Trwa ładowanie...
11-10-2005 10:38

Całkiem nowy Volkswagen Jetta

Całkiem nowy Volkswagen Jetta
d1dnbr7
d1dnbr7

Całkiem nowy Volkswagen Jetta | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8208/jetta2005-01.jpg',600,452) ) |
| --- | Wśród zaprzysięgłych europejskich miłośników Volkswagena Golfa, model Jetta czy Bora wywołuje jedynie pobłażliwe rozbawienie. Prawda, ze czterodrzwiowy kuzyn dzieli większość rozwiązań technicznych z Golfem, ale zaprzecza cesze podstawowej dla „króla kompaktów” – jak niektórzy określają Golfa. Zupełnie inaczej rzecz się ma za oceanem, gdzie to właśnie Jetta, a nie Golf jest najlepiej sprzedającym się modelem Volkswagena. Nic więc dziwnego, że najnowszy model Jetty zadebiutuje właśnie na rynku północno-amerykańskim.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8208/jetta2005-02.jpg',600,468) ) |
| --- | Volkswagen Jetta sprzedawany jest w USA począwszy od 1980 roku. Przez niespełna 25 lat sprzedano w Ameryce Północnej już 2,2 mln egzemplarzy tego modelu. Dość powiedzieć, że 40 % z wszystkich sprzedawanych tam Volkswagenów stanowią samochody Jetta. Przyczyna takiej popularności „czterodrzwiowego Golfa” tkwi chyba w bardzo konserwatywnym podejściu klientów sprzyjającym raczej sedanom, niż hatchbackom. Choć teza ta pewnie nie wyczerpuje zagadnienia do końca, warto przyjrzeć się, jak Volkswagen zabiega o rozwój swego najlepiej sprzedającego się modelu na rynku północno-amerykańskim. Czy tamtejsza Jetta, to europejski Golf z doklejonym kufrem.

d1dnbr7

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8208/jetta2005-03.jpg',600,476) ) |
| --- | Przede wszystkim, zdecydowano się nową Jettę powiększyć i wzmocnić. Co do samych rozmiarów, to ich zwyżka wynika oczywiście z tego, że i sam Golf V generacji urósł w porównaniu do swego poprzednika. Jednak znacznie ważniejszą zmianą jest zastąpienie dotychczas największej jednostki o pojemności 2,0 litra, całkiem nowym silnikiem o pojemności 2,5 litra. Różnica jest więc bardzo znacząca. Tak samo jednak stary, jak i nowy silnik zachowują podobny styl, oba nie aą bowiem specjalnie „wyżyłowane”: z 2,0 litra uzyskuje się zaledwie 115 KM, a z 2,5 litra uzyskiwać się będzie 150 KM. Są to więc tradycyjne, raczej niskoobrotowe jednostki, które nie zapewniają zwycięstwa w sprincie spod świateł, ale są z zasady elastyczne i bardzo długowieczne.

Dotychczas sprzedawana w USA Jetta odpowiada Borze zbudowanej na bazie Golfa IV generacji. Jej cena waha się od 17600 do 24 tys dolarów (w przeliczeniu: ok. 57 i 77 tys zł.). Warto tu jednak zaznaczyć, że w USA sprzedaje się tylko dwie wersje silnikowe: 2,0 litra (115KM) i 1,8T (150KM). Standardem jest więc silnik dwulitrowy, co daje wyobrażenie o odmienności realiów w Ameryce i Europie.

d1dnbr7

Choć pewnie z zupełnie innych powodów niż w USA, w Polsce Bora cieszy się również dość sporym powodzeniem. Decyduje o tym już nie konserwatyzm, a pragmatyzm kierowców, dla których auto klasy kompakt pełnić musi funkcje samochodu rodzinnego. Z tych względów, owa Jetta/Bora zyskać może uznanie polskich kierowców, o ile oczywiście spodoba im się nowa stylistyka sylwetki – odmienna zarówno od dotychczas sprzedawanego modelu Jetty/Bory, jak i Golfa V generacji.

d1dnbr7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1dnbr7
Więcej tematów