Trwa ładowanie...
12-11-2013 17:34

CEPiK dostosowany do wymiany informacji nt. piratów drogowych

CEPiK dostosowany do wymiany informacji nt. piratów drogowychŹródło: PAP/DPA/M. Stolt/Chromorange
d1yxfv0
d1yxfv0

MSW dostosowało system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców do automatycznej wymiany informacji między Polską a pozostałymi krajami Unii Europejskiej - poinformował resort. Chodzi o dane o kierowcach naruszających przepisy ruchu drogowego.

Dzięki temu zostanie uruchomiony Krajowy Punkt Kontaktowy, którego zadaniem będzie wymiana informacji z krajowymi punktami kontaktowymi innych państw UE oraz przekazywanie ich służbom zajmującym się ściganiem sprawców przewinień drogowych. Ma to związek z przyjętym przez rząd projektem nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym autorstwa resortu transportu. Nowela ma wprowadzić w życie unijną dyrektywę z 25 października 2011 r. w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego (tzw. dyrektywa "cross border enforcement").

Polska nie zdążyła na czas wdrożyć w życie dyrektywy - termin upłynął 7 listopada, tymczasem rządowy projekt musi jeszcze uchwalić Sejm, a ustawa musi zostać podpisana przez prezydenta. Prawdopodobnie nie nastąpi to w tym roku. Nowe przepisy mają dotyczyć polskich kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego w krajach Unii i kierowców z państw członkowskich UE łamiących przepisy w Polsce. "Skuteczniejsza transgraniczna wymiana danych rejestracyjnych pojazdów, która powinna ułatwić identyfikację osób podejrzanych o popełnienie naruszeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, może zwiększyć efekt prewencyjny i zachęcić do ostrożniejszej jazdy kierowców pojazdów zarejestrowanych w innych państwach członkowskich UE, co w efekcie wpłynie na zmniejszenie liczby ofiar wypadków w ruchu drogowym" - podkreślono w uzasadnieniu projektu.

Wymiana informacji w ramach Krajowego Punktu Kontaktowego będzie dotyczyć danych rejestracyjnych pojazdów oraz ich właścicieli lub posiadaczy. Dane te będą przekazywane m.in. w sytuacjach zarejestrowania za granicą: niestosowania się do ograniczenia prędkości; prowadzenia pojazdu bez zapiętych pasów bezpieczeństwa; przewożenia dziecka bez fotelika; niestosowania się do sygnałów świetlnych; a także prowadzenia pojazdu po wypiciu alkoholu lub pod wpływem narkotyków; korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.

d1yxfv0

Niechciana zagraniczna korespondencja może okazać się bardzo kosztowna. Za przekroczenie prędkości w Austrii można otrzymać mandat w wysokości do 2180 euro, czyli nieco ponad 9 tys. złotych. Mniej zapłacimy za rozmowę przez telefon komórkowy - mandat z Holandii będzie opiewał na kwotę 220 euro, czyli blisko 930 zł. Niezapięte pasy podczas podróży na terenie Francji mogą sprowadzić na polskiego kierowcę karę w wysokości 135 euro, to jest 570 złotych. W odniesieniu do polskiego taryfikatora mandatów i krajowych zarobków kwoty te wydają się zawrotne.

Krajowy Punkt Kontaktowy ma być częścią nowej Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Wymiana informacji będzie odbywała się w systemie teleinformatycznym za pośrednictwem europejskiego systemu EUCARIS. Zgodnie z projektem, informacje o zagranicznych kierowcach, ich pojazdach i dokonanych przez nich przewinieniach drogowych w Polsce - z Krajowego Punktu Kontaktowego będą otrzymywały: policja, Inspekcja Transportu Drogowego, straż miejska, Służba Celna, Straż Graniczna.

d1yxfv0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1yxfv0
Więcej tematów