BUGATTI EB 110 i EB 110 SS
Marka |
Bugatti EB 110 GT, to supersportowy samochód osobowy, zaliczany do segmentu G+. Zadebiutował w 1991 roku, jako uczczenie 110 rocznicy urodzin założyciela marki Bugatti, czyli legendarnego Ettore Bugattiego. Z tego powodu w nazwie znalazły się litery "EB" (od Ettore Bugatti) oraz "110" (od rocznicy). Auto występuje jako 2-drzwiowe coupe, z centralnie umieszczonym silnikiem. Wykonane jest w znacznej mierze z kompozytów (włókna węglowe, kevlar, nomex). Pomimo wielu lekkich i wytrzymałych materiałów użytych do budowy, EB110 dysponuje masą własną na dość wysokim poziomie 1620 kg (w wersji GT). Głównym powodem dużej wagi jest zastosowanie stałego napędu na wszystkie koła. Konstrukcja opiera się na rurowej ramie przestrzennej, do której przymocowana jest jednostka napędowa. Silnik jest mechanicznym potworem, gdyż z niewielkiej pojemności skokowej wynoszącej 3.5 litra (V12), wspartej 4 turbosprężarkami IHI, generuje moc 550 KM. W 1992 roku Bugatti przedstawiło jeszcze bardziej radykalną wersję tego modelu - EB110 SS
(SueprSport). Moc podniesiono do 600 KM, a prędkość maksymalna wzrosła do 350 km/h, stając się najszybszym seryjnie produkowanym i dopuszczonym do ruchu po drogach publicznych samochodem świata. Produkcję zakończono w 1995 roku. Za następcę uważa się model Bugatti Veyron.