Chałas: było trudno i była wielka frajda
Prezes Automobilklubu Polski Romuald Chałas ocenił, że zmagania w 16. Rajdzie Monte Carlo samochodów historycznych były bardzo trudne, ale jednocześnie dawały wielką frajdę. Z polskich załóg najwyższe - 29. miejsce zajęli Andrzej Postawka z synem Stanisławem.
- To był bardzo trudny rajd. Oczywiście sam regulamin jego rozgrywania i zasady rywalizacji różnią się znacznie od tych, które obowiązują w normalnych rajdach. Impreza jest inna, ale wcale nie łatwiejsza. Była dla nas nie lada wyzwaniem, ale jednocześnie piękną przygodą - podkreślił 60-letni Chałas po powrocie do Warszawy.
Były czołowy kierowca rajdowy, wielokrotny mistrz i wicemistrz Polski, jadąc z pilotem Tomaszem Borysławskim Fiatem 125p z 1972 roku, uplasował się na 83. pozycji.
Które odcinki były najtrudniejsze? - Tak zwana dojazdówka oraz oczywiście ostatni, nocny etap - ocenił. - Natomiast na trzech końcowych odcinkach realizowałem swoje wcześniejsze marzenia, dotyczące startu w RMC. Było trudno, ale jednocześnie mieliśmy wielką frajdę z jazdy. Poszło świetnie - zdołaliśmy awansować o trzydzieści miejsc w klasyfikacji! Wcześniej nie brakowało przygód - dodał Chałas, członek zarządu Polskiego Związku Motorowego, który debiutował w Monte Carlo Historique.
Zorganizowany przez księcia Monako rajd odbył się po raz pierwszy w 1911 r. Już wtedy była to niezwykle prestiżowa impreza o ogólnoeuropejskim zasięgu, a zawodnicy ruszali z sześciu miast: Genewy, Paryża, Boulogne sur Mer, Wiednia, Brukseli i Berlina. W latach 1959-79 jednym z takich miejsc była także Warszawa.
Od 15 lat (po raz pierwszy w 1988 roku) organizowany jest Rallye Monte Carlo Historique. Impreza odbywa się kilka dni po tradycyjnym rajdzie, a mogą w niej startować samochody, które zostały wyprodukowane nie później niż w 1980 roku.
Miejsca polskich załóg w 16. Rajdzie Monte Carlo samochodów historycznych:
- Stanisław i Andrzej Postawka (Zastawa 1100; 1979)
- Piotr Bany, Karol Wyka (Łada 1500S; 1978)
- Romuald Chałas, Tomasz Borysławski (Fiat 125p; 1972)
- Tomasz i Karol Jaskłowscy (Polski Fiat 125p; 1972)
- Robert Burchard, Grzegorz Gac (Polski Fiat 125p; 1979)
- Wojciech Wetula, Tomasz Sweklej (BMW 320; 1979)
- Paweł Molgo, Janusz Jandrowicz (Polski Fiat 125p; 1975)