Trwa ładowanie...
10-07-2002 11:15

Chairman - lipiec 1999

Chairman - lipiec 1999
d1ncu47
d1ncu47

CHAIRMAN, lipiec 1999, Daewoo

Historia projektu

Przejęcie przez Daewoo firmy Ssangyong wzbogaciło ofertę korporacji nie tylko o samochody terenowe z napędem na cztery koła Musso i Korando, z których znany jest Ssangyong, ale także o luksusową limuzynę Chairman.

(WP)
Źródło: (WP)

Historia tego modelu sięga roku 1993, kiedy to w firmie Ssangyong wówczas jeszcze nie związanej z Daewoo (pełne przejęcie nastąpiło w 1998 roku) rozpoczęto pracę nad ekskluzywnym samochodem osobowym. Godny podkreślenia jest fakt, że pomimo wielu lat doświadczeń w produkcji samochodów terenowych, w zakładach Ssangyong nigdy wcześniej nie produkowano typowych samochodów osobowych. Pomimo tego wyzwanie zostało podjęte. Od samego początku prac nawiązano współpracę z zespołem wysokiej klasy inżynierów niemieckich. W wyniku efektywnej współpracy zespołów koreańskiego i niemieckiego powstał samochód pod wieloma względami przewyższający odpowiedniki w swojej klasie.

d1ncu47

Od chwili oficjalnej premiery w październiku 1997 roku Chairman zyskał uznanie wielu klientów w Azji Południowo-Wschodniej, Afryce Północnej i na Środkowym Wschodzie. Jest samochodem używanym przez dyplomatów, a także rody arystokratyczne (np. książę Arabii Saudyjskiej Al Waleed).

Od 1999 roku Chairman jest sprzedawany pod znakiem firmowym Daewoo.

Styl

Wygląd zewnętrzny Chairmana jest wynikiem pracy zespołu pod kierownictwem uznanego projektanta dr Josepha Gallitzendorfera. To dzięki niemu, projektując Chairmana udało się połączyć, wydawać by się mogło, wykluczające się przeciwieństwa. Chairman jest samochodem o klasycznej, tradycyjnej, a równocześnie bardzo nowoczesnej linii. Jest samochodem masywnym, o solidnej typowej dla limuzyny konstrukcji, a przy tym charakteryzuje się bardzo korzystnymi właściwościami aerodynamicznymi. Wyszukany, a równocześnie bardzo praktyczny styl może zyskać przychylność najwybredniejszych klientów.

Bardzo istotną rolę w procesie projektowania Chairmana odegrały badania w tunelu aerodynamicznym. Projektanci postawili sobie za cel nadanie Chairmanowi opływowych kształtów, nie rezygnując z właściwej limuzynie elegancji. Efektem ich starań jest współczynnik oporu powietrza nie przekraczający 0,29. Dzięki tak niskiemu współczynnikowi znacznie zredukowano zarówno zużycie paliwa, jak i poziom hałasu wewnątrz limuzyny.

d1ncu47

Najbardziej zauważalną i charakterystyczną cechą wyglądu zewnętrznego tego auta jest krata chłodnicy. Jednoznacznie kojarząca się z samochodami spod znaku Daewoo, została dostosowana do stylu i klasy Chairmana, a także umiejętnie wkomponowana w maskę silnika. Podobnie przednie światła - pomimo swoich rozmiarów harmonizują z całością konstrukcji. Ukryte w zderzaku światła przeciwmgielne wydają się być niemal niewidoczne.

Sylwetka Chairmana jest bardzo opływowa. Płaszczyzna tylnej szyby łagodnie opada w stronę bagażnika, przydając limuzynie dystyngowanej krągłości i poprawiając jej charakterystykę aerodynamiczną.

Chairman jest dostępny w czterech wersjach: CM 400S, CM 500S, CM 600S, CM 600L.

Zaawansowane rozwiązania technologiczne

W limuzynach Chairman zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań technologicznych, poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Wśród nich warto wymienić:

  • Wzmocniony przód samochodu. Statystyki jednoznacznie wskazują, że kolizje uszkadzające przód samochodu zdarzają się najcześciej. Przód Chairmana zbudowany jest w oparciu o unikatową strukturę zapewniającą rozproszenie energii kinetycznej w wypadku zderzenia we wszystkich kierunkach z wyjątkiem przestrzeni zajmowanej przez kierowcę i pasażerów. Rozwiązanie to pozwoliło Chairmanowi dwuipółkrotnie przewyższyć surowe normy bezpieczeństwa obowiązujące w Stanach Zjednoczonych.
  • System kontroli przyczepności ABD/ASR. Oparty na technologii opracowanej przez firmę Bosch na potrzeby systemów ABS, system ABD (Automatic Braking Differential) znacząco zwiększa bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach (śliskie, strome podjazdy). Jego działanie polega na monitorowaniu prędkości tylnych kół i - w razie ryzyka utraty przyczepności - hamowaniu. Podobnie działa system ASR (Acceleration Slip Regulator), który w wypadku zagrożenia utraty kontroli nad pojazdem redukuje obroty silnika. Efektywność systemów dowiodły testy, podczas których Chairmanowi udało się ruszyć pod wzniesienie o nachyleniu 20%, na w połowie oblodzonej nawierzchni.
  • System elektronicznie kontrolowanego zawieszenia (ECS - Electronically Controlled Suspension). Działanie systemu polega na tłumieniu wstrząsów i aktywnemu dostosowywaniu zawieszenia do rodzaju nawierzchni. System nieustannie monitoruje pracę zawieszenia biorąc pod uwagę wahania poprzeczne i pionowe, a także prędkość samochodu i pracę układu hamulcowego. Czas reakcji systemu na zmienne warunki jazdy wynosi niecałe 0,05 sekundy. W tym czasie system wybiera optymalne dla danego momentu zawieszenie spośród czterech zaprogramowanych ustawień.
  • System CAN (Controller Area Network) - to wielofunkcyjny system elektroniczny pełniący rolę nadrzędną wobec wszystkich pozostałych zastosowanych w samochodzie systemów. Integrując w jednym systemie dane dotyczące pracy silnika, transmisji, hamulców i innych urządzeń CAN pozwala na optymalne zharmonizowanie funkcjonowania znajdujących się w samochodzie układów. Bez systemu CAN niemożliwe byłoby poprawne działanie ABD, ASR i ECS.
(WP)
Źródło: (WP)

Osiągi Chairmana

Modele CM 600L i CM 600S są wyposażone w rzędowy, sześciocylindrowy silnik E32 o pojemności 3,2 litra. Silnik osiąga moc 220 KM przy 5 500 obrotach na minutę i zapewnia maksymalną prędkość 230 km/h. CM 500S napędzany jest przez sześciocylindrowy, rzędowy silnik E28 o pojemności 2,8 litra (osiągi: 201 KM przy 5500 obr./min., prędkość maksymalna 210 km/h). CM 400S wyposażony jest w czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2,3 litra, który rozpędza samochód do maksymalnej prędkości 197 km/h (146 KM przy 5500 obr./min.).

d1ncu47

Wszystkie silniki wyposażone są w elektroniczny system kontroli nadzorujący elektroniczny zapłon i wtrysk paliwa, co zapewnia maksymalny moment obrotowy przy niskich obrotach, zwiększając wydajność silnika i zmniejszając zużycie paliwa (system analizuje wiele czynników, m.in.: temperaturę i gęstość powietrza, gęstość paliwa). Silnik montowany jest w sposób zapewniający znaczną redukcję wibracji. Konstrukcja wykonana jest z odlewanych pod ciśnieniem stopów aluminium, co przyczynia się do niskiej masy silnika i przedłużenia jego żywotności.

Tylne koła wszystkich modeli napędzane są przez pięciobiegową, automatyczną przekładnię. "Inteligentny" układ "uczy się" stylu jazdy kierowcy i dobiera sposób zmiany przełożeń do jego sposobu prowadzenia auta. Bierze przy tym pod uwagę takie czynniki jak, jakość drogi i stopień jej nachylenia, ciężar pasażerów i ładunku, temperaturę silnika i inne.

Bezpieczeństwo

Chairman był projektowany z myślą o zapewnieniu pasażerom maksymalnego bezpieczeństwa. Strefy kontrolowanego zgniotu, wzmocniona, komputerowo projektowana karoseria, poduszki powietrzne, to niektóre z elementów ułatwiających Chairmanowi "zaliczenie" testów zderzeniowych.

d1ncu47

Do elementów składających się na system aktywnego bezpieczeństwa zalicza się czterokanałowy system ABS firmy Bosch, zapewniający kontrolę nad pojazdem we wszystkich warunkach pogodowych i drogowych. Działanie ABS-u jest, za pośrednictwem systemu CAN, dodatkowo wzmocnione przez systemy ABD i ASR. Chairman zapewnia bezpieczną jazdę wstecz. Cztery czujniki składające się na system ostrzegania przed przeszkodami zamontowane w tylnym zderzaku ostrzegają o niebezpieczeństwie (natężenie dźwięku pozwala oszacować odległość do przeszkody). Zaprojektowano pojedynczą wycieraczkę przedniej szyby. Dosięga ona ponad 72 % powierzchni szyby zapewniając doskonałą widoczność (systemy złożone z dwóch wycieraczek pokrywają od 60 do 65 % powierzchni szyby). Warto również wspomnieć o wyposażonym w światłoczułe sensory lusterku wstecznym, które dostosowuje swój kąt pochylenia, tak aby kierowcy nie oślepiały światła jadących za nim samochodów.

System bezpieczeństwa biernego to przede wszystkim konstrukcja samochodu. Wykonany ze stali o wysokiej odporności, został zaprojektowany tak, aby zapewnić optymalną ochronę przy wszelkiego rodzaju wypadkach. Służy temu m.in. specjalnie zaprojektowana przednia strefa kontrolowanego zgniotu. Do bezpieczeństwa pasażerów przyczyniają się także poduszki powietrzne (przednie i boczne) oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. W razie zderzenia pedały gazu i hamulca przesuwają się tak, aby uchronić kierowcę przed ewentualnymi urazami kończyn.

Chairman - wygoda podróżowania i komfort prowadzenia

Chairman został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu kierowcy, oraz podróżującym nim pasażerom maksymalnie komfortowych warunków. Oferuje bardzo niski poziom hałasu. Zawdzięcza to między innymi systemowi montowania silnika, osadzonego na hydraulicznym zawieszeniu i amortyzatorach. Dzięki temu wytwarzane przez pracujący silnik wibracje nie są przenoszone do części pasażerskiej pojazdu. Izolację wzmacnia dodatkowa stalowa przegroda oddzielająca kabinę od silnika, a także zastosowane na szeroką skalę materiały wytłumiające hałas. Do niskiego poziomu szumów przyczynia się podwozie uszczelnione woskiem i PCV. Hałas powodowany przez opór powietrza jest skutecznie tłumiony przez gumowe uszczelki - po cztery w każdych drzwiach.

(WP)
Źródło: (WP)

Podkreślające ekskluzywność Chairmana wnętrze jest nie tylko eleganckie, ale także ergonomiczne. Kierowca ma do wyboru osiem zaprogramowanych ustawień fotela. Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu ułatwia system "Easy Access", cofający fotel i unoszący kolumnę kierownicy ku górze w momencie wsiadania i wysiadania. Chairman może również zapamiętać trzy różne warianty ustawień fotela kierowcy, kierownicy, lusterka wstecznego i lusterek bocznych - dla trzech różnych kierowców. Wszystkie fotele są podgrzewane. Klasyczny charakter wnętrza podkreślony jest przez elegancką tapicerkę ze szkockiej cielęcej skóry, która pokrywa również koło kierownicy i gałkę dźwigni zmiany biegów.

d1ncu47

Chairman wyposażony jest w komputer pokładowy na bieżąco podający informacje na temat długości pokonanej trasy, czasu jazdy, średniej prędkości ilości pozostającego paliwa i inne. Jazdę uprzyjemnia rozbudowany system audio złożony z 10 głośników dających w sumie moc 180 W. W wyposażeniu znajduje się odtwarzacz kompaktowy ze zmieniaczem mieszczącym dwanaście płyt.

O doskonałych właściwościach jezdnych Chairmana decyduje w dużym stopniu zawieszenie. Zostało ono tak zaprojektowane, by znaleźć równowagę pomiędzy zapewniającą komfort miękkością, a przyczyniającą się do bezpieczeństwa twardością. To założenie konstrukcyjne w połączeniu z systemem ECS sprawia, że Chairman to samochód łatwy w prowadzeniu, a równocześnie bezpieczny.

Przednie zawieszenie stanowi odmianę konstrukcji kolumny McPhersona, zapewniającą większą stabilność i lepsze panowanie nad pojazdem. Układ kierowniczy wzbogacony o hydrauliczne amortyzatory, redukuje drgania spowodowane nierównościami nawierzchni. Unikalne jest tylne zawieszenie. Jego modułowa konstrukcja, zaprojektowana specjalnie z myślą o Chairmanie, zapewnia przyczepność kół przy dużych prędkościach w najtrudniejszych nawet warunkach jezdnych i redukując do minimum drgania i wibracje.

d1ncu47
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1ncu47
Więcej tematów