Budowa S19 oraz obwodnic wśród priorytetów GDDKiA w 2017 r.
Jeden odcinek "ekspresówki" przed wakacjami i jeden przed ich końcem - to najbliższe plany rzeszowskiego oddziału GDDKiA. Rozpisane zostaną również przetargi na kolejne odcinki dróg ekspresowych i obwodnice.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka prasowa GDDKiA w Rzeszowie Joanna Rarus, aktualnie trwa budowa dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) oraz od Sokołowa Małopolskiego do Stobiernej.
- Pierwszy odcinek będzie miał długość 6,3 km. Prace, które prowadzi konsorcjum Eurovia Polska i Warbud, zakończą się w sierpniu 2017 r. Drugi odcinek liczący 12,5 km, realizowany przez Aldesa Construcciones Polska ma być gotowy w czerwcu 2017 r. - dodała.
W tym roku planowane jest także wyłonienie wykonawców i podpisanie umów na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinkach: Lasy Janowski – Nisko Południe (dł. 24,3 km) oraz Nisko Południe – Sokołów Małopolski (dł. 29,9 km).
Niedawno rzeszowski oddział GDDKiA ogłosił rozpoczęcie drugiego etapu przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S19 od granicy województw lubelskiego i podkarpackiego (Lasy Janowskie) do Niska. Do wykonawców, którzy w pierwszym etapie złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu, GDDKiA wysłała zaproszenie do składania ofert. Firmy mają czas na składanie ofert do 2 maja 2017 r.
Przetarg ten został podzielony na trzy odcinki. Zadanie "A" Lasy Janowskie-Zdziary (o długości ok. 9,3 km); zadanie "B"Zdziary-Rudnik nad Sanem (ok. 9 km); zadanie "C" Rudnik nad Sanem-Nisko Południe (6 km).
Jeszcze w marcu rzeszowski oddział GDDKiA ma zaprosić podmioty do składania ofert na kolejny odcinek S19 od Niska do Sokołowa Małopolskiego. W pierwszym etapie tego przetargu budową trzech odcinków, na które podzielony został ten fragment trasy, zainteresowanych było 20 firm i konsorcjów.
Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ-południe we wschodniej części kraju. Ma przebiegać od przejścia z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku.
Ma być też częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia, która przebiegać będzie z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.
Rarus podkreśliła, że w tym roku rozstrzygnięty zostanie również przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Stalowej Woli i Niska. Trasa będzie miała ponad 15 km długości i będzie łączyła się z drogą ekspresową S19.
Obecnie trwa drugi etap tej inwestycji, w którym Dyrekcja zaprosiła 18 wykonawców do składania ofert na zaprojektowanie oraz wybudowanie obwodnicy. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w IV kwartale 2018 r., zakończenie najwcześniej w II kwartale 2021 r.
Rzeczniczka zaznaczyła, że w I kwartale 2017 r. jest planowane ogłoszenie przetargu na budowę obwodnicy Łańcuta, która będzie częścią drogi krajowej nr 94. Szacunkowa wartość inwestycji to 68-75 mln zł.
- Niedługo chcemy też ogłosić przetarg na wykonanie koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica – Barwinek (granica państwa). Szacunkowa wartość przetargu to 32-39 mln zł - dodała Rarus.
W tym roku planowane jest również rozpoczęcie robót przy budowie obwodnicy Sanoka. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum spółek Max Bögl Polska i Max Bögl Stiftung &Co. Jak zaznaczyła Rarus, aktualnie wojewoda podkarpacki prowadzi procedurę wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji (ZRID). Wartość podpisanej w 2016 r. umowy to blisko 140 mln zł.