Trwa ładowanie...
19-02-2009 22:47

But w podłogę

But w podłogę
d41e7bq
d41e7bq

Żyłka rajdowca jest w każdym kierowcy, wystarczy spojrzeć na nasze drogi i starty spod świateł czy wyprzedzanie na każdym skrawku wolnej drogi. Wykorzystują to koncerny samochodowe i wypuszczają na rynek nie tylko typowo sportowe modele, ale także „podrasowane” wersje popularnych aut.

Taki np. Citroen od kilku lat wystawia w rajdach samochodowych swoje auta, a jeżdżący wcześniej Xsarą WRC, a obecnie C4 WRC Francuski kierowca Sebastian Loeb regularnie zdobywa najwyższe laury. I potem oglądamy reklamy „normalnych” aut podpierające się superautami klasy WRC o tej samej nazwie.

d41e7bq

Namiastka WRC

Oczywiście „cywilny” samochód nie ma nic wspólnego z profesjonalnym autem rajdowym, poza nazwą, ale na klientów to działa. W pojeździe WRC wszystko, począwszy od silnika i układu przeniesienia napędu, a skończywszy na śrubach do kół jest inne niż w aucie stojącym w salonie. Ale obrazki wyskakujących w powietrze na odcinkach specjalnych aut działają na wyobraźnię.

Stąd popularne są różnego rodzaju spoilery, nakładki, końcówki wydechu itp. Nie poprawia to własności jezdnych samochodu, ale daje efekt wizualny. Więcej dają za to przeróbki mechaniczne.

Można pokusić się o wymianę amortyzatorów na twardsze (samochód lepiej trzyma się drogi), hamulców (pompa, zaciski,tarcze i klocki) na skuteczniejsze, opon i felg. Ingerencje w silnik są bardziej skomplikowane, ale także możliwe. Niektórzy tuningowcy posuwają się nawet do wymiany elementów karoseryjnych.

Można wymienić maskę, klapę, błotniki na wykonane z tworzyw sztucznych, a także szyby.

d41e7bq

Jak da się przerobić normalny samochód, zobaczyć można np. na wyścigach na ¼ mili organizowanych także w Polsce. Producenci samochodów zauważyli już dawno zauważyli to zjawisko i dla fanów sportowych aut wytwarzają modele, które dają namiastkę rajdowych wrażeń.

Sposób jest dość prosty – do popularnego auta montowany jest o wiele mocniejszy silnik, do tego dokłada się odpowiednie podzespoły i osprzęt (hamulce, zawieszenie itp.) oraz zmienia się stylizację nadwozia na bardziej agresywną, kojarząca się właśnie z samochodami wyczynowymi. Efekty bywają naprawdę ciekawe, wystarczy się przejechać chociażby Fordem Focusem ST czy Renault Clio Sport.

d41e7bq

Po fabrycznych przeróbkach powstały samochody o naprawdę sportowym zacięciu – dynamiczne, szybkie, wymagające dużych umiejętności od kierowcy. Niestety, z reguły są to egzemplarze dużo droższe od najczęściej sprzedających się modeli, np. Focus ST kosztuje niemal dwa razy więcej niż klasyczny kompakt.

Oferta dla najbogatszych

Jeszcze droższe są „rasowe” auta sportowe, które od początku fazy projektowej były pomyślane jako oferta dla tych, którzy lubią się wyróżniać i wciskać gaz do dechy. Któż z nas nie obejrzy się za pędzącym Porsche, Lamborghini lub Ferrari.

Klasę dla siebie stanowią pojazdy, które, mimo że dopuszczone do ruchu ulicznego, lepiej poczułyby się torze. Niekiedy wypuszczane w seriach liczących kilkanaście, kilkadziesiąt sztuk stają się kąskiem dla zamożnych kolekcjonerów. W Polsce jeszcze nie spotyka się ich zbyt wiele, ale i tak przybywa drogich, sportowych aut, które niejednokrotnie mają problemy z pokonaniem naszych kiepskich dróg.

d41e7bq

Wybrane modele oferowane na polskim rynku

Samochody usportowione

MODEL SILNIK MOC (KM) MAKS. MOM. OBROT. (Nm) PRĘDKOŚĆ MAKS. (km/h) PRZYSP. 0-100 km/h (s) ŚREDNIE ZUŻYCIE PALIWA (l/100 km) CENA (zł)
Fiat Panda 100HP benzynowy 1,4 16v 100 128 185 9,5 6,5 49 400
Peugeot 207 RC benzynowy 1,6THP 16v 175 240 220 7,1 7,2 jeszcze nieznana
Renault Clio Sport benzynowy 2,0 16v 200 215 215 6,9 8,4 88 550
Opel Astra OPC benzynowy 2,0 turbo 240 320 244 6,4 9,2 116 350
Volkswagen Golf R32 benzynowy 3,2 l V6 250 320 250 6,5 10,7 155 890
Skoda Fabia RS diesel 1,9 l TDI 130 310 204 9,5 5,4 73 300
Seat Leon Cupra benzynowy 2,0 TFSI 240 300 247 6,4 8,3 99 990
Ford Focus ST benzynowy 2,5 l Duratec 225 320 241 6,8 9,3 106 700
Citroen C4 VTS benzynowy 2,0 i 16v 180 202 227 8,3 8,4 76 800
BMW M3 benzynowy 3,2 l 343 365 250 5,2 13,4 287 400

Samochody sportowe

| MODEL | SILNIK | MOC (KM) | MAKS. MOM. OBROT. (Nm) | PRĘDKOŚĆ MAKS. (km/h) | PRZYSP. 0-100 km/h (s) | ŚREDNIE ZUŻYCIE PALIWA (l/100 km) | CENA (zł) |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Audi R8 | benzynowy 4,2 l | 420 | 430 | 301 | 4,6 | 14,6 | 487 200 |
| Hyundai Coupe | benzynowy 2,7 l V6 | 167 | 245 | 220 | 8,4 | 9,9 | 114 900 |
| Alfa Romeo Brera | benzynowy 3,2 JTS V6 Q4 | 260 | 322 | 240 | 6,8 | 11,5 | 188 000 |
| Alfa Romeo GT | benzynowy 3,2 V6 24v | 240 | 300 | 242 | 6,7 | 12,4 | 142 000 |
| Opel GT | benzynowy 2,0 turbo | 264 | 353 | 229 | 5,7 | 9,2 | ok. 120 000 |
| Subaru Impreza WRX STI | benzynowy 2,5 l 16v | 280 | 392 | 255 | 5,4 | 10,9 | ok. 190 000 |
| Volvo C30 | benzynowy T5 2,5 l | 220 | 320 | 240 | 6,7 | 8,7 | 115 000 |
| Nissan 350 Z Coupe | benzynowy 3,5 l | 300 | b.d. | 250 | 5,8 | 16,7 | 175 500 |
| Mitsubishi Lancer Evo IX | benzynowy 2,0 | 280 | 355 | 250 | 6,1 | 10,6 | 151 480 |
| Porsche 911 Carrera S | benzynowy 3,8 l | 355 | 400 | 293 | 4,8 | 11,5 | ok. 402 000 |
| Mercedes SL 350 | benzynowy 3,5 l | 272 | 350 | 250 | 6,6 | 10,3 | 388 000 |
Ceny wybranych aut używanych

d41e7bq

Subaru Impreza WRX 2,0; rocznik 2001 – 50 tys. zł

Volkswagen Golf IV GTI 1,8; rocznik 2000 – 25 tys. zł

Peugeot 206 GTI 2,0; rocznik 2000 – 25 tys. zł

BMW M3 3,2 l; rocznik 1998 – 40 tys. zł

Toyota Celica 1,8 l; rocznik 2000 – 35 tys. zł

Autor: Tomasz Kunert

d41e7bq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d41e7bq
Więcej tematów