Carlos Sainz: z licencją na wygrywanie
Carlos Sainz to jeden z najsłynniejszych kierowców w historii rajdów – zarówno drogowych, jak i terenowych. 52-letni Hiszpan ma za sobą już ponad trzy dekady startów i cały czas należy do ścisłej światowej czołówki. Rok 2015 to kolejny start w Dakarze, w którym będzie jechał jako jeden z faworytów do zwycięstwa. Różnica? Tym razem Sainz zasiądzie w nowym Peugeocie 2008 DKR, którym francuska marka wraca do tego słynnego rajdu.
Hiszpański kierowca rajdowy już od najmłodszych lat pokazywał, że w przyszłości będzie wybitnym sportowcem. Carlos Sainz jako nastolatek grał w piłkę nożną i ćwiczył w Realu Madryt, a jeszcze większe sukcesy osiągał w squashu, zostając mistrzem Hiszpanii w wieku 16 lat. Sportami motorowymi zainteresował jeszcze w czasie uprawiania tych dwóch dyscyplin i rozpoczął starty w wyścigowej serii Formuły Ford. Szybko jednak przeszedł do rajdów, w których startuje nieprzerwanie od 1980 roku.
Już sukcesy w innych dyscyplinach sportowych pokazały, że Sainz jest zawodnikiem nietuzinkowym i na pewno w przyszłości wiele osiągnie. Rajdy wymagają jednak doświadczenia, więc na pierwsze rezultaty musiał czekać do roku 1987, w którym za kierownicą Forda Sierry RS Cosworth został mistrzem Hiszpanii, a w rok później powtórzył ten wynik. 1987 był też pierwszym rokiem, w którym Carlos Sainz wziął udział w najwyższej serii rajdowej, czyli WRC. Po dwóch latach z Fordem, hiszpański kierowca przeniósł się do ekipy Toyoty, z którą miał osiągnąć największe sukcesy.
Już w 1990 roku, będącym pierwszym pełnym sezonem Sainza w WRC, Hiszpan jako pierwszy kierowca spoza Skandynawii zwyciężył w Fińskim Rajdzie Tysiąca Jezior, a później sięgnął po swój pierwszy tytuł mistrzowski za kierownicą samochodu Toyota Celica GT-Four. Sukces ten powtórzył dwa lata później. Tym razem zwycięstwo przyniosła Toyota Celica Turbo 4WD. Już w tym czasie Sainz zasłynął świetnym tempem w nietypowym dla WRC rajdzie Kenii, który był najbliższy Dakarowi.
Choć na tym tytuły mistrzowskie w WRC się skończyły, to Hiszpan jeździł w najwyżej klasie rajdów aż do 2005 roku regularnie wygrywając i niemal zawsze będąc w samej czołówce klasyfikacji generalnej. W tym czasie Sainz zmieniał zespoły – jeździł w Subaru, dwukrotnie wracał do Forda, przez dwa lata startował w Toyocie Corolli, a karierę w WRC zakończył w Citroenie, który nabierał doświadczenia przed pasmem sukcesów, które francuska marka miała osiągnąć w kolejnych latach. Do dzisiaj Sainz, noszący przydomek El Matador, jest rekordzistą pod względem liczby startów w rajdach WRC. Zajmuje też trzecie miejsce wśród zwycięzców poszczególnych imprez, a tylko Sébastien Loeb wyprzedza go w liczbie zdobytych punktów.
W 2006 roku Carlos Sainz zmienił nieco dyscyplinę i z rajdów drogowych przeniósł się do terenowych. Oczywiście z jednym celem – zwycięstwem w Dakarze. Pierwsze lata współpracy z Volkswagenem okazały się nie do końca udane, ale w 2010 roku wreszcie się powiodło i Hiszpan mógł świętować zwycięstwo w tym najsłynniejszym z rajdów. Również rok później Sainz odnotował bardzo dobry start wygrywając aż siedem odcinków, jednak problemy na 11 etapie spowodowały spadek na trzecią pozycję w generalce.
Po wycofaniu się Volkswagena z Dakaru Sainz miał rok przerwy, a następnie startował w maszynach stworzonych przez mniejszych konstruktorów. Mimo faktu, że zawsze był zaliczany do grona faworytów i w 2013 roku zwyciężył w jednym, a w 2014 w dwóch etapach, to do finalnego sukcesu sporo brakowało.
Teraz doświadczony Hiszpan ma kolejną szansę na sukces, gdyż zasiądzie za kierownicą Peugeota 2008 DKR. Ta imponująca maszyna została stworzona specjalnie z myślą o Dakarze. Połączenie doświadczenia El Matadora i wsparcia dużego producenta oznaczają, że Dakar 2015 prawdopodobnie będzie stał pod znakiem świetnej jazdy Sainza.
Warto pamiętać, że Peugeot nie jest nowicjuszem. Francuska marka powraca do Dakaru mając na koncie wiele sukcesów sprzed lat. Ari Vatanen odniósł trzy zwycięstwa (w Peugeocie 205 T16 i 405 T16). W tym samym okresie triumf odniósł też inny Fin – Juha Kankkunen za kierownicą modelu 205 T16. Teraz Peugeot wystawiając bardzo doświadczoną ekipę – drugim kierowcą obok Sainza będzie słynny, 11-krotny zwycięzca Dakaru Stéphane Peterhansel, a trzecim pięciokrotny triumfator na motocyklu, Cyril Despres – ma nadzieje i duże szanse na ponowne sukcesy.
Carlos Sainz to kierowca doświadczony, który ma cechę niezbędną w rajdach terenowych – jest konsekwentny i nigdy się nie poddaje. Oznacza to, że możemy być pewni zaciętej walki, która odbędzie się na bezdrożach Ameryki Południowej.