But w podłogę
Żyłka rajdowca jest w każdym kierowcy, wystarczy spojrzeć na nasze drogi i starty spod świateł czy wyprzedzanie na każdym skrawku wolnej drogi. Wykorzystują to koncerny samochodowe i wypuszczają na rynek nie tylko typowo sportowe modele, ale także „podrasowane” wersje popularnych aut.
Taki np. Citroen od kilku lat wystawia w rajdach samochodowych swoje auta, a jeżdżący wcześniej Xsarą WRC, a obecnie C4 WRC Francuski kierowca Sebastian Loeb regularnie zdobywa najwyższe laury. I potem oglądamy reklamy „normalnych” aut podpierające się superautami klasy WRC o tej samej nazwie.
Namiastka WRC
Oczywiście „cywilny” samochód nie ma nic wspólnego z profesjonalnym autem rajdowym, poza nazwą, ale na klientów to działa. W pojeździe WRC wszystko, począwszy od silnika i układu przeniesienia napędu, a skończywszy na śrubach do kół jest inne niż w aucie stojącym w salonie. Ale obrazki wyskakujących w powietrze na odcinkach specjalnych aut działają na wyobraźnię.
Stąd popularne są różnego rodzaju spoilery, nakładki, końcówki wydechu itp. Nie poprawia to własności jezdnych samochodu, ale daje efekt wizualny. Więcej dają za to przeróbki mechaniczne.
Można pokusić się o wymianę amortyzatorów na twardsze (samochód lepiej trzyma się drogi), hamulców (pompa, zaciski,tarcze i klocki) na skuteczniejsze, opon i felg. Ingerencje w silnik są bardziej skomplikowane, ale także możliwe. Niektórzy tuningowcy posuwają się nawet do wymiany elementów karoseryjnych.
Można wymienić maskę, klapę, błotniki na wykonane z tworzyw sztucznych, a także szyby.
Jak da się przerobić normalny samochód, zobaczyć można np. na wyścigach na ¼ mili organizowanych także w Polsce. Producenci samochodów zauważyli już dawno zauważyli to zjawisko i dla fanów sportowych aut wytwarzają modele, które dają namiastkę rajdowych wrażeń.
Sposób jest dość prosty – do popularnego auta montowany jest o wiele mocniejszy silnik, do tego dokłada się odpowiednie podzespoły i osprzęt (hamulce, zawieszenie itp.) oraz zmienia się stylizację nadwozia na bardziej agresywną, kojarząca się właśnie z samochodami wyczynowymi. Efekty bywają naprawdę ciekawe, wystarczy się przejechać chociażby Fordem Focusem ST czy Renault Clio Sport.
Po fabrycznych przeróbkach powstały samochody o naprawdę sportowym zacięciu – dynamiczne, szybkie, wymagające dużych umiejętności od kierowcy. Niestety, z reguły są to egzemplarze dużo droższe od najczęściej sprzedających się modeli, np. Focus ST kosztuje niemal dwa razy więcej niż klasyczny kompakt.
Oferta dla najbogatszych
Jeszcze droższe są „rasowe” auta sportowe, które od początku fazy projektowej były pomyślane jako oferta dla tych, którzy lubią się wyróżniać i wciskać gaz do dechy. Któż z nas nie obejrzy się za pędzącym Porsche, Lamborghini lub Ferrari.
Klasę dla siebie stanowią pojazdy, które, mimo że dopuszczone do ruchu ulicznego, lepiej poczułyby się torze. Niekiedy wypuszczane w seriach liczących kilkanaście, kilkadziesiąt sztuk stają się kąskiem dla zamożnych kolekcjonerów. W Polsce jeszcze nie spotyka się ich zbyt wiele, ale i tak przybywa drogich, sportowych aut, które niejednokrotnie mają problemy z pokonaniem naszych kiepskich dróg.
Wybrane modele oferowane na polskim rynku
Samochody usportowione
MODEL | SILNIK | MOC (KM) | MAKS. MOM. OBROT. (Nm) | PRĘDKOŚĆ MAKS. (km/h) | PRZYSP. 0-100 km/h (s) | ŚREDNIE ZUŻYCIE PALIWA (l/100 km) | CENA (zł) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fiat Panda 100HP | benzynowy 1,4 16v | 100 | 128 | 185 | 9,5 | 6,5 | 49 400 |
Peugeot 207 RC | benzynowy 1,6THP 16v | 175 | 240 | 220 | 7,1 | 7,2 | jeszcze nieznana |
Renault Clio Sport | benzynowy 2,0 16v | 200 | 215 | 215 | 6,9 | 8,4 | 88 550 |
Opel Astra OPC | benzynowy 2,0 turbo | 240 | 320 | 244 | 6,4 | 9,2 | 116 350 |
Volkswagen Golf R32 | benzynowy 3,2 l V6 | 250 | 320 | 250 | 6,5 | 10,7 | 155 890 |
Skoda Fabia RS | diesel 1,9 l TDI | 130 | 310 | 204 | 9,5 | 5,4 | 73 300 |
Seat Leon Cupra | benzynowy 2,0 TFSI | 240 | 300 | 247 | 6,4 | 8,3 | 99 990 |
Ford Focus ST | benzynowy 2,5 l Duratec | 225 | 320 | 241 | 6,8 | 9,3 | 106 700 |
Citroen C4 VTS | benzynowy 2,0 i 16v | 180 | 202 | 227 | 8,3 | 8,4 | 76 800 |
BMW M3 | benzynowy 3,2 l | 343 | 365 | 250 | 5,2 | 13,4 | 287 400 |
Samochody sportowe
| MODEL | SILNIK | MOC (KM) | MAKS. MOM. OBROT. (Nm) | PRĘDKOŚĆ MAKS. (km/h) | PRZYSP. 0-100 km/h (s) | ŚREDNIE ZUŻYCIE PALIWA (l/100 km) | CENA (zł) |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Audi R8 | benzynowy 4,2 l | 420 | 430 | 301 | 4,6 | 14,6 | 487 200 |
| Hyundai Coupe | benzynowy 2,7 l V6 | 167 | 245 | 220 | 8,4 | 9,9 | 114 900 |
| Alfa Romeo Brera | benzynowy 3,2 JTS V6 Q4 | 260 | 322 | 240 | 6,8 | 11,5 | 188 000 |
| Alfa Romeo GT | benzynowy 3,2 V6 24v | 240 | 300 | 242 | 6,7 | 12,4 | 142 000 |
| Opel GT | benzynowy 2,0 turbo | 264 | 353 | 229 | 5,7 | 9,2 | ok. 120 000 |
| Subaru Impreza WRX STI | benzynowy 2,5 l 16v | 280 | 392 | 255 | 5,4 | 10,9 | ok. 190 000 |
| Volvo C30 | benzynowy T5 2,5 l | 220 | 320 | 240 | 6,7 | 8,7 | 115 000 |
| Nissan 350 Z Coupe | benzynowy 3,5 l | 300 | b.d. | 250 | 5,8 | 16,7 | 175 500 |
| Mitsubishi Lancer Evo IX | benzynowy 2,0 | 280 | 355 | 250 | 6,1 | 10,6 | 151 480 |
| Porsche 911 Carrera S | benzynowy 3,8 l | 355 | 400 | 293 | 4,8 | 11,5 | ok. 402 000 |
| Mercedes SL 350 | benzynowy 3,5 l | 272 | 350 | 250 | 6,6 | 10,3 | 388 000 |
Ceny wybranych aut używanych
Subaru Impreza WRX 2,0; rocznik 2001 – 50 tys. zł
Volkswagen Golf IV GTI 1,8; rocznik 2000 – 25 tys. zł
Peugeot 206 GTI 2,0; rocznik 2000 – 25 tys. zł
BMW M3 3,2 l; rocznik 1998 – 40 tys. zł
Toyota Celica 1,8 l; rocznik 2000 – 35 tys. zł
Autor: Tomasz Kunert