Car of the Year 2016. Wśród kandydatów dominują SUV-y i crossovery
Królem Europy wciąż jest Volkswagen Passat, to ten samochód dzierży prestiżowy tytuł Car of the Year 2015. Znamy już jednak ostateczną listę kandydatów do detronizacji panującego. O miano najlepszego samochodu europejskiego 2016 powalczy 35 modeli.
Bitwa zapowiada się zacięta. Jak zwykle zawalczą ze sobą głównie samochody niemieckie z japońskimi, choć być może pomiędzy ten klincz gigantów uda się tym razem wcisnąć Francuzom. W stawce jest także kilka aut z Korei Południowej i... ani jednego z Włoch. Broniący tytułu koncern Volkswagena ma na liście 5 kandydatów, jednak powstaje pytanie, czy auta tych marek nie będą oceniane przez pryzmat afery spalinowej?
W tym roku nieco rozluźniono sztywne ramy dla kandydatów. Dotychczas mogły konkurować auta, których szacunkowa sprzedaż miałaby być większa niż 5 tys. egzemplarzy. Chodziło o wyeliminowanie motoryzacyjnej egzotyki. Tym razem zrobiono coś odwrotnego, właśnie żeby tej egzotyce dać szansę. Wiadomo, że tytułu COTY nie zdobędzie nigdy Ferrari ani Bentley, ale w większej stawce kandydatów takie auta dobrze by się prezentowały. Jednak zmiana zasad nie zaowocowała supersamochodami z Włoch czy Wielkiej Brytanii.
Spośród wszystkich aut najwięcej jest modnych ostatnio crossoverów i SUV-ów. Od razu widać, że samochody z takim typem nadwozia dominują na rynku i producenci największą energię ładują w ich dopracowanie. Zaskakuje właściwie tylko obecność dwóch supersamochodów i brak jakichkolwiek propozycji od Porsche i koncernu Fiata (Alfa Romeo Giulietta wchodzi na rynek w 2016 roku).
Procedura głosowania jest taka, że teraz nastąpi wybór finałowej siódemki, a zwycięzcę poznamy na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie. Polska w gronie 58 jurorów ma dwóch przedstawicieli - Macieja Ziemka i Wojciecha Sierpowskiego.
A oto pełna lista kandydatów (zdjęcia wszystkich możecie obejrzeć w galerii). Który z nich podoba wam się najbardziej? I czy to ten sam model, który powinien zostać samochodem roku 2016?
Audi A4
Audi Q7
Audi R8
BMW serii 7
BMW X1
Ford Mustang
Ford S-Max/Galaxy
Honda HR-V
Honda Jazz
Hyundai Tucson
Infiniti Q30
Jaguar XE
Jaguar XF
Kia Optima
Kia Sorento
Land Rover Discovery Sport
Mazda 2
Mazda CX-3
Mazda MX-5
Mercedes-AMG GT
Mercedes-Benz GLC/GLC Coupe
Mercedes-Benz GLE/GLE Coupe
Mini Clubman
Opel Astra
Opel Karl
Renault Espace
Renault Kadjar
Renault Talisman
Skoda Superb
SsangYong Tivoli
Subaru Levorg
Subaru Outback
Suzuki Vitara
Volkswagen Touran
Volvo XC90