Chevrolet Corvette 2014 z nowym silnikiem
Pod koniec przyszłego roku zadebiutuje Chevrolet Corvette 2014, napędzany sprawdzonym w wyścigach silnikiem V8 o pojemności 6,2 litra i szacowanej mocy 450 KM. Auto będzie przyspieszało do "setki" w czasie poniżej 4 s.
Pracujący pod maską motor jest pierwszym typu small block piątej generacji. Wyposażono go w wiele zaawansowanych technologii, takich jak bezpośredni wtrysk paliwa, funkcję aktywnego zarządzania paliwem oraz układ zmiennych faz rozrządu. Przy wysokich osiągach ma być również oszczędny - na 100 km zadowoli się ok. 9 litrami paliwa.
Zastosowane technologie stanowią wsparcie dla zaawansowanego układu spalania, który obejmuje nową głowicę cylindrów oraz na nowo wyprofilowane tłoki, które w głównej mierze przyczyniają się do osiągnięcia wysokiego stopnia sprężania oraz optymalnych parametrów przepływu mieszanki.
Nowa jednostka jest o 18 kg lżejsza i o 10 cm krótsza od DOHC V8 twin-turbo 4,4, dzięki czemu auto lepiej się prowadzi poprzez obniżenie środka ciężkości. Taka konstrukcja pozwala również na niższe poprowadzenie maski silnika i zapewnienie lepszej widoczności.
Podobnie jak w konstrukcjach trzeciej i czwartej generacji, w przegrodach umieszczono skręcone sześcioma śrubami pokrywy łożyska górnego, które ograniczają uginanie się wału korbowego i usztywniają strukturę. Blok zawiera pokrywy łożyska głównego z żeliwa sferoidalnego, które są o wiele bardziej zaawansowane od tradycyjnych pokryw. Przede wszystkim są bardziej wytrzymałe i lepiej absorbują wibracje i hałasy, zapewniając płynną, cichą pracę silnika i lepsze osiągi.
Zoptymalizowano układ smarowania silnika z systemem chłodzenia tłoków - jest napędzany nową pompą o regulowanym wydatku, który zapewnia precyzyjne dostawy oleju. Z kolei system system sterowania dba o zachowanie odpowiedniego ciśnienia przy niskich obrotach silnika.
W porównaniu z silnikiem small block czwartej generacji, wał rozrządu pozostał w tym samym położeniu względem wału korbowego i zawiera nowe tylne łożyskowanie, a dodatkowo nowy kształt krzywki typu „tri-lobe”, która napędza wysokociśnieniową pompę paliwową bezpośredniego wtrysku paliwa, która z kolei zasila układ spalania. Pokrywy zaworów natomiast mają zaokrągloną powierzchnię, w których umieszczono zgłoszony do opatentowania system recyrkulacji spalin ze skrzyni korbowej.
W silniku LT1 zastosowano odlewaną wersję kolektora wydechowego typu „cztery w jednym” z krótką przednią rurą wydechową, stosowanego w silniku LS7 czwartej generacji. Konstrukcja przedniej rury wydechowej pozwala uzyskać płynny przepływ gazów wydechowych do szerokiego kolektora przy katalizatorze.
/ll