozstaw osi, co zapowiada polepszenie właściwości jezdnych auta. Większy będą też koła: osiemnastocalowe z przodu i dziewiętnastocalowe z tyłu. Samej bryle nadwozia udało się nadać rekordowy dla tego modelu współczynnik oporów powietrza wynoszący 0,28. Projektanci zapewniają, że udało się ograniczyć zewnętrzne rozmiary C6 bez potrzeby zmniejszania przestrzeni przeznaczonej dla podróżnych. Kabina wygląda właściwie bardzo podobnie, jak w C5 i tak jak w poprzedniej generacji wykończona jest głównie skórą. Istotne zmiany, to znacznie większa ilość elektroniki, którą mają do dyspozycji kierowca i pasażer. Ciekłokrystaliczny wyświetlacz pokazuje wskazania nawigacji satelitarnej, oraz służy jako projektor DVD. Montowany jest też telefon komórkowy i radio satelitarne – wszak USA to kraj wielkich przestrzeni, nie zawsze objętych zasięgiem telefonii bezprzewodowej.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7434/corvette-05.jpg',600,400) ) |
| --- | Za podstawową jednostkę napędową C6 służyć będzie aluminiowy sześciolitrowy silnik o ośmiu cylindrach w układzie widlastym. Moc maksymalna ma przekraczać 400 KM przy 6 tys obr/min, a maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 4,4 tys obr/min. C6 będzie miała więc większy i silniejszy silnik od poprzedniczki, którą napędza silnik 5,7 V8 o mocy maksymalnej 350 KM. C6 wyposażana będzie w sześcioprzekładniową skrzynię manualną, lub czteroprzekładniową skrzynię automatyczną. Całkowicie zmieniono zawieszenie w C6, wprowadzając jednocześnie aż trzy jego wersje do wyboru. Standardowa wersja stanowić ma kompromis pomiędzy komfortem, a sztywnością wymaganą podczas jazdy sportowej. Zawieszenie nazwane „F55 Magnetic Selective Ride Control” ma czujniki analizujące rodzaj nawierzchni, tempo jazdy, i odpowiednio regulujące stopień tłumienia amortyzatorów. Trzeci rodzaj zawieszenia, „Z51” jest najsztywniejszy, najmocniejszy i przeznaczony właściwie wyłącznie do jazdy sportowej.
Choć Chevrolet nie ogłosił jeszcze cen nowej generacji Corvette’y, to najprawdopodobniej będzie ona nie niższa, niż cena dotychczas sprzedawanej wersji, za którą zapłacić trzeba w USA przynajmniej 45 tys dolarów.