C6 - Powrót "Żaglowca autostrad"?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1093/c6-01.jpg',402,292) ) |
| --- | Miłośnicy Citroenów lubią spierać się o to, który model francuskiej firmy można uznać za „ostatni z prawdziwych”. Większość twierdzi, że takim samochodem był XM – jak mówią o nim Brytyjczycy: „jedyny jeżdżący krążownik międzygalaktyczny”. Niestety, prom kosmiczny na czterech kołach nie doczekał się bezpośredniego następcy. Potężna jak na swoją klasę C5 ma częściowo wypełnić lukę po XM. Fani motoryzacyjnej legendy mogą jednak odetchnąć z ulgą. Jesienią 2005r. pojawi się godny następca, długo oczekiwany model C6.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1093/c6-02.jpg',402,292) ) |
| --- | W programie produkcyjnym Citroena nie mogło zabraknąć luksusowej limuzyny, a C5, pomimo, że jest autem niezwykle komfortowym - nie dorasta do roli pojazdu służbowego prezydenta V Republiki. Takie reprezentacyjne pojazdy Citroen miał zawsze w swojej ofercie. Ciekawostką jest fakt, że francuska firma przez kilkadziesiąt lat produkowała albo samochody małe i popularne (2CV, Ami, Dyane), albo duże, przeznaczone dla nieco zamożniejszej klienteli (15CV, DS., CX, XM). Modele GS i BX były pojazdami klasy wyższej średniej, natomiast pierwszy model kompaktowy (ZX) zaprezentowano dopiero w 1991r.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1093/c6-03.jpg',402,292) ) |
| --- | Rzecz jasna to właśnie okręty flagowe Citroena wzbudzały największe emocje wśród fanów motoryzacji, choć po prawdzie, model 2CV jest przez wielu uważany za najbardziej legendarne auto tej firmy. Popularna kaczka była samochodem niecodziennym, także ze względu na oryginalne rozwiązania techniczne (rewelacyjne sprzężone stronami zawieszenie), jednak nie wyprzedzała ona swojej epoki o dziesiątki lat, tak jak np. modele Traction Avant, czy DS. Dziś żaden producent nie potrafi postawić na głowie całego motoryzacyjnego świata prezentacją nowego modelu. Wyobraźmy sobie, że DS. został zaprezentowany w 1955r. Na tle ówczesnej konkurencji samochód stylistycznie i konstrukcyjnie był zjawiskiem przypominającym co najmniej ufo. Samochód produkowany był do 1975r. i do dziś pewne zastosowane w nim rozwiązania konstrukcyjne mogą budzić respekt.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1093/c6-04.jpg',402,292) ) |
| --- | DS. był następcą Citroenów z serii Traction Avant zaprezentowanej jeszcze przed wojną. Auta te miały już ustaloną renomę. Ze względu na relatywnie duże moce silników i znakomite jak na tamte czasy właściwości jezdne, samochody Traction Avant nazywano pojazdami złodzieji i policjantów. W powieści „Zły” Leopolda Tyrmanda, jeden z bohaterów porusza się „niskim, muskularnym Citroenem”. Autor miał na myśli model 15 six, zwany wtedy „księciem szos”. Dziś wydaje się to niewiarygodne, ale to właśnie ten model był pierwszym Citroenem wyposażonym w zawieszenie hydropneumatyczne. Niewielu wie, że przemysł motoryzacyjny nie zna części wykonanej z większą precyzją niż tłoki zawieszenia hydropneumatycznego. Nawet wtryskiwacz paliwa w najnowszych silnikach diesla nie jest wykonany tak dokładnie. Jest to odpowiedź na pytanie, dlaczego inni producenci nie podjęli próby produkcji samochodów z zawieszeniem hydropneumatycznym.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1093/c6-05.jpg',402,292) ) |
| --- | O nowym C6 wiemy na razie niewiele. Citroen obiecuje, że samochód będzie godnym kontynuatorem tradycji firmy. Czy nowy model będzie tak innowacyjny technicznie jak jego znakomici poprzednicy, świadczy o tym chociażby typowo citroenowska, kosmiczna stylizacja nadwozia. Czy reszta będzie podobnie futurystyczna jak nadwozie - przecież dla Citroena to już tradycja. Obawiamy się, że w czasach kiedy najlepiej sprzedawanymi samochodami jest VW Golf i Toyota Corolla, producenci niechętnie rezygnują z filozofii hamburgera. A szkoda. Kto raz prowadził DS., CX, XM wie jak niesamowite są to samochody.