Chevrolet Captiva – pierwsza jazda
Pierwsze jazdy Chevroletem Captivą koncern General Motors zorganizował na trasie z Popradu do Zakopanego. W tym wydarzeniu uczestniczyło prawie 1200 dziennikarzy z całej Europy.
Wybór miejsca prezentacji był bardzo trafny, gdyż samochód z napędem 4x4 mógł zdawać egzamin zarówno na górskich, nierównych drogach, jak i na autostradzie.
Nadwozie
Pierwszy Chevrolet 4x4 rodem z Korei Południowej, przeznaczony dla europejskiego odbiorcy, | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9897/chevrolet-captiva-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | należy do tzw. klasy SUV (Sport Utility Vehicles), czyli aut rekreacyjno - terenowych. Captiva jest 5-drzwiowa i ma tak składane oparcie tylnej kanapy, że uzyskujemy równą podłogę bagażnika. Chevrolet występuje też w dwóch wersjach: 5- i 7-miejscowej. Ta ostatnia posiada dodatkowe dwa fotele trzeciego rzędu, które w razie potrzeby są chowane pod podłogą. Warto więc zwrócić uwagę na dużą przestrzeń osobowo - bagażową Captivy.
Silnik
W ofercie znalazły się są trzy silniki: jeden diesel i dwa benzynowe. Na uwagę zasługuje zwłaszcza jednostka wysokoprężna. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9897/chevrolet-captiva-2-b.jpeg',500,331) ) |
| --- | Jest to bowiem pierwszy diesel Chevroleta wprowadzony na rynek europejski. Produkuje go fabryka zlokalizowana w Korei Południowej, a jego konstrukcja to dzieło specjalistów GM z udziałem włoskiej firmy VM.
Silnik wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail firmy Bosch i bezobsługowy filtr cząstek stałych. Jak się okazało podczas pierwszych jazd testowych diesel pracuje równomiernie i cicho, jest także elastyczny i ekonomiczny.
Dwie jednostki benzynowe różnią się od siebie konstrukcją; jedna posiada 4 cylindry w układzie rzędowym, druga 6 cylindrów w układzie widlastym. Obie bardzo dobrze pasują do tego rodzaju samochodu.
Wrażenia z jazdy
Dobre wrażenie robi silnik wysokoprężny, który imponuje wysoką kulturą pracy i niewielkim zużyciem paliwa - średnio około 7,4 l/100 km.
Duży komfort jazdy zapewnia za to silnik V6, natomiast benzynowa jednostka 2,4 l w terenie górzystym wymaga częstej zmiany biegów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9897/chevrolet-captiva-3-b.jpeg',500,315) ) |
| --- | Samochody typu SUV mają dość znaczną masę własną, co przy wysokim zawieszeniu (dużym prześwicie nad nawierzchnią) może powodować tendencję do przechylenia się pojazdu. Dlatego w Captivie standardowo zamontowano układ stabilizacji toru jazdy (ESP).
Podczas jazdy na równych, utwardzonych drogach napęd przenoszony jest na koła przednie. Jeśli elektroniczny układ „wyczuje”, że konieczna jest korekta trakcji, np. na skutek poślizgu kół, wtedy załączany jest napęd 4x4.
Dołączenie napędu na tylną oś odbywa się bez udziału kierowcy, za pomocą sprzęgła elektromagnetycznego.
Chevrolet Captiva trafi na rynek we wrześniu. Najtańsza odmiana z nadwoziem 5-miejscowym, napędzana 2-litrowym dieslem ma kosztować 115 100 zł. Najdroższa, 7-miejscowa, z silnikiem V6 3,2 l i automatyczną skrzynią biegów – 151 750 zł.
Rodzaj silnika | Wysokoprężny | Benzynowy | |
---|---|---|---|
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 6/24 | |
Pojemność skokowa (cm) | 1991 | 2405 | 3195 |
Moc maksymalna (KM) | 150 | 136 | 230 |
Maks. moment obr. (Nm) | 320 | 220 | 297 |
Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) | 10,6 | 11,5 | 8,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 186 | 183 | 204 |
Zużycie paliwa, średnio (dm3 /100 km) | 7,4 | 9,3 | 11,5 |
Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 4635/1850/1720 | ||
Objętość bagażnika (dm3 ) | 465 – 930 |
Autor: Zdzisław Podbielski