Trwa ładowanie...
04-01-2015 09:25

Carlos Sainz: z licencją na wygrywanie

Carlos Sainz: z licencją na wygrywanieŹródło: mat. prasowy
d6o67lr
d6o67lr

Carlos Sainz to jeden z najsłynniejszych kierowców w historii rajdów – zarówno drogowych, jak i terenowych. 52-letni Hiszpan ma za sobą już ponad trzy dekady startów i cały czas należy do ścisłej światowej czołówki. Rok 2015 to kolejny start w Dakarze, w którym będzie jechał jako jeden z faworytów do zwycięstwa. Różnica? Tym razem Sainz zasiądzie w nowym Peugeocie 2008 DKR, którym francuska marka wraca do tego słynnego rajdu.

Hiszpański kierowca rajdowy już od najmłodszych lat pokazywał, że w przyszłości będzie wybitnym sportowcem. Carlos Sainz jako nastolatek grał w piłkę nożną i ćwiczył w Realu Madryt, a jeszcze większe sukcesy osiągał w squashu, zostając mistrzem Hiszpanii w wieku 16 lat. Sportami motorowymi zainteresował jeszcze w czasie uprawiania tych dwóch dyscyplin i rozpoczął starty w wyścigowej serii Formuły Ford. Szybko jednak przeszedł do rajdów, w których startuje nieprzerwanie od 1980 roku.

Już sukcesy w innych dyscyplinach sportowych pokazały, że Sainz jest zawodnikiem nietuzinkowym i na pewno w przyszłości wiele osiągnie. Rajdy wymagają jednak doświadczenia, więc na pierwsze rezultaty musiał czekać do roku 1987, w którym za kierownicą Forda Sierry RS Cosworth został mistrzem Hiszpanii, a w rok później powtórzył ten wynik. 1987 był też pierwszym rokiem, w którym Carlos Sainz wziął udział w najwyższej serii rajdowej, czyli WRC. Po dwóch latach z Fordem, hiszpański kierowca przeniósł się do ekipy Toyoty, z którą miał osiągnąć największe sukcesy.

(fot. mat. prasowy)
Źródło: (fot. mat. prasowy)

Już w 1990 roku, będącym pierwszym pełnym sezonem Sainza w WRC, Hiszpan jako pierwszy kierowca spoza Skandynawii zwyciężył w Fińskim Rajdzie Tysiąca Jezior, a później sięgnął po swój pierwszy tytuł mistrzowski za kierownicą samochodu Toyota Celica GT-Four. Sukces ten powtórzył dwa lata później. Tym razem zwycięstwo przyniosła Toyota Celica Turbo 4WD. Już w tym czasie Sainz zasłynął świetnym tempem w nietypowym dla WRC rajdzie Kenii, który był najbliższy Dakarowi.

d6o67lr

Choć na tym tytuły mistrzowskie w WRC się skończyły, to Hiszpan jeździł w najwyżej klasie rajdów aż do 2005 roku regularnie wygrywając i niemal zawsze będąc w samej czołówce klasyfikacji generalnej. W tym czasie Sainz zmieniał zespoły – jeździł w Subaru, dwukrotnie wracał do Forda, przez dwa lata startował w Toyocie Corolli, a karierę w WRC zakończył w Citroenie, który nabierał doświadczenia przed pasmem sukcesów, które francuska marka miała osiągnąć w kolejnych latach. Do dzisiaj Sainz, noszący przydomek El Matador, jest rekordzistą pod względem liczby startów w rajdach WRC. Zajmuje też trzecie miejsce wśród zwycięzców poszczególnych imprez, a tylko Sébastien Loeb wyprzedza go w liczbie zdobytych punktów.

(fot. mat. prasowy)
Źródło: (fot. mat. prasowy)

W 2006 roku Carlos Sainz zmienił nieco dyscyplinę i z rajdów drogowych przeniósł się do terenowych. Oczywiście z jednym celem – zwycięstwem w Dakarze. Pierwsze lata współpracy z Volkswagenem okazały się nie do końca udane, ale w 2010 roku wreszcie się powiodło i Hiszpan mógł świętować zwycięstwo w tym najsłynniejszym z rajdów. Również rok później Sainz odnotował bardzo dobry start wygrywając aż siedem odcinków, jednak problemy na 11 etapie spowodowały spadek na trzecią pozycję w generalce.

Po wycofaniu się Volkswagena z Dakaru Sainz miał rok przerwy, a następnie startował w maszynach stworzonych przez mniejszych konstruktorów. Mimo faktu, że zawsze był zaliczany do grona faworytów i w 2013 roku zwyciężył w jednym, a w 2014 w dwóch etapach, to do finalnego sukcesu sporo brakowało.

d6o67lr

Teraz doświadczony Hiszpan ma kolejną szansę na sukces, gdyż zasiądzie za kierownicą Peugeota 2008 DKR. Ta imponująca maszyna została stworzona specjalnie z myślą o Dakarze. Połączenie doświadczenia El Matadora i wsparcia dużego producenta oznaczają, że Dakar 2015 prawdopodobnie będzie stał pod znakiem świetnej jazdy Sainza.

(fot. mat. prasowy)
Źródło: (fot. mat. prasowy)

Warto pamiętać, że Peugeot nie jest nowicjuszem. Francuska marka powraca do Dakaru mając na koncie wiele sukcesów sprzed lat. Ari Vatanen odniósł trzy zwycięstwa (w Peugeocie 205 T16 i 405 T16). W tym samym okresie triumf odniósł też inny Fin – Juha Kankkunen za kierownicą modelu 205 T16. Teraz Peugeot wystawiając bardzo doświadczoną ekipę – drugim kierowcą obok Sainza będzie słynny, 11-krotny zwycięzca Dakaru Stéphane Peterhansel, a trzecim pięciokrotny triumfator na motocyklu, Cyril Despres – ma nadzieje i duże szanse na ponowne sukcesy.

Carlos Sainz to kierowca doświadczony, który ma cechę niezbędną w rajdach terenowych – jest konsekwentny i nigdy się nie poddaje. Oznacza to, że możemy być pewni zaciętej walki, która odbędzie się na bezdrożach Ameryki Południowej.

d6o67lr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6o67lr
Więcej tematów