Trwa ładowanie...
10-07-2002 16:55

Całkiem nowe Audi A4 - maj 2001

Całkiem nowe Audi A4 - maj 2001
d1647w0
d1647w0

Całkiem nowe Audi A4, maj 2001, Wojciech Łazarowicz

Wszyscy spośród "wielkiej trójki" (Mercedes, BMW, Audi) odnotowują coraz większy udział tańszych modeli w swojej sprzedaży. Producenci usiłują projektować skromniejsze modele z myślą o młodszych nabywcach, którzy z reguły są bardziej wybredni i mniej lojalni wobec prestiżowych marek.

(WP)
Źródło: (WP)

Wiadomo, że szef niemieckiej firmy nie kupi Renault czy Toyoty, ale jego trzydziestoletni syn nie ogranicza wyboru do sztandarowych marek niemieckiej motoryzacji. Nowe Audi A4 musi konkurować nie tylko z Mercedesem C, BMW serii 3 ale i tańszym przecież Fordem Mondeo, Renault Laguną czy Citroenem C5.

d1647w0

Wirtualna Polska uczestniczyła w prezentacji nowego modelu Audi A4, przeprowadzonej na południu Polski. Przejechaliśmy ponad 250 km różnymi drogami; od autostrady po wąskie i kręte drogi Podbeskidzia. Najpierw więc opiszemy to, co najważniejsze - czyli...

Wrażenia z jazdy

Auto prowadzi się nie tylko wygodnie ale i wyjątkowo przyjemnie. Oprócz dynamiki jest to zasługą wzorowego posłuszeństwa zespołu napędowego. Układ kierowniczy nie przenosi żadnych drgań na kierownicę, a każdy jej najlżejszy ruch przekłada się na tor jazdy bez częstego w komfortowych samochodach "bujania się i spóźnionej reakcji".

System ESP stabilizuje tor jazdy i nawet na szutrowych zakrętach możemy dodać gazu bez obaw. Audi A4 jest ciche, w testowanym turbodieslu (130 KM) przy prędkości 150 km/h można nadal mówić ściszonym głosem.

Wnętrze jest dość przestronne, konstruktorzy zwiększyli wymiary zewnętrzne i przestrzeń wewnątrz auta w porównaniu do starej wersji A4. Poczucie komfortu potęguje perfekcyjnie wykończone wnętrze. Ergonomia wszystkich przełączników nie budzi zastrzeżeń, o jakimkolwiek skrzypieniu nie ma mowy. Niestety trudniej dostępny jest bagażnik, o pojemności 445 litrów, ze względu na stosunkowo małą klapę kufra.

d1647w0

Konstrukcja nadwozia

W porównaniu ze starą wersją, samonośną konstrukcję stalową wzbogacono o elementy aluminiowe. Dodatkowo zastosowano w podłodze elementy z blachy o wysokiej wytrzymałości To nowocześniejsze nadwozie jest przez to lżejsze i bezpieczniejsze.

Zespół napędowy

Audi A4 napędzać mogą cztery silniki benzynowe oraz dwa diesle. Wśród jednostek benzynowych znajduja się: znany już 1,6 oraz 1,8 turbo i dwa nowe: 2.0 oraz 3,0 V6.

Nowa dwulitrowa jednostka o mocy 130 KM uzyskiwanej dzięki pięciu zaworom na cylinder pozwala rozpędzić auto do setki w 9,9 sek. Testowaliśmy ten model i zaświadczyć musimy, że doskonała elastyczność nie jest wyłącznie sloganem reklamowym. Trzylitrowy silnik 3,0 V6 ma aluminiowy blok cylindrów oraz bezstopniowa zmianę faz rozrządu.

d1647w0

Naszą uwagę zwrócił turbodiesel 1,9 TDI o mocy 130 KM. Kultura jego pracy i dynamika sprawia, że nawet zagorzali przeciwnicy diesli spoglądali z szacunkiem na to auto. Silnik osiąga moc 285 Nm już przy 1750 obr/min, co sprawia, że możemy przyspieszać bez męczących redukcji biegów. Jego osiągi (9,9 sekund do setki i prędkość maksymalna 207 km/h) pozwalają jeździć równie dynamicznie co samochodem benzynowym, tyle, że dużo taniej.

Silnik 2,5 TDI V6 pozwala przyspieszać w 8,6 sekund do setki, co plasuje go do jednostek sportowych. Wątpliwe jednak, czy tańsza eksploatacja pozwoli na rzeczywistą oszczędność wobec wysokiej ceny tego modelu.

Największą rewelacją jest bezstopniowa skrzynia multitronic dostępna w modelach z napędem na przednią oś. Pozwala amatorom komfortu nie rezygnować ze sportowych ambicji. Przy znacznym wciskaniu pedału gazu samochód przyspiesza utrzymując stale wysokie obroty silnika.

d1647w0

Dzięki takiemu rozwiązaniu osiągi i ekonomika jazdy mają być wedle producenta lepsze niż przy przekładni manualnej. Dla sentymentalistów pozostawiono możliwość korzystania z sekwencyjnej przekładni wymuszającej redukcje obrotów.

Bezpieczeństwo

Poza wzmocnieniem konstrukcji wytrzymałymi i lekkimi blachami zastosowano ABS, ESP oraz system wspomagający hamowanie (przy gwałtownym wciśnięciu hamulca system automatycznie dociska go do czasu zwolnienia pedału). Asystent układu hamowania ma zlikwidować skutki nawyku niedociskania hamulca w obawie przed poślizgiem. Audi A4 wyposażono w 4 poduszki powietrzne oraz kurtyny boczne.

Podsumowanie

Zdecydowaliśmy się w ogóle nie komentować stylistyki: koń jaki jest - każdy widzi. Możemy tylko powiedzieć, że nam auto nawiązujące do linii A6 bardzo się spodobało.... zresztą nie tylko nam, sądząc po spojrzeniach innych kierowców i przechodniów, których mijaliśmy podczas testowej wycieczki.

d1647w0

Audi A4 nie rezygnując z właściwej "Niemcom" solidności ma w sobie sporo lekkości i elegancji właściwej autom luksusowym. Za luksus ten trzeba zapłacić od około 78 tys. do 140 tys. zł.

Nie tylko doskonałość techniczna ale właśnie styl i elegancja nie pozwalają na modne ostatnio porównania pomiędzy Audi, Volkswagenem i Skodą. Nie ma obaw, jadąc Audi A4 nie poczujemy się jak posiadacz samochodu znad Olzy czy popularnego wszędzie Volkswagena.

d1647w0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1647w0
Więcej tematów