Budowa obwodnicy Płocka z unijnym dofinansowaniem
Płock (Mazowieckie) będzie miał unijne dofinasowanie na budowę drugiego i trzeciego odcinka obwodnicy miasta. Wsparcie to może wynieść do 129 mln zł. Budowa drugiego odcinka już trwa. Przetarg na wykonawcę trzeciego odcinka ma zostać ogłoszony w styczniu 2017 r.
Obwodnica północno-zachodnia Płocka to strategiczna dla tego miasta trasa, której zadaniem jest m.in. wyprowadzenie poza aglomerację transportu ciężkiego, w tym tranzytowego oraz z substancjami niebezpiecznymi, które przewożone są do i z zakładu głównego PKN Orlen, największego kompleksu rafineryjno-petrochemicznego w Polsce.
O tym, że w ramach obecnej unijnej perspektywy 2014-20 zarząd województwa mazowieckiego przyznał dla Płocka dotację na budowę drugiego i trzeciego odcinka obwodnicy - poinformował w środę Hubert Woźniak z tamtejszego Urzędu Miasta.
"Szacunkowe koszty inwestycji to 164 mln zł. Dofinansowanie może wynieść do 80 proc. kosztów kwalifikowanych, czyli w tym przypadku do 129 mln zł. Kwota dotacji zależała będzie od ostatecznych nakładów. Budowa drugiego odcinka już trwa. Przetarg na wykonawcę trzeciego odcinka ogłosimy w styczniu 2017 r." - powiedział PAP Woźniak.
Pierwszy odcinek obwodnicy, o długości 1,6 km, oddano do użytku w 2014 r. Koszt budowy wyniósł 43 mln zł, z czego 30 mln zł zrefinansowano ze środków unijnych w ramach poprzedniej perspektywy 2007-13.
We wrześniu Płock i Skanska zawarły umowę na budowę drugiego odcinka obwodnicy o długości 2,7 km. Wartość inwestycji, która potrwa do listopada 2017 r., to 37,5 mln zł. Trwające już przedsięwzięcie obejmuje m.in. budowę dwóch wiaduktów, drogowego i kolejowego oraz dróg technicznych i serwisowych o długości 3,6 km.
Inwestycję tę rozpoczęto, gdy władze Płocka, obawiając się, że część funduszy unijnych z obecnej perspektywy 2014-20 będzie dostępna w konkursach znacznie później niże pierwotnie zakładano, zdecydowały o przesunięciu 58 mln zł zarezerwowanych w budżecie miasta środków własnych na jedno priorytetowe zadanie, właśnie drugi etap obwodnicy. Takie rozwiązanie pozwoliło na uruchomienie i rozstrzygnięcie procedury przetargowej.
"Po otrzymaniu unijnej dotacji, środki własne, które zarezerwowaliśmy by móc rozpocząć budowę drugiego etapu obwodnicy, zostaną automatycznie uwolnione" - zaznaczył Woźniak.
Budowa trzeciego odcinka obwodnicy Płocka o długości 2,3 km, która ruszy w 2017 r., ma potrwać do sierpnia 2018 r. - taki harmonogram to jeden z wymogów Komisji Europejskiej (KE), która wyznaczyła tzw. +kamienie milowe+ przy realizacji przedsięwzięć w ramach perspektywy 2014-20.
Obejmująca wszystkie trzy odcinki obwodnicy Płocka inwestycja to zadanie wpisane do Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT), czyli autorskiego projektu samorządu Mazowsza, zaakceptowanego przez KE, którego celem jest równomierny rozwój całego województwa poprzez inwestycje o znaczeniu subregionalnym.
Pod koniec 2014 r. porozumienie w sprawie RIT (wtedy projekt określany był jako Regionalny Instrument Terytorialny) podpisały władze Płocka oraz 11 okolicznych samorządów, w tym powiatów płockiego, gostynińskiego i sierpeckiego, a także gmin Słupno, Radzanowo, Stara Biała, Nowy Duninów i Łąck oraz miasta: Gąbina, Sierpc i Wyszogród.
W ramach RIT planowanych jest kilkanaście inwestycji strategicznych oraz mniejszych przedsięwzięć, jak np. rewitalizacja nabrzeża Wisły w Płocku i Wyszogrodzie czy budowa ścieżek rowerowych wokół Jeziora Zdworskiego, największego naturalnego zbiornika wodnego na Mazowszu.
Płock w latach 2016-20 planuje realizację inwestycji miejskich za blisko 750 mln zł. Realizacja tych zadań - jak informował w sierpniu prezydent miasta Andrzej Nowakowski - będzie możliwa m.in. dzięki pozyskaniu ok. 370 mln zł środków unijnych.
Planowany na 2017 r. budżet Płocka ma wynieść ok. 927 mln zł - w tym roku to ok. 829 mln zł. Dyskusją nad ostatecznym kształtem przyszłorocznego budżetu i jego uchwaleniem radni miasta zajmą się pod koniec grudnia.